Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
De Nederlandse e-commerce markt is best divers. Zeker sinds de uitbraak van Corona in 2020 zijn er veel webshops, uit heel veel verschillende branches, die hun assortiment online verkopen. Daarnaast zijn er ook een aantal marketplaces spelers die een enorm assortiment aanbieden online. Dit assortiment bestaat uit artikelen die verkocht worden vanuit de marketplace zelf en webshops die hun artikelen te koop aanbieden via het platform. We noemen deze partijen verkopers.
De laatste jaren worden marketplaces steeds groter en spelen ze een grotere rol in de customer journey. Sommige consumenten starten zelfs de customer journey op platformen zoals Bol.com en gaan daar direct opzoek naar de producten die ze nodig hebben. Voorheen was de consument veel meer afhankelijk van een zoekopdracht via Google (of andere zoekmachines) om de juiste webshop (en website) te vinden die het gewenste product verkocht. Moeten webshops nu meer gebruik maken van marketplaces om hun producten te verkopen of is het nog steeds verstandig om zichtbaar te zijn op een zoekmachine via SEA advertenties? In dit artikel zoom ik in op deze vraag.
SEA (Search Engine Advertising) is het adverteren op zoekmachines zoals Google en Bing. Via verschillende type advertenties kun je jouw website en/of producten zichtbaar maken in de zoekmachine. Zodra iemand klikt op jouw advertentie, betaal je een bedrag en “landt” iemand op je website. SEA wordt heel vaak ingezet omdat mensen veel gebruik maken van zoekmachines tijdens cruciale punten in de customer journey. Mensen zoeken informatie, vergelijken prijzen en zoeken gericht naar een product of dienst die ze aan willen schaffen. De advertenties worden vertoond op basis van zoekwoorden die je instelt. Zodra iemand een zoekopdracht uitvoert die gerelateerd is aan deze zoekwoorden, heb je kans dat jouw advertentie vertoond wordt.
Adverteren via zoekmachines heeft veel voordelen:
Er zijn ook wat nadelen:
SEA is een mooie manier om je eigen webshop en website goed onder de aandacht te brengen. Je bedenkt zelf de strategie, bouwt de campagnes en beheert ze. Op deze manier heb jij controle over jouw online advertising strategie. Als je via marketplaces verkoopt kan dat wel anders zijn.
Marketplaces zijn grote platformen met heel veel aanbod. Ze worden de laatste jaren gezien als betrouwbaar partijen waar consumenten graag kopen. Denk aan Bol.com, de grootste marketplace in Nederland. De Nederlandse consument vindt het heel fijn om bij Bol.com te shoppen. De service is goed, de website is gebruiksvriendelijk en als er klachten zijn worden deze ook serieus en snel opgepakt. Vaak bieden marketplaces zelf een assortiment van producten aan, maar ze zijn ook afhankelijk van verkopers. Verkopers krijgen hiermee ook de kans om gebruik te maken van de naam en het vertrouwen van de marketplace om hun producten te verkopen. Verkopen via marketplaces heeft een aantal voordelen:
Maar er zijn ook een aantal factoren waar je als webshop goed rekening mee moet houden:
Terwijl je via een marketplace heel veel bereik hebt en snel producten kunt verkopen, is het goed om een aantal dingen te overwegen. Wat voor product(en) ga jij aanbieden via de marketplace? Is het een uniek product? Zijn er veel concurrenten die dezelfde producten aanbieden? Daarnaast is het goed om een rekensommetje te doen om te kijken of de extra kosten (maandelijkse abonnementskosten en commissie) het waard zijn.
Nu dat we de voordelen en nadelen van SEA en verkopen via marketplaces op een rijtje hebben gezet, rest de vraag: welk platform kun je nu het beste gebruiken in je marketingmix? Daar is geen simpel antwoord voor. De keuze is afhankelijk van een aantal factoren:
Ik adviseer je om bovenstaande vragen door te nemen en een goede afweging te maken voordat je beslist of je gebruik maakt van SEA of marketplaces in je marketingmix. Let wel! Het is ook mogelijk om beide kanalen op te nemen.
Ik schets een voorbeeld. Stel je verkoopt je eigen merk hondenvoer. Je hebt een goed werkende webshop en weet precies welke zoekopdrachten mensen intikken als ze hondenvoer willen kopen. Je kiest daarom voor SEA omdat je graag op dat moment zichtbaar wilt zijn in de zoekresultaten van grote zoekmachines zoals Google. Daarnaast kun je ook kiezen om je producten aan te bieden op een marketplace. Een marketplace is een extra verkoopkanaal. Omdat je een uniek product hebt, hoef je niet per se directe concurrentie aan te gaan met andere retailers. Je kunt meer verkopen realiseren door gebruik te maken van de marketplace. Ook bereik je sneller de consumenten die direct hun zoekopdracht starten op het plaform. Als jouw producten goed verkocht worden, heb je kans dat de marketplace ook via SEA jouw producten adverteert. Nu ben je dubbel zichtbaar in de zoekresultaten – ideaal!
Uiteraard heeft niet elke webshop zijn eigen merk en kan het zijn dat je doelgroep bepaalde platformen niet gebruikt in de customer journey. Doe daarom eerst onderzoek naar je doelgroep en de geschikte kanalen voor jouw bedrijf en jouw product. Bepaal daarna of SEA of marketplaces een mooie toevoeging is in je marketingmix. Heb je hulp nodig met deze keuze? Onze maatjes staan voor je klaar om je te helpen.
Thyra van der Schoor
01 mei 2024
Robin Jansma
28 mrt 2024
Hannah Ressel
28 sep 2023