Measurement, de basis van je online marketing succes

Eerder organiseerde we al een Measurement-event bij ons op kantoor.

drawn arrow down left
Een groep mensen zit in een moderne, lichte ruimte met grote ramen. Op een podium staan twee sprekers die spreken voor het publiek. Achter hen is een presentatie zichtbaar. De zaal is gevuld met stoelen en planten zijn aanwezig in de ruimte.

Meten wat echt belangrijk is

Samen met onze klanten moeten we ons daarom afvragen: Wat moeten we allemaal meten? Wat kunnen we allemaal meten? Welke data willen we hebben? En welke data is er überhaupt echt relevant? Dit doen we doormiddel van een Taggingplan.

Het meetbaar maken van de juiste touch-points in de klantreis wordt dus alsmaar ingewikkelder. Development resources zijn noodzakelijk om dit goed in te richten. Met ons team aan developers zijn we blij dat we een team voor specialisten in huis hebben die onze klanten hierbij kunnen ondersteunen.

Diagram dat de datastroom beschrijft tussen een website, een datalaag, en verschillende marketingplatforms (zoals Google Ads, Facebook, TikTok). Bovenin staat 'Verantwoordelijkheid voor onze Developers' en onderin 'Verantwoordelijkheid voor onze online marketeers'.

De huidig grootste uitdagingen omtrent meetbaarheid

Third Party Cookies verdwijnen

Blokkade van cookies leidt al tot 10-30% minder data. First Party Data wordt daarom steeds belangrijker.

Abstracte afbeelding met een vloeiende overgang van rood naar blauw-turquoise, met een lichte schaduwlijn die de twee kleuren scheidt.

Het aantal platformen blijft groeien

Het aantal online platformen groeit voortdurend en daarmee neemt de diversiteit aan data ook alleen maar toe. Van Google Tag Manager naar de platformen van van de platformen naar GA4.

Veelkleurige iconen van socialemediaplatforms en apps, waaronder YouTube, Instagram, X (voorheen Twitter), WhatsApp, LinkedIn, een basketbalicoon, Tumblr, TikTok, Snapchat en Skype.

Veranderende data & privacy wetgeving

Compliance met de cookiewetgeving en GDPR is cruciaal. Het compilance zijn is essentieel en de risico’s zijn groot. Tegelijkertijd maakt dit de meetbaarheid een stuk ingewikkelder. De Consent Modes V2 is vanuit Google daarbij een vereiste voor het volledig in kunnen zetten van alle mogelijkheden in Google Ads.

Afbeelding van een pop-up venster met opties om cookies te accepteren of af te wijzen. Er is een icoon van een koekje links van de tekst

Waarom is goede measurement van essentieel belang? 

Betrouwbare data zorgt voor het maken van betere beslissingen

Meetbaarheid en het gebruik van Data is hetgeen ‘online’ onderscheid van ‘offline’. Dit is dan ook de USP van het gebruik van online marketing. Wanneer we toegang hebben tot de juiste Data dan kunnen we simpelweg betere beslissingen maken. Én dus betere resultaten halen voor jou als klant! 

Enkele voorbeelden hiervan: 

  • Omzet terugschieten naar de campagnes d.m.v. ‘Offline conversies‘  
  • Enhanced Conversions zorgt ervoor dat website-data wordt gematcht met Google-data zodat de persoon op meerdere platformen gevolgd kan worden (Website, Google, YouTube etc.)  
  • Conversion API’s inregelen: minder fouten in conversiedata & meer data voor Remarketing 
Meer data zorgt voor nóg betere beslissingen 

Third party cookies zijn een superpower voor marketeers, maar een nachtmerrie voor de privacy van internetgebruikers. Steeds meer browsers, software en smartphones blokkeren third party cookies. Dit maakt o.a. Remarketing niet meer mogelijk… In 2024 zullen alle grote partijen (Chrome, Firefox, Internet Explorer & Safari) dit type cookies blokkeren. Server Side Tagging is een geweldige oplossing om je tracking 100% nauwkeurig te houden.

Cookiewetgeving & GDPR ‘Compliant zijn’ 

Wat zijn de risico’s als we dit niet goed voor elkaar hebben?  

  • Hoge boetes tot 4% van de wereldwijde omzet of €20 miljoen.  
  • Reputatieschade  
  • Juridische acties, incl. mogelijke schadevergoedingen.  
  • Stopzettingsbevel door toezichthoudende autoriteiten.  
  • Verlies van klanten / partners vanwege risico op niet-naleving van gegevensbescherming. 

“Met Server Side Tagging kunnen we tot wel 30% meer data terugschieten naar de campagnes.”

Hoe zorgen we ervoor dat we dit goed inregelen

In de wereld van meetbaarheid is er in de afgelopen jaren veel verandert. Het wordt dan ook steeds ingewikkelder om schone en betrouwbare data op te halen. Het aantal kanalen dat data verzameld neemt toeen door de omvang van de data is goed inzicht verkrijgen eerder moeilijker geworden dan eenvoudiger. Maar het begint allemaal bij een Taggingplan waaruit blijkt wat we meten bij welke gebeurtenis op de website.

Diagram met informatie over cookie-instellingen en formulieren. Bovenaan staat een venster met een cookieinformatie en knoppen voor 'Accepteren' en 'Instellingen'. Hieronder een splitsing in twee paden: 'Deels ingevuld' en 'Volledig ingevuld', met acties voor het bijhouden van formulierinformatie via Fire tags voor Google Analytics, Google Ads en Meta.

Strategisch Taggingplan

Nog geen duidelijk taggingplan of de meetbaarheid nog niet 100% op orde vanuit je website of bijvoorbeeld vanuit je marketing automation tool t/m je website?

Een informatieve afbeelding die een cookie-acceptatiebanner toont met de opties 'Accepteren' en 'Instellingen'. Onder de banner staat een boodschap over retourzendingen, met een verwijzing naar een 'Fire tag' en logo's van Google Analytics, Google Ads en Meta.

Platformen waar wij ervaring mee hebben

Met onderstaande platformen hebben wij uitgebreide ervaring als het gaat om het inrichten van de meetbaarheid.

“Staat je platform er niet tussen? Geen zorgen! Dankzij ons development team koppelen we met vrijwel alles.”

MBP Partner Badge CMYK Dark backgrounds

Meta

We sturen alle benodigde data door naar Meta om je advertentie campagnes zo goed mogelijk te sturen.

adcalls partner

AdCalls

Ook de telefoontjes via je website kunnen meetbaar gemaakt worden via AdCalls.

snapchat advertising core competenties certified badge

Snapchat

We sturen alle benodigde data door naar Snapchat om je advertentie campagnes zo goed mogelijk te sturen.

msadvert

Microsoft Advertising

We sturen alle benodigde data door naar Microsoft Advertising om je advertentie campagnes zo goed mogelijk te sturen.

ddma logo

WooCommerce

We sturen alle bestel (en indien nodig retour) informatie door naar je verschillende advertentie kanalen.

tracedock partner certification label dark

Shopify

We sturen alle bestel (en indien nodig retour) informatie door naar je verschillende advertentie kanalen.

partner badge leadinfo

Magento

We sturen alle bestel (en indien nodig retour) informatie door naar je verschillende advertentie kanalen.

messenger

Facebook Messenger

Met ons Facebook Messenger certificaat weten we alles over de Meta platformen, zoals Facebook, Instagram én Messenger.

tracedock partner certification label dark

Mailchimp

Als Tracedock partner gaan we adblockers, ETP- en ITP technologie uit de weg en realiseren we data waar we in de toekomst écht mee verder kunnen.

Server Side Tagging is een geweldige oplossing voor het verdwijnen van Third Party Data

Third party cookies zijn een superpower voor marketeers, maar een nachtmerrie voor de privacy van internetgebruikers. Steeds meer browsers, software en smartphones blokkeren third party cookies. In 2024 zullen alle grote partijen dit type cookies blokkeren. Server Side Tagging is een geweldige oplossing om je tracking 100% nauwkeurig te houden.

Wij zorgen ervoor dat je Third Party Data wordt omgezet tot First Party Data via het Nederlandse platform van TAGGRS. Daarbij zorgen we ook voor direct inzicht in het aantal extra gemeten verkeer.

Diagrammen tonen data-analyse van server-side tagging en trackingpreventie. Bovenaan links: lijngrafiek met een verbetering van 23,20% in data. Bovenaan rechts: cirkeldiagram van 21.188 verzamelde evenementen. Onder links: lijngrafiek met 84.333 totale verzoeken in juli. Onder rechts: cirkeldiagram toont 21,52% invloed door trackingpreventie, met Chrome als grootste aandeel (78,48%).

Kortom, we ondersteunen onze klanten door alles meetbaarheid te maken heeft wat van belang is voor het goed bijsturen in de marketing campagnes. Van het verkrijgen van zoveel mogeljk data door middel van Server Side Tagging t/m het inzichtelijk maken van alle verschillende touchpoints en die koppelen aan de verschillende kanalen.

We worden gelukkig van blije klanten en successen. Maar laten we eerlijk zijn: awards winnen is stiekem ook gewoon fijn.

Awards 🏆

drawn arrow down left
gold partner Logo 2 transparant
dutch search awards 2
Ontwerp zonder titel 21
fast growing company 2022
cde4e059 8926 4d54 86d7 9e58beb0fe11
FONK150 icoon 2024 wit
2022
black white leadinfo transparant
TAGGRS Normal Partner Badge transparant
Ontwerp zonder titel 3 transparant
Dutch Search Award Best Agency Logo.pdf 1
Billy Grace Logo transparant