Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, Social Ads, CRO, GEO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
De European Accessibility Act (EAA) is een nieuwe Europese richtlijn. Vanaf 28 juni 2025 moeten alle digitale diensten en websites toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Dit betekent dat websites een duidelijke structuur moeten hebben, teksten goed leesbaar moeten zijn en dat ze moeten werken met hulpmiddelen zoals schermlezers.
Eerder organiseerde we al een Measurement-event bij ons op kantoor.
De regels gelden specifiek voor websites, webshops en platforms die gericht zijn op consumenten (B2C). Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van deze richtlijn en kunnen daarop worden aangesproken.
Op basis van de huidige richtlijnen en inzichten van o.a. de DDMA hebben we een handige beslisboom ontwikkeld. Deze laat zien of de EAA op jouw website of digitale dienstverlening van toepassing is.
Met behulp van de vragen in de beslisboom kun je bepalen of de EAA voor jouw bedrijf van toepassing is.
Wij ondersteunen bij het voldoen aan de EAA met maandelijkse toegankelijkheids-scans via onze Whitelabel Accessibility Checker Tool. Dit geeft inzicht in verbeterpunten én laat zien dat je structureel werkt aan digitale toegankelijkheid.
Ook als jouw organisatie niet direct onder de European Accessibility Act valt, is het toch slim en waardevol om werk te maken van digitale toegankelijkheid. Ongeveer 1 op de 5 mensen loopt namelijk tegen obstakels aan bij het gebruik van websites en apps. Denk aan visuele, motorische of cognitieve beperkingen. Maak je je platform toegankelijk, dan vergroot je niet alleen je bereik, maar verbeter je ook de ervaring voor alle gebruikers.
En dat zie je terug in de cijfers: een toegankelijke site is vaak gewoon gebruiksvriendelijker, wat de conversie ten goede komt. Maar misschien nog wel belangrijker, je laat zien dat je staat voor inclusie. Niet omdat het moet, maar omdat iedereen erbij hoort.
Volledig geautomatiseerde maandelijkse scan
€ 1,80 per pagina (100+ pagina’s = €180 p/m)
Rapportage met concrete verbeterpunten
Wettelijk certificaat bij +80% score
Lijst met verplichte handmatige checks
Maandelijks opzegbaar
Eenmalige of periodieke handmatige scan
€ 3,60 per pagina
Flexibel inzetbaar
Als de European Accessibility Act wetgeving niet naleeft kan dit flinke gevolgen hebben, zowel financieel als voor je reputatie:
Naast de directe financiële impact kan het ook het vertrouwen van klanten en gebruikers flink aantasten. Neem digitale toegankelijkheid serieus! Naast de wettelijke verplichting is het ook nog eens een slimme investering in je bedrijfsimago.
Hulp nodig om jullie website EAA toegankelijk te maken?
Van samen kort sparren tot hulp bij de EAA richtlijnen van jullie website.
Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
"*" geeft vereiste velden aan
Of….
De European Accessibility Act (EAA) is een Europese richtlijn die ervoor zorgt dat digitale producten en diensten toegankelijk zijn voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. De wet geldt vanaf 28 juni 2025 voor bedrijven die actief zijn in de EU. Kleine bedrijven (minder dan 10 medewerkers en een jaaromzet onder €2 miljoen) zijn in principe vrijgesteld, tenzij ze onderdeel zijn van een grotere toeleveringsketen. Bekijk onze beslisboom of jouw bedrijf in aanmerking komt voor de EAA.
De EAA richt zich op mensen met langdurige fysieke, mentale, intellectuele of zintuiglijke beperkingen. Maar toegankelijkheid is breder: iedereen die een product of dienst gebruikt (ook zonder beperking), wordt gezien als consument.
Alle partijen in de keten, van fabrikant tot dienstverlener, hebben eigen verantwoordelijkheden om te zorgen dat het eindproduct of de dienst voldoet aan de toegankelijkheidsvereisten.
De EAA stelt functionele en technische eisen, zoals ondersteuning voor schermlezers, toetsenbordbediening en ondertiteling. Bedrijven moeten ook een toegankelijkheidsverklaring publiceren en regelmatig updaten. Toezichthouders in elk EU-land controleren naleving.
Je kunt te maken krijgen met boetes, klachten en reputatieschade. De exacte boetes voor de EAA verschillen per land. In Nederland volgen ze de toezicht- en handhavingsregels van de overheid, maar de regels worden nog nader uitgewerkt.
Behalve wettelijke verplichting is het ook een kans: je bereikt een grotere doelgroep, versterkt je merk en draagt bij aan inclusiviteit.