Generative Engine (& AI) Optimalisatie

Google is al jaren de plek voor online vindbaarheid. Maar het zoekgedrag verandert snel. Steeds meer mensen stellen hun vragen rechtstreeks aan AI-gedreven zoekmachines zoals ChatGPT, Perplexity en Claude. Deze tools geven directe antwoorden, vaak zonder lijst met links.

Met GEO (Generative Engine Optimization) zorgen wij ervoor dat jouw content niet alleen goed scoort in Google, maar ook opduikt in AI-overviews. Zo blijft jouw merk zichtbaar, betrouwbaar en relevant in deze nieuwe generatie zoekmachines.

Gratis GEO groeianalyse t.w.v. €1.125,-

Ontdek waar jouw GEO kansen liggen!

image 14

"*" geeft vereiste velden aan

checkmark

Maximaliseer impact

checkmark

Gerichte strategie

checkmark

Op maat gemaakt

Waarom is GEO relevant voor jouw strategie?

GEO zorgt ervoor dat jouw merk niet alleen gevonden wordt, maar ook daadwerkelijk genoemd wordt in AI-gegenereerde antwoorden.

Rectangle 1087

Wat moet je doen om zichtbaar te worden in AI-antwoorden?

Om jouw content écht te begrijpen, heeft een AI-model extra context nodig. Structured data biedt een onderdeel van die context.

Wat is Generative Engine Optimization?

Generative Engine Optimization (GEO) is een nieuwe manier van optimaliseren, die zich richt op kunstmatige intelligentie (AI).

Meer dan alleen online vindbaarheid

AI-zoekmachines veranderen het zoeklandschap. Traditionele zoekmachines, zoals Google, verliezen op dit moment al zoekverkeer aan opkomende AI-gedreven zoekoplossingen. De verwachting is dat dit alleen maar zal toenemen, zeker wanneer Google SGE in Nederland wordt uitgerold. Waar mensen eerst googelden en doorklikten naar externe websites, stellen ze nu steeds vaker hun vragen direct aan een AI-tool.

  • Google verloor in de VS al 7,5% marktaandeel aan AI-zoekmachines 
  • AI-zoekplatformen groeiden in 1 jaar met 400% 
  • 84% van de marketeers verwacht dat AI binnen 2 jaar een vaste plek in SEO krijgt 

En ondanks dat deze cijfers natuurlijk reuzachtig zijn, mogen we niet vergeten dat Google nog altijd een extreem veel groter aandeelspercentage heeft dan Large Language Models. Dus enkel inzetten op GEO is niet ons advies, maar het volkomen links laten liggen is ook niet altijd handig.

Kansen als je nu al inzet op GEO

image 13

First mover advantage ten opzichte van je concurrenten

image 13

Innovatie en strategische voorsprong binnen de zoekmachines van morgen 

image 13

Je creëert – en leidt- een marketing team op waarin innovatie centraal staat

image 13

Toegang tot experiment-data van bestaande cases die nergens anders beschikbaar zijn

image 13

Unieke kennis over hoe AI-zoekmachines werken

Risico’s als je nog niet inzet op GEO

image 13

AI-zoekmachines slaan jouw content nu al over

image 13

Nauwelijks verkeer en leads vanuit LLM’s

image 13

Enkel sturen op een niet toekomstbestendige SEO-aanpak

image 13

Verlies van concurrentievoordeel

image 13

Geen grip op je vermelding in AI

image 13

Verkeerde focus op kwantiteit in plaats van kwaliteit en waarde voor de doelgroep

Maximale impact maken! 🚀

arrow left long

Klanten die wij helpen groeien

Tims
logo duinrell trans
Lean Six Sigma company
STRATO
Someday
Signe Clinics
Shabu to go
flitsmeister full dark2 1024x202 1
QonQer
RVS Products
Logistiek 24
flitsmeister app icon3
Lean Six Sigma company
logo duinrell trans
Interparking Nederland
Hellopets
David Lloyd
Flowmailer
flitsmeister full dark2 1024x202 1
Controlin
Brunott
Centrum voor groepsaccomodaties
logo duinrell trans
Broekman logistics
Allgifts.nl
ABN AMRO
flitsmeister app icon3
logo duinrell trans

Onze GEO werkwijze

AI-zoekmachines veranderen snel en niemand weet nog exact hoe ze werken. Experimenteren geeft inzicht in wat wél werkt, zodat we snel optimaliseren en een concurrentievoordeel kunnen behalen voordat anderen het begrijpen.

GEO groeianalyse Ontwerp van experiment Start 🚀 Optimaliseren & doortesten Meer dan GEO Groeianalyse

GEO groeianalyse

We identificeren jouw GEO kansen

Veel bedrijven worstelen met het afstemmen van hun content op AI-zoekmachines. Omdat deze snel terrein winnen én voortdurend veranderen, is testen cruciaal. Zo ontdek je wat werkt, blijf je je concurrenten voor en kun je snel schakelen — zonder je langetermijnstrategie uit het oog te verliezen. Wees er op tijd bij!

Ontwerp van experiment

Klaar voor de start?

Na het eerste onderzoek starten we met het ontwerp van het experiment. We ontwerpen een experiment op basis van traditionele SEO principes + AI factoren.

Start met testen 🚀

Aan de slag!

Vervolgens definiëren we de test en gaan we deze live testen.

Optimaliseren & doortesten

Maximale impact maken 🚀

We blijven voortdurend testen en optimaliseren om de gestelde doelen te behalen. We evalueren de voortgang, monitoren nieuwe trends en ontwikkelingen en passen de strategie aan waar nodig. Zo zorgen we ervoor dat je online strategie up-to-date blijft en maximaal resultaat oplevert. 

Meer dan alleen online vindbaarheid

Wij kijken verder!

Hoewel AI-SEO nog onvoorspelbaar is, levert deze aanpak altijd waardevolle output op. Wij combineren GEO met Content, SEO, SEA, Social Advertising en CRO om jouw marketingstrategie te versterken. Wij kijken strategisch mee, koppelen kanalen slim en denken als partner met je bedrijf mee voor duurzame groei. 🚀

Vraag een gratis GEO groeianalyse aan ter waarde van €750,-

Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw onderneming. Vraag nu vrijblijvend jouw groeianalyse aan!

Het wordt pas echt interessant…
als anderen over ons vertellen!

Testimonials 💬

arrow left long
review abn amro

Dionne Knooren

Ik werk altijd prettig samen met Maatwerk Online. Ze hebben hun expertise ingezet om ons te helpen de SEO ranking van pensioenen van ABN AMRO te verbeteren. Met name hun inhoudelijke kennis heb ik als zeer waardevol ervaren. Het is ook prettig dat ze snel kunnen schakelen en steeds duidelijk aangaven wat ze verwachten van ons.

Geverifieerde klant

review logistiek 24

Rianne van Ballegooijen

Maatwerk Online denkt mee in het verbeteren van conversies, het vernieuwen van onze website en het optimaal benutten van ons marketingbudget. Een absolute must voor elk bedrijf dat wil groeien.

Geverifieerde klant

review hellopets

Ivan Deceuninck

We werken nu 4 jaar samen met Maatwerk Online en in die periode zijn we fors gegroeid, mede dankzij hen. De maatjes zijn kundig, betrokken en doelgericht.

Geverifieerde klant

review baron

Guus van Herwaarden

Wij zijn al klant bij Maatwerk Online sinds 2015 en hebben de samenwerking altijd als zeer positief en omzet verhogend ervaren. Maatwerk Online is altijd proactief voor ons bezig!

Geverifieerde klant

review max crowdfund

Marc Bakker

Maatwerk Online heeft ons marketingteam in korte tijd goed weten te structureren! Op elke tak van marketing zit een specialist en we hebben nauw contact.

Geverifieerde klant

CFP

Annelies Visser

Maatwerk Online is voor ons een hele goede partij om mee samen te werken. Ze werken snel en denken proactief mee over het opstellen en het behalen van onze online doelstellingen.

Geverifieerde klant

Klaar om voorop te lopen in AI-zoekmachines? 

Wil je weten hoe GEO & AI-optimalisatie uitbesteden jouw bedrijf kan helpen groeien? Onze GEO-specialist denkt graag met jouw marketingteam mee over een strategie waarmee je echt zichtbaar wordt in AI. 

GEO is niet interessant voor

image 13

Bedrijven die vasthouden aan klassieke SEO en geen ruimte zien voor innovatie

image 13

Bedrijven die alleen mikken op directe conversie via betaalde campagnes

image 13

Bedrijven zonder tijd of budget om content en techniek op orde te brengen

image 13

Bedrijven die AI-zoekmachines niet als kans, maar als hype zien

GEO is wel interessant voor

image 13

Bedrijven die voorop willen lopen in de nieuwe generatie zoekgedrag

image 13

Bedrijven die zichtbaar willen zijn in AI-antwoorden van tools zoals ChatGPT en Perplexity

image 13

Bedrijven die hun merk structureel willen laden met slimme, AI-proof content

image 13

Bedrijven die bouwen aan duurzame online vindbaarheid en digitale autoriteit

Maximale impact maken! 🚀

arrow left long

Dit Maatje gaat het voor je regelen

Maak alvast kennis met ons GEO Maatje!

fe343b6a 8370 4d26 9b5e f9f9a1348132
Flitsmeister

Hoe we de automatisch tol betalen feature op de kaart hebben gezet

maatwerkonline create a villa in Spain. Make the surroundings l c1fccd0e 4a7b 42d5 823c 1b853e3aab45
Ultimate Mastermind

Anders kijken naar keywords + automatisering = resultaat

maatwerkonline villa with sunscreens like this image d47e47ac fc65 417c b3bc 0ce6991fbc52
Zon en Scherm

Hoe automatisering Zon en Scherm naar SEO-succes leidde!

wooof x hunch header afbeelding
WOOOF

Een stijging van +208% CTR en +126% ROAS

2024 03 26 1
Controlin

Van chaos naar conversies door complete website-upgrade

We worden gelukkig van blije klanten en successen. Maar laten we eerlijk zijn: awards winnen is stiekem ook gewoon fijn.

Awards 🏆

arrow left long
gold partner Logo 2 transparant
dutch search awards 2
Ontwerp zonder titel 21
fast growing company 2022
cde4e059 8926 4d54 86d7 9e58beb0fe11
FONK150 icoon 2024 wit
2022
black white leadinfo transparant
TAGGRS Normal Partner Badge transparant
Ontwerp zonder titel 3 transparant
Dutch Search Award Best Agency Logo.pdf 1
Billy Grace Logo transparant

Veelgestelde vragen

Wat is Generative Engine Optimization?

Generative Engine Optimization, ook wel GEO, is het optimaliseren van jouw content zodat AI-gegenereerde zoekmachines, zoals ChatGPT, Google Gemini en Perplexity, jouw content opnemen in hun antwoorden. Door jouw content AI-proof te maken, ben je beter zichtbaar in de Search GPT’s.

Wat is het verschil tussen SEO en GEO?

GEO bouwt in principe verder op SEO. GEO-optimalisatie zorgt er namelijk voor dat je nog meer zichtbaar wordt in zoekmachines, maar dan AI-gestuurde zoekmachines. Zoals we weten, richt SEO zich op de traditionele zoekmachines door zoekwoorden, backlinks en technische optimalisatie toe te passen. Bij GEO is het doel om opgenomen te worden als antwoord in AI-modellen.

Hoe werkt GEO (AI) optimalisatie?

Door GEO-optimalisatie toe te passen, zorg je dat je zichtbaar wordt in AI-gegenereerde zoekmachines. Om hiervoor in aanmerking te komen, dien je jouw content gestructureerd te formuleren zodat AI-modellen jouw content makkelijk begrijpen en uiteindelijk opnemen in hun antwoorden. Jouw content moet duidelijk en logisch opgebouwd te zijn, betrouwbare bronvermelding bezitten, actuele informatie te bevatten en inhoud hebben die aansluit op de zoekintentie van de gebruiker.

Welke AI-modellen zijn belangrijk voor GEO?

Voor GEO-optimalisatie zijn ChatGPT, Gemini, Perplexity AI, Copilot, Claude en Phind de belangrijkste AI-modellen en -platformen om je content op af te stemmen.