Wat is SEA en hoe zet je SEA in? [Voor beginners]

- Michelle de Zeeuw - 6 januari 2020

In dit artikel

Laatste update juni 26th, 2020 op 10:08

Onze ervaring leert dat veel mensen niet precies weten wat bepaalde online marketing afkortingen inhouden. Om die reden leggen we graag de afkorting SEA uit. SEA is een afkorting en staat voor Search Engine Advertising, zoekmachine adverteren in het Nederlands. Simpel gezegd is SEA het plaatsen van advertenties binnen de zoekresultaten van zoekmachines. Als adverteerder kun jij zorgen dat jouw advertentie zichtbaar is op de grootste zoekmachine Google of de concurrent Bing . Wil je weten hoe het in elkaar zit en hoe je SEA precies inzet? Lees dan snel verder!

Hoe herken ik deze advertenties?

Search Engine Advertising is het adverteren op zoekmachines tegen betaling. Je koppelt zoekwoorden aan jouw advertenties. Deze zoekwoorden worden getriggerd als iemand een zoekopdracht uitvoert via de zoekmachine en als vervolg wordt jouw advertentie vertoond. De advertenties zijn meestal de eerste zoekresultaten. Je kunt ze herkennen aan de groene label Advertentie.

Het doel is om zoveel mogelijk vertoond te worden want als jouw advertenties zichtbaar zijn kunnen mensen klikken en vervolgens op jouw website belanden. Eenmaal op jouw website kunnen bezoekers een aankoop doen, een formulier invullen of aanmelden voor de nieuwsbrief of wat jouw doel ook is.

Waarom zou je SEA gebruiken?

Je zal wel denken: “waarom zou ik betalen voor bezoekers?” Zoekmachine adverteren is een zeer effectief marketing kanaal. Vrijwel alle bedrijven die actief zijn met online marketing zetten SEA in. Waarom? Alles draait om zoekopdrachten in de digitale wereld van vandaag! Denk maar eens na hoe vaak jij zelf zoekmachines zoals Google gebruikt in het dagelijkse leven. Als je naar een winkel moet, zoek je het adres op via een zoekmachine. Kan je het artikel niet in de winkel vinden of heb je geen tijd om naar de winkel te gaan, zoek je het online op en bestel je het via de webshop. Ben je benieuwd wat je moet doen tegen de griep die je hebt? Zoek even wat tips op via Google. Jouw volgende vakantiebestemming zoek je zelfs op via een zoekmachine!

Kortom: Als bedrijf wil jij dus zichtbaar zijn op dit medium.

Waarom je voor Google kiest

Google is de populairste zoekmachine om op te adverteren. Wij raden ook aan om in ieder geval SEA in te zetten via Google voor de volgende redenen:

  • 92,5% van de Nederlanders zoekt via Google;
  • Google verwerkt iedere minuut ruim vijf miljoen zoekopdrachten;
  • De gemiddelde doorklikpercentage (CTR) op advertenties op de eerste positie is 8%;
  • Wie geen poging waagt met adverteren via Google mist de boot vergeleken met de belangrijkste concurrenten.

Al met al, je bereikt heel veel mensen als je via Google adverteert. Tegelijkertijd levert het je ook veel inzichten op want je verzamelt veel data over het zoekgedrag van je doelgroep.

Waarom je voor Bing kiest

Niettemin is Bing een goede aanvullende keuze voor zoekmachine adverteren. Want mensen die Internet Explorer gebruiken zullen regelmatig via Bing een zoekopdracht uitvoeren. Wel is de marktaandeel van Bing een stuk kleiner in Nederland: zo’n 7% van alle zoekopdrachten worden uitgevoerd op desktop en minder dan 1% op mobiele apparaten. Als in het buiteland actief wilt adverteren is Bing wel een interessante keuze.

Op het juiste moment zichtbaar zijn

In het kader van het “See, Think, Do, Care model” dat wij hanteren bij Maatwerk Online, valt SEA onder de “Do-fase”. Deze fase ligt verder in de funnel. Dit betekent dat je SEA het beste kunt gebruiken als je mensen wilt bereiken die al na hebben gedacht wat ze willen, zeker als het gaat over commerciële producten. De meesten mensen gaan eerst op zoek naar informatie voordat ze overgaan tot aankoop. Op het moment dat ze een aankoop overwegen moet jij klaarstaan met je advertentie. Met SEA kun je dus goed mensen bereiken die een commerciële intentie hebben. Zo kun je met je advertenties goed sturen op de acties die jij wilt dat de bezoeker afrondt op jouw website zoals inschrijvingen, een offerte aanvragen of simpelweg een product bestellen. Daarnaast haal jij heel interessant verkeer binnen op je website. Ze zijn specifiek op zoek naar jouw producten of op zoek naar een aankoop.

Je kun SEA dus het beste gebruiken als je:

  • In korte tijd hoog in zoekresultaten van zoekmachines zoals Google wilt staan;
  • Meer verkeer naar website wilt generen in korte tijd;
  • Snel resultaat wilt behalen.

Je kan SEA inzetten wanneer het je doel is om zoveel mogelijk relevante verkeer uit je campagnes te halen. Overtuigd? Dan is het de volgende stap het inzetten van SEA.

Hoe zet je SEA in en hoe werkt het?

SEA kun je inzetten door gebruik te maken van de advertentieplatformen die achter de zoekmachines zitten. Bij Maatwerk Online zetten wij standaard Google aan en schakelen we Bing als aanvullende SEA kanaal in. Het advertentieplatform achter Google heet Google Ads. Voor Bing gebruik je Microsoft Advertising.

Voor zowel Google Ads als Bing zet je SEA volgens de volgende stappen in:

  • Bepaal welke zoekwoorden je op gevonden wilt worden naar aanleiding van bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek
  • Bepaal een max bedrag die je kwijt wilt zijn per klik op de zoekwoorden
  • Cluster zoekwoorden en maak groepen van deze clusters zoekwoorden;
  • Maak relevante advertenties op basis van de zoekwoorden
  • Zet het live!

Houd er rekening mee dat er bij zowel Google als Bing een “veiling” plaatsvindt bij elk zoekopdracht om te bepalen of jouw advertentie wordt vertoond. Je zou denken dat de adverteerder met het hoogste bod wordt getoond in de zoekresultaten. Maar zo werkt het niet helemaal. Er spelen in totaal drie factoren mee:

  • Kwaliteitsscore, een score van 1-10 die aan het zoekwoord wordt gegeven, gebaseerd op:
    • Relevantie van je advertentie
    • Verwachte doorklikpercentage (CTR)
    • Ervaring op de bestemmingspagina waar je advertentie de bezoeker naartoe leidt
  • Bod per klik
  • Verwachte impact van jouw advertentie en indelingen.

Heel wat om rekening mee te houden! Voordat je live gaat is het goed om te checken of je advertenties voldoen aan de bovenstaande factoren.

Wil je graag meer weten over SEA?

Het concept van Search Engine Advertising is simpel maar het is handig om te weten wat er allemaal bij komt kijken en hoe Google of Bing bepaalt of jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Gelukkig zijn er bij Maatwerk Online speciale SEA specialisten voor! We hebben al toffe resultaten behaald voor Perfect Dak en Source PT, staat jouw bedrijf er straks ook tussen?

Ben je nog niet helemaal overtuigd en wil je eerst wat meer lezen over het advertentieplatform achter Google? Lees dan onze blog over Google Ads en de mogelijkheden.

Zie jij kansen met SEA en wil je graag aan de slag met adverteren op Google of Bing? Kijk niet verder, want wij werken graag samen met jou om de beste SEA advertentiemogelijkheden te ontdekken voor jouw bedrijf. Samen halen we meer klanten uit het internet.

Michelle de Zeeuw SEA specialist en Amazon specialist

Gelezen

544 keer

Deel

Laat een reactie achter