Marketplaces vs. SEA – welk platform kun je het beste gebruiken in je marketingmix

- Bianca Bergshoeff - 7 maart 2022

In dit artikel

De Nederlandse e-commerce markt is best divers. Zeker sinds de uitbraak van Corona in 2020 zijn er veel webshops, uit heel veel verschillende branches, die hun assortiment online verkopen. Daarnaast zijn er ook een aantal marketplaces spelers die een enorm assortiment aanbieden online. Dit assortiment bestaat uit artikelen die verkocht worden vanuit de marketplace zelf en webshops die hun artikelen te koop aanbieden via het platform. We noemen deze partijen verkopers.

 

De laatste jaren worden marketplaces steeds groter en spelen ze een grotere rol in de customer journey. Sommige consumenten starten zelfs de customer journey op platformen zoals Bol.com en gaan daar direct opzoek naar de producten die ze nodig hebben. Voorheen was de consument veel meer afhankelijk van een zoekopdracht via Google (of andere zoekmachines) om de juiste webshop (en website) te vinden die het gewenste product verkocht. Moeten webshops nu meer gebruik maken van marketplaces om hun producten te verkopen of is het nog steeds verstandig om zichtbaar te zijn op een zoekmachine via SEA advertenties? In dit artikel zoom ik in op deze vraag.

Waarom SEA?

SEA (Search Engine Advertising) is het adverteren op zoekmachines zoals Google en Bing. Via verschillende type advertenties kun je jouw website en/of producten zichtbaar maken in de zoekmachine. Zodra iemand klikt op jouw advertentie, betaal je een bedrag en “landt” iemand op je website. SEA wordt heel vaak ingezet omdat mensen veel gebruik maken van zoekmachines tijdens cruciale punten in de customer journey. Mensen zoeken informatie, vergelijken prijzen en zoeken gericht naar een product of dienst die ze aan willen schaffen. De advertenties worden vertoond op basis van zoekwoorden die je instelt. Zodra iemand een zoekopdracht uitvoert die gerelateerd is aan deze zoekwoorden, heb je kans dat jouw advertentie vertoond wordt.

Adverteren via zoekmachines heeft veel voordelen:  

    • Advertenties worden bovenaan vertoond op de zoekresultaten pagina;

 

    • Verschillende soorten advertenties om de aandacht te trekken;

 

    • De gebruiker landt op jouw eigen webshop en doet rechtstreeks een aankoop op jouw website;

 

    • Je hebt controle over advertenties en uitingen.

  Er zijn ook wat nadelen:  

    • Je betaalt een bedrag per klik op je advertentie;

 

    • Jouw strategie is heel erg afhankelijk van zoekwoorden;

 

    • Je bent zelf veel tijd kwijt aan het bouwen en beheren van de SEA campagnes;

 

    • Grote marketplace partijen zijn ook zichtbaar via SEA advertenties in de zoekresultaten. Omdat deze partijen vaak meer budget hebben, is er vaak veel concurrentie op dezelfde zoekwoorden waar jij met jouw webshop ook graag zichtbaar op wilt zijn.

SEA is een mooie manier om je eigen webshop en website goed onder de aandacht te brengen. Je bedenkt zelf de strategie, bouwt de campagnes en beheert ze. Op deze manier heb jij controle over jouw online advertising strategie. Als je via marketplaces verkoopt kan dat wel anders zijn.

Waarom Marketplaces?

Marketplaces zijn grote platformen met heel veel aanbod. Ze worden de laatste jaren gezien als betrouwbaar partijen waar consumenten graag kopen. Denk aan Bol.com, de grootste marketplace in Nederland. De Nederlandse consument vindt het heel fijn om bij Bol.com te shoppen. De service is goed, de website is gebruiksvriendelijk en als er klachten zijn worden deze ook serieus en snel opgepakt. Vaak bieden marketplaces zelf een assortiment van producten aan, maar ze zijn ook afhankelijk van verkopers. Verkopers krijgen hiermee ook de kans om gebruik te maken van de naam en het vertrouwen van de marketplace om hun producten te verkopen. Verkopen via marketplaces heeft een aantal voordelen:

 

    • Je verkoopt producten via een vertrouwde partij, in de ogen van de consument;

 

    • Marketplaces adverteren ook via zoekmachines met producten die verkocht worden via het platform. Jouw producten kunnen daar ook voor in aanmerking komen;

 

    • Je kunt ervoor kiezen om het verzend en retourproces te laten regelen door de marketplace.

 

Maar er zijn ook een aantal factoren waar je als webshop goed rekening mee moet houden:

 

    • Verkopers moeten een maandelijkse fee betalen;

 

    • Daarnaast betalen verkopers ook een commissie per verkocht product via de marketplace;

 

    • Als je geen uniek aanbod hebt (bijvoorbeeld een product van je eigen merk), dan kun je veel concurrentie ervaren van andere verkopers op het platform;

 

    • Je deelt een productpagina met andere verkopers als je hetzelfde product verkoopt.

 

Terwijl je via een marketplace heel veel bereik hebt en snel producten kunt verkopen, is het goed om een aantal dingen te overwegen. Wat voor product(en) ga jij aanbieden via de marketplace? Is het een uniek product? Zijn er veel concurrenten die dezelfde producten aanbieden? Daarnaast is het goed om een rekensommetje te doen om te kijken of de extra kosten (maandelijkse abonnementskosten en commissie) het waard zijn.

Welk platform kun je het beste gebruiken in je marketingmix?

Nu dat we de voordelen en nadelen van SEA en verkopen via marketplaces op een rijtje hebben gezet, rest de vraag: welk platform kun je nu het beste gebruiken in je marketingmix? Daar is geen simpel antwoord voor. De keuze is afhankelijk van een aantal factoren:

 

    • Hoeveel budget heb je vrijgemaakt voor online marketing?

 

    • Wie is jouw ideale doelgroep en waar shoppen ze?

 

    • Heb je de infrastructuur om zelf producten te verzenden, retours te verweken en klachten af te handelen?

 

    • Heb je een unieke merk of product?

 

    • Wil je zelf alle controle behouden?

 

Ik adviseer je om bovenstaande vragen door te nemen en een goede afweging te maken voordat je beslist of je gebruik maakt van SEA of marketplaces in je marketingmix. Let wel! Het is ook mogelijk om beide kanalen op te nemen.

 

 

 

Ik schets een voorbeeld. Stel je verkoopt je eigen merk hondenvoer. Je hebt een goed werkende webshop en weet precies welke zoekopdrachten mensen intikken als ze hondenvoer willen kopen. Je kiest daarom voor SEA omdat je graag op dat moment zichtbaar wilt zijn in de zoekresultaten van grote zoekmachines zoals Google. Daarnaast kun je ook kiezen om je producten aan te bieden op een marketplace. Een marketplace is een extra verkoopkanaal. Omdat je een uniek product hebt, hoef je niet per se directe concurrentie aan te gaan met andere retailers. Je kunt meer verkopen realiseren door gebruik te maken van de marketplace. Ook bereik je sneller de consumenten die direct hun zoekopdracht starten op het plaform.  Als jouw producten goed verkocht worden, heb je kans dat de marketplace ook via SEA jouw producten adverteert. Nu ben je dubbel zichtbaar in de zoekresultaten – ideaal!

Mijn advies

Uiteraard heeft niet elke webshop zijn eigen merk en kan het zijn dat je doelgroep bepaalde platformen niet gebruikt in de customer journey. Doe daarom eerst onderzoek naar je doelgroep en de geschikte kanalen voor jouw bedrijf en jouw product. Bepaal daarna of SEA of marketplaces een mooie toevoeging is in je marketingmix. Heb je hulp nodig met deze keuze? Onze maatjes staan voor je klaar om je te helpen.

Bianca Bergshoeff SEA en Social Advertising Specialist

Gelezen

25 keer

Deel

AAR – Wat is het en hoe zet je het in?


- 22 april 2022 - Laatste update op 25 mei 2022
Gelezen 17 keer
Mies Koopman SEA Specialist

Hoe win je de buy box op Amazon.nl? [onderzoek]


- 7 april 2022 - Laatste update op 11 april 2022
Gelezen 42 keer
Bianca Bergshoeff SEA en Social Advertising Specialist

Het einde van Expanded Text Ads (ETA) is in zicht: wat nu?


- 23 februari 2022
Gelezen 51 keer
Thomas van Uunen SEA Specialist