Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Het grootste voordeel van online marketing is meetbaarheid. In vergelijking met traditionele media wordt dit dan ook vaak hét verschil genoemd. Door het cookieloze tijdperk wordt het echter wel steeds moeilijker gemaakt om alle data inzichtelijk te krijgen. Wat veel bedrijven en marketeers vaak over het hoofd zien is dat belletjes niet altijd meetbaar zijn. Want hoe track je het bijvoorbeeld wanneer iemand jouw telefoonnummer overneemt van je website en met zijn/haar mobiel direct naar je belt? Dat is niet te meten zou je denken. Toch is ook daar een oplossing voor: dynamische calltracking. In dit artikel leg ik je uit wat het is en waarom het eigenlijk niet mag ontbreken in je online marketingstrategie!
Bij dynamische calltracking verandert het telefoonnummer op je website per gebruiker. Iedere bezoeker ziet dus een uniek telefoonnummer. Door slimme software wordt een belletje via zo’n uniek telefoonnummer doorgeschoten naar bijvoorbeeld Google Analytics. Op deze manier heb je dus inzichtelijk hoeveel belletjes er via de website binnenkomen en via welk kanaal. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om het telefoongesprek te beoordelen. Was het een lead? Een huidige klant? Of was het een belletje waar je als bedrijf niks mee kan? Al deze data kun je terugschieten naar Google Analytics en bijvoorbeeld Google Ads.
Zoals hierboven beschreven kun je met dynamische calltracking belletjes inzichtelijk krijgen. Maar waarom zou je het in moeten zetten? Stel je hebt een Google Ads campagne draaien met daarin twee zoekwoorden. Zonder dynamische calltracking zie je het volgende resultaat:
In bovenstaand voorbeeld zou je denken dat zoekwoord B geen leads oplevert en kies je ervoor om deze te pauzeren en er dus niet meer op te adverteren. Met dynamische call tracking heb je echter de volgende resultaten:
Er zijn namelijk 3 leads via de telefoon binnengekomen, die je zonder calltracking niet kon doormeten. Doordat je dit nu wel inzichtelijk hebt, ben je erachter gekomen dat zoekwoord B wel degelijk converteert naar leads. Zonder dynamische calltracking had je dit niet geweten en had je een verkeerde keuze gemaakt in je online marketing strategie.
Kortom: wanneer je telefonische verkopen of leads binnenkrijgt is het dynamische calltracking ontzettend waardevol.
Een veel genoemd nadeel is dat het telefoonnummer op de website dynamisch is. Soms zijn bedrijven gehecht aan hun telefoonnummer en willen ze deze eigenlijk niet veranderen. Het goede nieuws is: ook met dynamische calltracking blijf je uiteraard gewoon bereikbaar op je huidige telefoonnummer. Daarnaast kun je voor het dynamische gedeelte op je website ook vaak gewoon gebruik maken van je huidige netnummer. Dat je telefoonnummer dynamisch is en dus verandert is iets wat niet te omzeilen is, dit is immers het systeem wat mogelijk maakt dat we belletjes kunnen doormeten. Maar waarom zou je als bedrijf anno 2022 vast blijven houden aan één telefoonnummer? Terwijl dynamische calltracking je juist geld op kan leveren?
Wij werken samen met een partner genaamd Adcalls die deze software aanbiedt. Vervolgens regelen wij de implementatie voor je en maken we alles meetbaar. Op basis hiervan kunnen we de online marketing strategie dus verbeteren en meer resultaten inzichtelijk krijgen. Meer weten over dynamische calltracking? Neem contact op met een van onze SEA Maatjes!
Thyra van der Schoor
01 mei 2024
Robin Jansma
28 mrt 2024
Hannah Ressel
28 sep 2023