Waarom dynamische calltracking een must voor je online marketing strategie is!

- Simeon Mast - 10 augustus 2022

In dit artikel

Het grootste voordeel van online marketing is meetbaarheid. In vergelijking met traditionele media wordt dit dan ook vaak hét verschil genoemd. Door het cookieloze tijdperk wordt het echter wel steeds moeilijker gemaakt om alle data inzichtelijk te krijgen. Wat veel bedrijven en marketeers vaak over het hoofd zien is dat belletjes niet altijd meetbaar zijn. Want hoe track je het bijvoorbeeld wanneer iemand jouw telefoonnummer overneemt van je website en met zijn/haar mobiel direct naar je belt? Dat is niet te meten zou je denken. Toch is ook daar een oplossing voor: dynamische calltracking. In dit artikel leg ik je uit wat het is en waarom het eigenlijk niet mag ontbreken in je online marketingstrategie!

Wat is dynamische calltracking?

Bij dynamische calltracking verandert het telefoonnummer op je website per gebruiker. Iedere bezoeker ziet dus een uniek telefoonnummer. Door slimme software wordt een belletje via zo’n uniek telefoonnummer doorgeschoten naar bijvoorbeeld Google Analytics. Op deze manier heb je dus inzichtelijk hoeveel belletjes er via de website binnenkomen en via welk kanaal. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om het telefoongesprek te beoordelen. Was het een lead? Een huidige klant? Of was het een belletje waar je als bedrijf niks mee kan? Al deze data kun je terugschieten naar Google Analytics en bijvoorbeeld Google Ads.

Waarom kun je eigenlijk niet zonder dynamische calltracking?

Zoals hierboven beschreven kun je met dynamische calltracking belletjes inzichtelijk krijgen. Maar waarom zou je het in moeten zetten? Stel je hebt een Google Ads campagne draaien met daarin twee zoekwoorden. Zonder dynamische calltracking zie je het volgende resultaat:

  • Zoekwoord A: klikken (10), kosten (€80), Leads(2)
  • Zoekwoord B: klikken (15), kosten (€100), Leads (0)

In bovenstaand voorbeeld zou je denken dat zoekwoord B geen leads oplevert en kies je ervoor om deze te pauzeren en er dus niet meer op te adverteren. Met dynamische call tracking heb je echter de volgende resultaten:

  • Zoekwoord A: klikken (10), kosten (€80), Leads(2)
  • Zoekwoord B: klikken (15), kosten (€100), Leads (3)

Er zijn namelijk 3 leads via de telefoon binnengekomen, die je zonder calltracking niet kon doormeten. Doordat je dit nu wel inzichtelijk hebt, ben je erachter gekomen dat zoekwoord B wel degelijk converteert naar leads. Zonder dynamische calltracking had je dit niet geweten en had je een verkeerde keuze gemaakt in je online marketing strategie.

Kortom: wanneer je telefonische verkopen of leads binnenkrijgt is het dynamische calltracking ontzettend waardevol.

Wat zijn de nadelen van dynamische calltracking?

Een veel genoemd nadeel is dat het telefoonnummer op de website dynamisch is. Soms zijn bedrijven gehecht aan hun telefoonnummer en willen ze deze eigenlijk niet veranderen. Het goede nieuws is: ook met dynamische calltracking blijf je uiteraard gewoon bereikbaar op je huidige telefoonnummer. Daarnaast kun je voor het dynamische gedeelte op je website ook vaak gewoon gebruik maken van je huidige netnummer. Dat je telefoonnummer dynamisch is en dus verandert is iets wat niet te omzeilen is, dit is immers het systeem wat mogelijk maakt dat we belletjes kunnen doormeten. Maar waarom zou je als bedrijf anno 2022 vast blijven houden aan één telefoonnummer? Terwijl dynamische calltracking je juist geld op kan leveren?

Hoe kan ik aan de slag met dynamische calltracking?

Wij werken samen met een partner genaamd Adcalls die deze software aanbiedt. Vervolgens regelen wij de implementatie voor je en maken we alles meetbaar. Op basis hiervan kunnen we de online marketing strategie dus verbeteren en meer resultaten inzichtelijk krijgen. Meer weten over dynamische calltracking? Neem contact op met een van onze SEA Maatjes!

 

Simeon Mast SEA specialist & Display Koning

Gelezen

22 keer

Deel

Het einde van ETA: Responsive Search Ads Best Practise 2022


- 28 juli 2022 - Laatste update op 29 juli 2022
Gelezen 50 keer
Menno van Eil Senior SEA Specialist

Google Ads Enhanced Conversions: alles wat je erover moet weten!


- 21 juni 2022
Gelezen 62 keer
Thomas van Uunen SEA Specialist

Waarom de Conversion API onmisbaar is als je Social Advertising campagnes draait!


- 14 juni 2022
Gelezen 21 keer
Bianca Bergshoeff SEA, Social en Video Heldin