Opening van de horeca op 1 juni: gratis online marketing tips om alle kansen te grijpen

Auteur Mandy Nijhof

Het moment waar iedere horecaondernemer op heeft zitten wachten is daar! Op 1 juni mogen de horecazaken in Nederland weer open. De maatregelen om het COVID-19 virus (ofwel: Corona) in te dammen waren voor veel horecaondernemers desastreus. Gelukkig mag de horeca nu dus weer open. Hier gelden wel speciale regels voor, zoals een maximumaantal van 30 gasten en de waarborging van anderhalve meter afstand. De praktische invulling van deze speciale regels verschilt per locatie, maar hoe zorg je er daarnaast voor dat je de komende weken genoeg reserveringen krijgt? In deze blog geven wij jou een aantal gratis online marketing tips om je horecazaak straks weer vol te krijgen!  

Een gratis voorsprong van Google 

Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar je kunt een gratis voorsprong krijgen van Google. Zo maak je meteen een vliegende start met de heropening van je zaak. Kansen zijn er om te grijpen, zeker nu, dus maak wat tijd vrij en ga met de volgende punten aan de slag.  

  • Google My Business goed zetten

De functionaliteit van Google My Business, of Google Mijn Bedrijf, is heel eenvoudig in te regelen. Je vraagt een gratis account aan bij Google en vult alle gegevens netjes in, waarna je wordt weergegeven in zowel de zoekresultaten als in Google Maps. Zo kunnen potentiële gasten die in de buurt zijn je veel gemakkelijker vinden. Heb je al een account? Zorg dan dat deze aansluit bij de nieuwe situatie, bijvoorbeeld door de openingstijden bij te werken.

  • Google My Business aanpassen

Heb je al wel een account? Zorg dan dat deze aansluit bij de nieuwe situatie. Update je openingstijden, bijvoorbeeld. Voeg ook het telefoonnummer voor reserveringen toe, of plaats een link naar je reserveringssysteem. Tot slot kan het een goed idee zijn om foto’s van de nieuwe situatie in jouw zaak te plaatsen, zodat men kan zien dat je goed rekening houdt met de belangrijke nieuwe regels.

  • Maak gratis reclame via Google Posts

Een belangrijk verlengstuk van Google My Business is de nieuwe Google Posts optie. Dit geeft je de mogelijkheid om nog meer bezoekers naar jouw website of fysieke locatie toe te trekken met korte berichtjes of advertenties. Die worden weergegeven onder jouw Google My Business vermelding in de zoekresultaten. Houdt dit wel bij, want Google verwijdert na 7 dagen je bericht om oud nieuws tegen te gaan.

  • Zorgen dat je lokaal goed vindbaar bent

Lokale SEO omvat de zojuist benoemde Google My Business vermeldingen, maar is daarnaast ook verantwoordelijk voor gelokaliseerde zoekopdrachten. Dit zijn de resultaten die, indien beschikbaar, bovenaan de organische resultaten staan. Wil je echt het maximale uit de gratis mogelijkheden van Google halen, dan is het verstandig om ook hier energie in te stoppen.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Consumenten zijn in de praktijk vaak minder trouw dan we graag willen geloven. Nu de horeca een lange periode dicht is geweest, gaan veel mensen waarschijnlijk eens iets nieuws uitproberen. Het wekelijkse bezoekje aan hetzelfde restaurant is immers al een tijd niet doorgegaan, dus deze drempel is nu veel lager. Bovendien staan zij natuurlijk te popelen om er weer eens op uit te kunnen. Het kan daardoor zomaar zo zijn dat je er nieuwe gasten bij krijgt die eerst uitsluitend bij de concurrent over de vloer kwamen.  

Om zoveel mogelijk uit deze nieuwe klanten te halen moet je deze en alle andere nieuwe bezoekers in kaart gaan brengen. Hier komt de kracht van online marketing om de hoek kijken. Online kun je namelijk veel doen om de bezoekers die offline in jouw zaak komen beter te leren kennen. Dit doe je bijvoorbeeld door een pixel te installeren in de broncode van je website. Zo is er de Facebook pixel en de Ads remarketing pixel. Hiermee krijg je precies in beeld wie je doelgroep is en hoe deze zich online gedraagt. Dit is waardevolle informatie aangezien het kan helpen bij het terug laten komen van deze bezoekers en bij het aantrekken van nog meer nieuwe klanten! 

Dit is hoe het in z’n werk gaat: 

– Door de pixel worden er doelgroep lijsten gevuld vanuit de Google Ads en de social mediakanalen die je gebruikt. Deze lijsten geven goed inzicht in welke bijdrage jouw online marketing heeft geleverd voor de doelgroep. Hierdoor kun je deze kanalen optimaliseren en verbeteren.  

– De doelgroep lijsten kun je ook inzetten voor nieuwe campagnes die er specifiek op zijn gericht om bezoekers terug te laten komen. Dit is effectief op korte termijn, maar wordt op lange termijn echt goud waard! Deze lijsten kan je namelijk altijd inzetten, ook in periodes wanneer het minder druk is en je wel meer bezoekers kunt gebruiken.  

– Maak een look-a-like lijst aan van deze doelgroep om nog meer nieuwe bezoekers aan te trekken. Aangezien deze lijst bestaat uit mensen die nog geen klant zijn, maar wel vergelijkbaar online zoekgedrag vertonen als jouw bestaande klanten, zal het heel relevant zijn om voor deze doelgroep een aparte campagne op ze zetten! 

Kom je er niet meteen helemaal uit met de pixel? Bij Maatwerk Online kunnen we je hier natuurlijk verder mee helpen, dus vraag ons hier gerust naar! 

Online top-of-mind zijn

Je kunt natuurlijk altijd meer doen. Wil je jouw doelgroep naar je restaurant trekken of zorgen dat zij een drankje komen drinken? Dan is het een goed idee om hen een beetje te prikkelen. Zo wordt je top-of-mind, oftewel de eerste plaats waar zij aan denken wanneer ze besluiten om erop uit te gaan. Met social media zoals bijvoorbeeld Facebook kun je dit relatief gemakkelijk tot stand brengen. Vertel je verhaal, ga in gesprek met je doelgroep en laat jezelf zien!

FBWincode

Een andere goede manier om je doelgroep te prikkelen is door iets te verzinnen waardoor zij graag bij je terug willen komen. Dit kan met een spaar- of strippenkaart, maar ook met behulp van een winactie. Die kun je eenvoudig tot stand brengen met onze FBWincode toepassing, bijvoorbeeld. Dit is een applicatie binnen Facebook die het gemakkelijk maakt om winacties in te zetten, maar bovenal leuker maakt om aan die winacties mee te doen!

E-mailcampagnes

Een andere handige lijst die je kunt maken is een lijst met e-mailadressen van jouw doelgroep. Dit gaat heel eenvoudig wanneer bezoekers hun mailadres achterlaten bij het aanvragen van een reservering, of om mee te kunnen doen met de voorgenoemde acties, bijvoorbeeld! In je eerste mail vertel je dat je weer opengaat natuurlijk. Vervolgens kun je zo’n lijst met mailadressen ook gebruiken om nieuwsbrieven te sturen, updates te geven over het menu of openstaande reserveringsplaatsen mee aan te geven. Hier kun je ook weer look-a-like lijsten mee aanmaken voor je campagnes, dus die mailadressen zijn ontzettend waardevol.

Ben jij al klaar voor de heropening?

Met de bovenstaande tips zorg je ervoor dat jouw zaak vanaf 1 juni weer vanouds goed gevuld is en je weer aan de slag kunt als onderneming. Een groot aantal Nederlands kijkt reikhalzend uit naar het moment dat zij weer uit eten kunnen of een drankje kunnen doen op het terras, dus het is vooral zaak om ervoor te zorgen dat ze bij jou langskomen! Bij Maatwerk Online helpen we je uiteraard graag om de bovengenoemde tips in de praktijk te brengen, dus neem gerust contact met ons op indien je dat graag zou willen!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL