Discovery ads: wat zijn het en wat kun je er mee?

Weet je nog, die goede oude tijd toen een tekstadvertentie het enige type advertentie was in Google Ads? Er is veel veranderd sindsdien en er zijn veel formaten bij gekomen. Nu kun je via Google Ads consumenten bereiken met tekstadvertenties, visuele advertenties, video’s en je kunt zelfs dynamische advertenties inzetten. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden. Een van de nieuwere formaten zijn Discovery ads, een bijzonder type visuele advertentie. Maar wat is het precies, hoe zien ze eruit en wat kun je ermee? Hier vertel ik je graag meer over in deze blog! 

Wat zijn Discovery Ads?

Discovery Ads zijn visuele Google Ads advertenties die vertoond worden op 3 verschillende kanalen:

  • De YouTube homepagina en de Watch Later feed.
  • In Gmail, onder de tabbladen Promoties en Sociaal in de inbox.
  • Op Google Discover, een app van Google waarbij content te zien is gerelateerd aan jouw interesses op basis van je web en app activiteit.

Het leuke aan Discovery Ads is hoe deze advertenties eruit zien. Je hebt twee keuzes: een single image Ad of een carrousel Ad. Met de eerste toon je één afbeelding met een kop en beschrijving. Het tweede formaat is een typische carrousel advertentie, zoals je gewend bent van bijvoorbeeld Facebook. Hier kun je meerdere afbeeldingen kiezen en “swipen” door de reeks afbeeldingen. Ook hier wordt er een kop en tekst vertoond.

Het is belangrijk dat de afbeeldingen die gebruikt worden van hoge kwaliteit zijn en echt de aandacht pakken. Met een carrousel advertentie is het mogelijk om een verhaal te vertellen. Dit zijn leuke, nieuwe manieren binnen Google Ads om de aandacht van je doelgroep te trekken!

Discovery Ads

Wat kan ik ermee?

De aandacht pakken (en houden) van mensen is ontzettend moeilijk. Er zijn dagelijks zoveel advertenties dat consumenten hun aankoop niet meer baseren op een specifieke advertentie. We zien bijvoorbeeld dat consumenten hun aankopen nu ook baseren op video’s die ze op YouTube zien.

Dus hoe kun je mensen nu effectief benaderen? Via Google Discover Ads is het mogelijk om miljoenen potentiële klanten te bereiken, gebaseerd op de intentie-signalen van klanten. Zo kun je bijzondere, visueel aantrekkelijke en gepersonaliseerde advertenties maken voor een gerichte doelgroep die écht interesse heeft in jouw dienst of product. Bovendien worden de advertenties vertoond op platformen waar jij veel waarde aan hecht.

Denk maar eens na, je leest je persoonlijke email in Gmail, je leest nieuwtjes die speciaal aansluiten op jou in Google Discover en je volgt je favoriete YouTubers op YouTube. Hoe tof is het om in dit soort omgevingen te kunnen adverteren?! Heel tof dus!

Dat gezegd te hebben is het wel gebruikelijk dat je Discovery ads inzet voor naamsbekendheid of bereik doelstellingen. Je probeert vooral nieuwe klanten te bereiken en aan te sporen om meer over je product te gaan leren. Je kunt Discovery advertenties dus het beste gebruiken voor de volgende situaties:

  • Op grote schaal (soft-) conversies generen met je sterke visuele advertenties.
  • Nieuwe klanten bereiken met gepersonaliseerde doelgroepen.
  • Remarketing – opnieuw contact leggen met de meest waardevolle websitebezoekers of klanten.

Wat is het verschil tussen Discovery Ads en Display ads?

Nu zal je misschien wel denken: er was toch al een visueel advertentietype in Google Ads? Dat klopt, dat zijn Display advertenties. Display advertenties zijn de typische banners die we overal op het internet tegenkomen. Deze kunnen soms erg spamachtig overkomen, vooral als de doelgroeptargeting niet goed is ingesteld.

Een display advertentie wordt vertoond met één afbeelding en een tekst (kop en beschrijving) die zich aanpast aan ieder formaat per website. Een Discovery ad, daarentegen, lijkt in die zin meer op een Facebook advertentie. Ook kun je kiezen tussen een single image en carrousel advertentie.

Het grootste verschil zit in de kanalen waar deze advertenties getoond worden. Display advertenties worden vertoond op allerlei websites binnen het Google Display netwerk. Discovery advertenties worden alleen vertoond op YouTube, Gmail of Google Discover.

Welke is beter?

Zowel Display als Discovery Ads zijn prima oplossingen om meer bereik te generen en/of naamsbekendheid op te doen. Wel is het zo dat je met Google Discover natuurlijk direct in de persoonlijke omgeving van de consument zit en dus meer kans hebt om de aandacht te trekken.

We zien daarom dat het doorklikpercentage (CTR) bij Discovery veel hoger ligt dan bij Display. Houd er wel rekening mee dat Discovery advertenties minder vertoond worden dan Display Ads omdat er minder opties zijn om op vertoond te worden. Op zich is dat niet erg. Daarnaast hebben beide campagnes relatief lage kosten per klik, dus hoef je niet je hele marketingbudget hieraan te wijden.

Dus, zijn Discovery Ads beter dan Display Ads? Nee, niet per se. Het hangt echt af van je marketingdoelstelling en wie je doelgroep is. Weet jij wat de beste keus is voor jouw bedrijf? Onze SEA specialisten denken graag met je mee over een passende strategie zodat jij het meeste uit je Google Ads campagnes kunt halen!