De 5 manieren om een SEO boost te krijgen dankzij interne links

Auteur Axel de Boer

Een goede interne linkstructuur kent ontzettend veel voordelen voor jouw website en is daardoor ontzettend belangrijk. Naast een hoop algemene voordelen kunnen interne links op jouw website ook voor een SEO boost zorgen. Wil je weten op welke manier interne links belangrijk zijn voor jouw SEO? Lees dan snel verder, want ik beschrijf ze in dit artikel.

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van externe links door middel van linkbuilding. Je hebt helaas niet altijd invloed op externe links, maar gelukkig wel op je interne links. Een interne link is een link vanaf een pagina op jouw website naar een andere pagina op jouw website. Ik heb er zojuist één gebruikt in het woord “linkbuilding” om je door te verwijzen naar een eerder geschreven artikel. Handig toch?

Wanneer we het over interne links hebben, kun je denken aan de volgende twee manieren om deze toe te passen:

  • Navigatielinks: Dit zijn links die staan in de header, footer en navigatiebalk van je website. Hiermee kunnen bezoekers zich eenvoudig door jouw website navigeren zodat ze op andere pagina’s komen. In de basis wil je jouw belangrijkste pagina’s gebruiken als jouw navigatielinks.
  • Contextuele links: De contextuele links gebruik je in je content van je pagina om je bezoeker door te sturen naar een andere relevante pagina. Deze interne link voeg je als hyperlink toe in een anchortekst. Hierover vertel ik later meer. Contextuele links kan je ook gebruiken om bezoekers te verwijzen naar externe pagina’s. Dit doe je als je bijvoorbeeld als informatie van een externe partij bijdraagt aan jouw artikel. Zorg er in dit geval voor dat deze link zich opent in een nieuw tabblad zodat je jouw bezoeker niet kwijt bent.

Zo krijg je die SEO boost!

Nu je weet wat interne links zijn wil je natuurlijk die beloofde SEO boost krijgen waar ik het eerder over had. Daarom heb ik 5 tips op een rijtje gezet zodat je hier direct mee aan de slag kan. 

1 – Gebruikservaring van bezoeker en zoekmachine

De gebruikservaring is een steeds belangrijker wordende factor, ook voor de zoekmachines en dus jouw SEO. Wanneer jij weer een kwalitatief stukje content hebt geschreven en geplaatst op jouw website, wil je de bezoeker ook zo lang als mogelijk op je website houden. Dit kan je doen door relevante interne links toe te voegen aan jouw content. Denk bijvoorbeeld aan een ander relevant artikel of een link naar een van jouw producten. Je bezoeker kan hierdoor heel eenvoudig navigeren naar een andere pagina. Daarnaast is het ook een goede manier om crawlers jouw andere pagina’s te laten ontdekken.

Ook kan je er voor kiezen om onderaan je blog gerelateerde artikelen weer te geven zodat geïnteresseerde bezoekers direct een ander artikel kunnen lezen. Dus met andere woorden kan je zowel je bounce rate verlagen als de vindbaarheid van je pagina’s verbeteren.

2 – Linkwaarde doorgeven

Dankzij de eerder genoemde externe links kan je invloed uitoefenen op de waarde van je domein, oftewel Domein Autoriteit. Naast deze Domein Autoriteit bestaat er ook nog zoiets als een Pagina Autoriteit. Deze ene pagina kan namelijk krachtiger zijn dan de ander. Er zijn verschillende tools waarmee je deze waarden kan bekijken. Wij gebruiken daar zelf de tool Ahrefs voor. Hoe relevanter en krachtiger de backlinks zijn die je verkrijgt, hoe beter de autoriteit van jouw website en pagina’s zal worden.

We zien vaak dat het aantal pagina’s op websites ontzettend snel doorgroeit. Dit zorgt ervoor dat je op een goede manier om moet gaan met deze externe links. Iedere backlink geeft namelijk een bepaalde waarde door naar die specifieke pagina. Om ervoor te zorgen dat meerdere pagina’s van deze backlink(s) profiteren, kan je een beetje van die waarde doorsturen naar andere pagina’s. Door op een goede manier met zowel de externe als interne links om te gaan zorg je ervoor dat je linkwaarde doorgeeft aan je meest relevante en belangrijke pagina’s. Hierdoor zal de Pagina Autoriteit van pagina’s stijgen als ze ook interne links ontvangen.

3 – Hiërarchie

De hiërarchie van jouw website is ontzettend belangrijk voor zowel de bezoeker als zoekmachine. Door ervoor te zorgen dat jouw content goed georganiseerd is met een logische navigatie zorgt dit ervoor dat je ook een duidelijke hiërarchie hebt. Doordat veel ondernemers vaak denken dat alles op de website belangrijk is, willen ze ook zo veel als mogelijk pagina’s weergeven in het menu of door middel van interne links op de homepagina. Het kan soms ook te veel zijn! Wanneer jij met een duidelijke structuur werkt en zorgt dat je door middel van interne links doorverwijst naar subcategorieën zorg je er ook voor dat deze vindbaar zijn.

4 – Snellere indexatie

Ik heb het op het begin al even gehad over de crawlers die jouw interne links vinden en daardoor deze pagina’s ontdekken. Je kan er namelijk voor zorgen dat pagina’s als belangrijk(er) worden gezien. Als jij bijvoorbeeld zorgt voor meerdere interne links naar één pagina dan geef je hiermee aan dat dit een belangrijke en interessante pagina is. Dit kan ervoor zorgen dat Google dit dus ook zo gaat zien en deze pagina sneller en beter wordt geïndexeerd. Je wilt deze pagina natuurlijk zo snel als mogelijk in de zoekresultaten van Google krijgen! Als je dit website breed goed oppakt zorg je er dus voor dat er steeds meer en sneller pagina’s in de zoekresultaten komen, waardoor je ook een grotere kans hebt op meer organisch verkeer.

5 – Anchortekst gebruik

Wil je hoger komen in Google? Dan kan ik je aanraden om na te denken over de anchorteksten (of: ankerteksten) die je gebruikt voor je interne links. Een ankertekst gebruik je als tekst waarin je jouw interne link verwerkt. Ik heb zojuist heel bewust gekozen voor de ankertekst “hoger komen in Google” omdat deze woorden relevant zijn aan een eerder geschreven artikel. Door jouw ankerteksten op een goede manier te gebruiken geef je signalen af aan de zoekmachines. Je laat dus al zien waar deze pagina over gaat en waar je op gevonden wilt worden. Je maakt hierdoor dus een goede koppeling met elkaar.

Het is wel belangrijk dat je af en toe wat variatie aanbrengt in deze ankerteksten. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van synoniemen, longtail woorden of andere relevante termen. Hierdoor komt het niet te Spammy over.

Maak je wel gebruik van interne links maar gebruik je voornamelijk ankerteksten als “klik hier”, “dit artikel” en “blog” dan kan ik je aanraden om deze dus te verbeteren. Het is helemaal niet erg om af en toe toch wat van deze termen te gebruiken om het daardoor natuurlijker over te laten komen.

Na het lezen van dit artikel zit je waarschijnlijk bomvol ideeën over welke pagina’s wel wat interne links kunnen gebruiken. Alleen hoe pak je dit precies op? Via Google Search Console kan je de interne links vinden. Klink op het onderdeel “Links”. Vervolgens krijg je een overzicht van alle Externe Links, Sites met de meeste Links naar jouw site en de Interne Links. Als je onderaan het overzicht met alle interne links op “Meer” of “More” klikt, krijg je het totale overzicht. Weet wel dat dit overzicht niet 100% accuraat is. Staar je hier dus niet blind op.

Interne Links Google Search Console

Het zal je vast opvallen dat pagina’s die in je navigatie, header en footer staan veel interne links ontvangen. Dit komt doordat deze links dus op vrijwel alle pagina’s voorkomen.

Via de Export functie kan je een uitdraai maken van dit overzicht. Hierdoor kan je zelf jouw belangrijke pagina’s opsporen en daaruit jouw conclusies trekken.

Je hebt nu een aantal pagina’s geïdentificeerd  met weinig interne links of je weet welk zoekwoord je hoger in Google wilt krijgen. Vervolgens kan je achterhalen vanaf welke pagina’s je deze interne links nu kan gaan plaatsen. Dit kan je vrij eenvoudig via Google vinden.

Voer in Google het volgende in:

Site:domeinnaam zoekwoord

In bovenstaand voorbeeld zoek ik op ‘site:maatwerkonline.nl zoekmachine optimalisatie’. Ik krijg maar liefst 322 zoekresultaten. Wat je hiermee dus doet is Google laten zoeken naar de vermeldingen van dat zoekwoord of combinatie te vinden op de opgegeven website.

Door deze pagina’s te bezoeken kan je achterhalen of er al interne links worden gebruikt. Zo niet, kan je deze toevoegen om voor meer interne links te zorgen.

Interne links

Door zelf aan de slag met deze vorm van optimaliseren kan je jouw website een goede SEO boost geven! Om een goede autoriteit op te bouwen kan ik je wel aanraden om ook aan de slag te gaan met externe linkbuilding. Ben je nu op zoek naar hulp met een van deze twee vormen van optimalisaties om aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie? Neem dan contact op met één van onze specialisten.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL