Linkbuilding: wat het is en waarom het zo goed werkt!

- Jens Verver - 3 augustus 2020
Wat is linkbuilding

In dit artikel

Linkbuilding is voor veel websites een belangrijk onderdeel van de SEO-strategie. Dat komt doordat een heleboel websites uit zichzelf geen backlinks ontvangen van andere websites. Door linkbuilding in jouw SEO-strategie te gebruiken ga je actief links van andere websites naar jouw website vergaren. Deze links kan je zien als een aanbeveling van een ander naar jou toe. Die aanbevelingen zijn zowel voor jou, je website als Google erg belangrijk. Wij vertellen je graag meer over wat linkbuilding is en waarom het zo belangrijk is.

Simpele uitleg van linkbuilding

Linkbuilding is simpel gezegd dus het verkrijgen van links van andere sites naar jouw website.

Backlinks worden gezien als een aanbeveling, of stem, naar jou toe. Dus hoe meer aanbevelingen jij van iemand krijgt des te beter, toch? Dat is helaas niet altijd zo. Het heeft bijvoorbeeld geen nut om 100 links (stemmen) te krijgen van één domein (website). In principe is één stem van diezelfde website genoeg. Je kan dus beter van 100 verschillende domeinen één backlink krijgen.

Kwaliteit en relevantie

Bovenstaande uitleg is eigenlijk nog kort door de bocht. Er zijn namelijk twee zaken ontzettend belangrijk wanneer we het hebben over linkjes van andere websites naar jou toe, namelijk: relevantie en kwaliteit.

Relevantie

Hoe relevant is die stem van een website naar jou toe? Stel: Jij verkoopt voetbalschoenen op jouw website. Dan is het interessant om een backlink te verkrijgen van een voetbalsite of voetbalclub. Er is alleen geen relevantie als de kapper om de hoek een linkje naar jouw website plaatst.

Kwaliteit

Een ander erg belangrijke factor is de kwaliteit (de waarde) die dat linkje doorgeeft aan jou. Maar ook of die website wordt gezien als autoriteit. Als dit het geval is zal dit positief effect hebben op de waarde van jouw website. De kwaliteit van een backlink is beter van een groot bedrijf of grote nieuwswebsite dan een kleine lokale site.

Door deze twee zaken goed met elkaar te combineren kan je ook zelf een autoriteit op het web worden.

We merken dat bovenstaande punten niet altijd de volledige lading dekken. Daarom wil ik ook nog graag kwantiteit benoemen.

Kwantiteit

In sommige gevallen zien we dat de top-posities worden vergeven aan de websites met de meeste backlinks. En vaak zijn dit niet altijd kwalitatief goede of relevante backlinks. Soms wint kwantiteit dus gewoon.

Linkprofiel opbouwen

In theorie blijkt het verkrijgen van backlinks voor velen echter een lastige opgave. Want, hoe krijg je iemand nu zo ver om een link van zijn website naar jou te plaatsen?

Allereerst kan je, als je hele goede content schrijft, op een heel natuurlijke manier backlinks krijgen. Stel: jij hebt een (baanbrekend) onderzoek uitgevoerd waarvan jij de resultaten deelt op jouw website, heb je dus de kans dat andere bedrijven en websites deze resultaten ook interessant vinden en gaan delen. In het meest ideale geval vermelden ze de bron (jij in dit geval) in de vorm van een link naar jouw artikel en dus website.

Helaas zien we dat dit bij heel veel bedrijven simpelweg niet lukt. Op dat moment is het belangrijk om je linkbuilding uit te besteden. Door een juiste strategie uit te (laten) zetten zal je zien dat jouw website ook een hogere autoriteit score zal krijgen, wat weer moet bijdragen aan betere rankings.

Verwijzende domeinen Ahrefs

Wat is deze autoriteit score?

We hebben het net al kort gehad over kwaliteit van backlinks. Iedere website heeft een bepaalde mate van kwaliteit. Veel tools geven de kwaliteit van een website weer in de vorm van een score. Bij Maatwerk Online gebruiken we de tool Ahrefs. Deze tool geeft ieder domein een score, genaamd Domain Rating (DR), tussen de 0 en 100. Hoe hoger deze rating, hoe beter. Als jij dus hele waardevolle backlinks verkrijgt zal jouw score ook toenemen. Vervolgens kan jij de waarde die je opbouwd weer verdelen over je eigen website door middel van intern linken.

Domain Rating ad.nl
Domain Rating nu.nl

Als voorbeeld neem ik eventjes de website www.ad.nl en www.nu.nl. We zien deze websites als kwalitatief en geloofwaardig. Maar is dat ook zo? In bovenstaande screenshots kan je zien dat de tool Ahrefs ook een hoge score geeft aan deze twee websites. Deze websites worden dus echt gezien als autoriteit op het web. Als je van deze websites een backlink krijgt, ontvang je dus een hoogwaardige backlink, wat weer kan bijdragen aan een betere score van jouw website.

Zelf backlinks bemachtigen

Er zijn verschillende manieren om ook voor jouw website backlinks te verkrijgen. We leggen jou de belangrijkste vormen kort uit:

Gastbloggen: Als je veel kennis hebt over een bepaald onderwerp kan je beginnen met het aanschrijven van websites om daar op te gastbloggen. Door een kwalitatieve blog te schrijven kan je een backlink terugvragen naar jouw website. Hierdoor kan je op een gratis manier aan backlinks komen, al kost het je natuurlijk wel tijd.

Kwalitatieve content schrijven: Een andere manier om aan gratis backlinks te komen is door kwalitatieve content te schrijven en deze te plaatsen op jouw website. Op het moment dat dit wordt opgepikt door anderen kan je gratis backlinks verkrijgen. Je kan ook best mensen of sites aanschrijven waarvan jij denkt dat ze jouw content interessant vinden en zullen delen.

Linkruilen: Waarschijnlijk heb jij wel eens een mailtje ontvangen van een partij om een linkruil op te zetten. Ze geven aan dat ze graag willen linkruilen. Dat wil zeggen dat ze een linkje naar jouw website op een site van hen plaatsen en verwachten daarvoor in ruil een backlink terug. Nu is het niet aan te raden om vanaf jouw bedrijfswebsite allerlei links te plaatsen naar andere partijen om daarvoor backlinks terug te krijgen. Het heeft ook niet heel veel zin om een AB-linkruil op te zetten. Website A linkt naar website B en website B linkt weer terug naar website A. Google ziet daardoor een verband en zal deze ruil niet als heel waardevol zien.

Een linkruil die vaak wordt opgezet is een zogenoemde ABC-ruil. Kort gezegd: Website A linkt naar B. Website B linkt naar C. Website C linkt naar A. Deze linkruil valt minder op dan de AB linkruil, maar de kans is groot dat ook Google deze ABC linkruil gaat begrijpen.

Startpagina’s: Het gebruik van backlinks vanaf startpagina’s en startpagina klonen is nog steeds heel gebruikelijk. Eigenlijk komen we altijd websites tegen die een linkprofiel hebben waarin ook heel vaak backlinks vanaf startpagina’s komen. Bij het verkrijgen van backlinks van startpagina’s kijk je niet zo zeer naar de kwaliteit maar meer naar de kwantiteit. Nog steeds zien we heel veel websites in de top resultaten van Google met een backlink profiel bestaande uit veel startpagina’s en klonen. In dit soort gevallen draait het vaak om aantallen en niet zo zeer om kwaliteit. Het gebruik van startpagina’s is een goedkope en handige oplossing wanneer je veel backlinks nodig hebt voor jouw (grote) website.

Blogs op kwalitatieve en branche gerelateerde websites: Wij werken met een uitgebreid netwerk aan kwalitatieve en branche gerelateerde websites waar wij een link op kunnen plaatsen. Op deze websites is het wel de bedoeling dat de bezoeker een interessant artikel kan lezen, welke uiteraard ook geschreven moet worden. In dit artikel komt dan een hyperlink te staan die doorverwijst naar jouw website.

Waarom linkbuilding werkt!

Voor veel ondernemers blijft linkbuilding een ongrijpbaar en vaag begrip. Wat doen jullie nu precies met linkbuilding en waarom werkt het? Waarom heb ik backlinks nodig om een betere positie te bemachtigen als iedereen altijd aangeeft dat content zo belangrijk is?

We merken dat linkbuilding ontzettend belangrijk kan zijn voor een SEO-campagne. Op het moment dat jij, met een belangrijk zoekwoord, net buiten de top-10 staat, kan linkbuilding vaak dat extra zetje geven om te zorgen dat jij wel binnen die top-10 valt.

Daarnaast blijkt dat website met een hoge domein autoriteit vaak ook hoger in Google ranken én makkelijker met nieuwe pagina’s in de organische resultaten te vinden zijn.

Google kan zien, aan de hand van backlinks, hoe waardevol en relevant jouw content, website en pagina’s zijn. Op het moment dat jij dus geen backlinks (eerder genoemd: stem) ontvangt, is de kans groot dat je op concurrerende zoekwoorden nooit een goede positie kan behalen.

Wil je weten of linkbuilding ook voor jouw website(s) nodig is? Neem dan gerust contact op!

Jens Verver SEO specialist

Gelezen

102 keer

Deel

Laat een reactie achter