Hoger komen in Google? Zo doen we dat!

- Jens Verver - 31 augustus 2020
Hoger in Google

In dit artikel

Wanneer je met jouw bedrijf een bepaald product of dienst aanbied, dan is het natuurlijk super waardevol om hiermee hoog in Google te staan. Veel aankopen beginnen met een zoekopdracht op Google en hoe eerder jouw product of dienst tevoorschijn komt, hoe groter de kans dat de potentiële klant voor jou kiest. Met SEO pas je jouw website op zo’n manier aan dat je op hogere posities terecht komt voor jouw zoektermen. Hoe kom je nu daadwerkelijk hoger in Google? Dat lees je hier!

Deze onderdelen pakken wij direct op

SEO is onder te verdelen in drie pijlers. Dit zijn content, techniek en autoriteit. Deze drie pijlers zijn aspecten die het algoritme van Google meeneemt om te bepalen welke websites bovenaan moeten worden weergegeven en welke juist niet. Zo zegt de content iets over de inhoud en hoe goed dit bij de zoekintentie past. Techniek draait om zaken zoals laadsnelheid, want niemand wil een langzame website zien. Autoriteit draait om verwijzingen van andere websites. Google ziet deze linkjes als referentie, die aantoont dat jouw website het bezoeken waard is.

Aan de hand van onderstaande onderdelen maken wij een begin aan de vindbaarheid van jouw website om hoger in Google te komen.

1.      Juiste keywords uitzoeken

Wanneer iemand een zoekopdracht bij Google invoert, dan noemen we het woord of de woordcombinatie waarop gezocht wordt een keyword. Google wilt jou, als zoeker, dan de meest relevante zoekresultaten tonen. Het is dus belangrijk dat de keywords, waar jij op gevonden wilt worden, dan ook op de betreffende pagina zijn verwerkt! Hier moet dus ook aan gedacht worden bij  het verwerken van de keywords in je url, headers en in je content. Er zijn verschillende manieren om de juiste keywords te vinden, bijvoorbeeld met tools als Ahrefs en Moz of via de gratis tool Answer The Public.  

2.      Kansen spotten in Google Search Console

Verder werken aan je zoekwoorden kun je doen met de Google Search Console. Hierin kan je namelijk zien op welke zoekopdrachten je momenteel wordt weergegeven in Google, welke gemiddelde positie je bezit in Google en hoe veel mensen daadwerkelijk op jouw resultaat klikken. Hier staat soms ook een zoekwoord tussen waar je jouw website niet voor hebt geoptimaliseerd. Door kansen te spotten in Google Search Console kan je jouw organische vindbaarheid een boost geven. Iets wat wij natuurlijk heel graag doen!

3.      Voldoen aan de zoekintentie

Je probeert nu gevonden te worden op zoekwoorden die bij je passen, maar wat is precies de intentie van iemand die op die woordcombinatie zoekt? Is dat jouw product, of is dat juist informatie óver een specifiek product? Google vindt het belangrijk dat iemand vindt wat diegene zoekt, dus zorg er voor dat jouw webpagina niet alleen aansluit op keywords, maar ook op de intentie achter die keywords.

Hoe kom je nu achter die intentie? Door zelf te Googlen op jouw zoekwoorden kan je analyseren welke zoekresultaten bovenin Google staan. Zijn dit productpagina’s of juist informatieve blogs? Op basis van deze informatie achterhalen wij wat de zoekintentie is, want Google waardeert de top resultaten toch niet voor niets zo hoog?

4.      Content van hoge kwaliteit publiceren

Het is je misschien al opgevallen: de taak van content is om de bezoeker van dienst te zijn met de informatie die hij of zij graag voor ogen krijgt. Een willekeurig verhaal dat past bij de zoekintentie en de juiste keywords bevat, maar voor een bezoeker onleesbaar is, zal niet werken. We moeten er dus voor zorgen dat de content van goede kwaliteit is en waarde biedt aan de bezoeker. Graag maken we content welke 10x beter is dan jouw concurrenten. Dan kan Google niet meer om jouw site heen!

5.      Meta titels en omschrijvingen optimaliseren

Uiteraard moeten we de Meta title en meta description niet vergeten. Dit zijn de titel en de omschrijving dat je van een zoekresultaat, op de resultatenpagina van Google, te zien krijgt. Door deze aan te passen aan de relevante keywords en zoekintentie van jouw doelgroep, kunnen zij je aan de hand hiervan een stuk gemakkelijker vinden.

Ook nu is Google Search Console van waarde. Zo kunnen we gratis achterhalen wat de positie en het CTR is van keywords en specifieke pagina’s. Bezit je een goede positie maar klikt er niemand op jouw resultaat? Dan is dit een teken dat jouw Meta-titel en/of omschrijving niet aantrekkelijk genoeg is. Tijd dat dit wordt opgepakt dus!

De meta title mag bijvoorbeeld ook weer niet te lang zijn omdat Google deze anders afkapt. De meta titel mag tussen de 50-66 karakters zijn en de omschrijving tussen de 50-160 karakters lang.

6.      Een veilige en snelle website

Een andere pijler waarvan Google de aspecten van meeweegt is die van de techniek achter jouw website. Denk aan bijvoorbeeld de veiligheid en de snelheid. Een goede gebruikerservaring bevat immers geen lange wachttijd of onveilige verbinding. Ook zijn bezoekers op mobiele apparaten een stuk minder geduldig dan op desktop. Een lange laadtijd kan jou dus serieus klanten kosten.

Het is belangrijk dat jouw website veilig is, onder anderen door je adres met HTTPS te beveiligen en te zorgen voor de eerder genoemde vlotte laadtijden (minder dan 3 seconden). Je websitebouwer kan je hiermee helpen.

7.      Een autoriteit op het web worden

Website autoriteit, de derde SEO pijler, is eigenlijk de belangrijkste. Toch is dit voor velen ook de meest ongrijpbare. Dat komt doordat dit een behoorlijke uitdaging is om zelf op te pakken. Hier is namelijk een goed netwerk voor nodig en een juiste strategie. Autoriteit draait om linkjes naar jouw website. Google ziet dit als een soort aanbeveling of referentie. Is de website waar de link op staat populair, met veel bezoekers en updates? Dan weegt de link ook nog eens zwaarder mee. Het algoritme van Google hecht hier veel waarde aan en plaatst websites met veel zogeheten backlinks (linkjes naar het eigen domein vanaf andere websites) steevast hoger in de resultaten. Als online marketing bureau kunnen we voor jou de juiste linkbuilding strategie uitzetten.

Wil jij ook scoren in Google?

SEO pak je als leek niet zomaar eventjes op. Zeker als ondernemer kan je jouw tijd beter benutten. Daarom willen we jou graag helpen bij het bedenken en uitzetten van de juiste SEO-strategie zodat ook jouw website hoger in Google gaat ranken. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van jouw website op het gebied van Zoekmachine Optimalisatie? Neem dan gerust contact met ons op!

Jens Verver SEO specialist

Gelezen

56 keer

Deel

Laat een reactie achter