Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Namens Maatwerk Online mocht ik aanwezig zijn bij de meest geavanceerde ‘Search-gerelateerde’ conferentie in de wereld. Georganiseerd door Search Engine Land met partners als Moz, Bruce Clay inc. en Search Engine Land.
De powerpoint-presentaties worden vrijgegeven aan alle aanwezigen. Mocht je deze sheets graag in willen zien. Laat onder dit artikel een reactie achter dan stuur ik slides naar je toe.
Hieronder mijn aantekeningen van de bijgewoonde presentaties (let op: mijn interesse ligt voornamelijk bij SEO en ik heb dan ook voornamelijk SEO-presentaties bijgewoond).
Sommige inzichten zijn echt super waardevol en gaan mij in ieder geval enorm helpen met het optimaliseren van eigen websites en sites van klanten.
Mijn Agenda zag er als volgt uit:
Wel is het zo dat de ene presentatie (in mijn ogen) wat interessanter was dan de andere. Dit zie je ook terug in de hoeveelheid aantekeningen.
Veel leesplezier! 🙂
Let op: het zijn m’n aantekeningen dus alvast excuus voor eventuele spelfouten en mijn ongezouten mening!
Maart updates:
Is het puur een snelheid update geweest?
Waarschijnlijk geen snelheid update, puur omdat die er in het verleden is geweest. Snelheid is altijd iets wat iedereen zou moeten optimaliseren, puur voor de gebruiker en voor het conversieratio.
Daarnaast is het ook geen update die de “Medic-update” terugdraait. Hooguit is er tijdens deze update wat aangepast.
Juni update:
Continu past Google zaken aan (en dus het algoritme)… we gaan zien waar deze update naartoe gaat. Nog te vroeg.
Is Disavow een goede tool na een daling naar aanleiding van een ‘core-update’?
Standpunt van Barry Schwartz van Search Engine Land: Als je de Disavow-tool gebruikt en je ‘disavowt’ links die je nog wel helpen dan val je naar beneden in je posities. Stel je hebt links die niet goed zijn en misschien wel in de categorie spam vallen. Dan zal Google deze sowieso niet meenemen in hun algoritme en deze hoef je dan ook niet te ‘disavowen’.
Kortom: ‘disavowen’ is onzin totdat je een handmatige straf om je oren krijgt.
Wat te doen na het dalen van een update?
Ga na wat de oorzaak kan zijn, geen gekke gedachte. Kijk of er andere sites ook zijn getroffen en kijk naar overeenkomsten. Een tip: binnenkort komen er SEO blogs online over hoe LinkedIn zelf een drop heeft gefixt na een update.
Google wordt aangepast, in de toekomst geen zoekmachine meer maar het gaat naar een marktplaats.
Oftewel Google gaat de kant op van Amazon. Dit zie je al goed terug als je kijkt naar de mobiele zoekresultaten. De meeste marketeers zien dit nog niet echt. Puur omdat de focus van veel SEO’s nog ligt op desktop. Tip: verander dat 😉
6 grote veranderingen die gaan komen:
Wordt het dan echt alleen maar minder voor SEO’s? Reality Check:
Zoekmachine optimalisatie is een developer voor het vinden van oplossingen voor zoekmachine problemen. Kortom: word je nu niet goed gevonden? Een SEO Specialist zorgt ervoor dat je goed gevonden gaat worden.
Developers kunnen SEO’s helpen door technische zaken goed te implementeren.
Quote: “SEO is de essentie van de architectuur van je website”
Tip voor de SEO’s onder ons: Leer Javascript. (SEO For Javascript >> Google video’s over JS). Puur om goed te kunnen communiceren met developers en om ze te betrekken bij het verbeteren van websites.
Technical SEO expert challenge
Wat we nu doen & wat we in de toekomst gaan doen?
Waarom nemen mensen bureau’s aan?
1 – Omnichannel:
2 – Externe factoren die invloed hebben op search:
Maak hier gebruik van!
3 – Identificeer welke platformen gebruikt worden bij je doelgroep!
4 – Hyperpersonalisatie!
5 – Nieuwe mogelijkheden om contact te krijgen met de doelgroep zullen altijd blijven komen.
6 – Tech maakt veel mogelijk:
Meer industrie gerelateerde aanpassingen (denk aan de Marktplaats + Mobile searches)
Google Algorithm Temperatures (2014-2018) MOZ:
Kortom: er is in de afgelopen 3 jaar zo gigantisch veel veranderd, dit blijft zo doorgaan!
2019: Waarop gaat je SEO-team zich richten in de komende periode? Resultaten van een Survey:
Tips van het SEO Panel bij het bespreken van de Periodic Table van 2019 (de update ten opzichte van 2017):
Je kunt het nieuwe .PDF bestand hier downloaden na het achterlaten van je mailadres!
2 belangrijke elementen om goed te linkbuilden en het schaalbaar te maken:
Zoekmachines geven je geen suggesties of een site goed is. Hoe dan wel?
Analyseer de huidige zoekresultaten.
Door te analyseren kun je zien hoe hun anker teksten zijn opgebouwd en of het pagina’s zijn die linken naar een artikel of dat het een product of categorie pagina is.
Niet echt baanbrekende dingen en verder vooral een commercieel praatje en het heeft mij niet overtuigd dus ik ga er lekker niet naar linken in dit artikel ;-). Laten we zeggen dat het niet van de kwaliteit was als die je gewend bent van een goede SEO Specialist :’).
Research, Ranking and Recommendations for All Search Engines, Youtube and Amazon
Consumenten verwachten Real-Time. Ik wil nu weten waar m’n Uber is en of de voorraad aanwezig is in de winkel.
Marketeers zijn 3 uur per dag bezig met analyseren en rapporteren. Hoe veel tijd is er nog over om wijzigingen door te voeren en de rest.
Real-Time data kan dit verhelpen!
Tips:
How to create clear conceptual hierarchy for organic search ranking benefit!
Ze hebben een nieuwe WordPress Plug-in – Bruce Clay, is het bekijken waard aldus Bruce zelf.
Creëer een natuurlijke hiërarchie. Zorg er dan ook voor dat je gebruik maakt van categorieën. Niet op de manier van /product/ of etc.
Voorbeeld van hoe het niet moet:
Voorbeeld van hoe het zou moeten:
Enkele andere tips die we van het SEO-fenomeen gratis mogen meenemen:
Dit was een vraag & antwoord presentatie met een SEO-panel. Hieronder enkele vragen die gesteld werden.
Waarom staan er URL’s met UTM-tags in de Google-index?
Tool handig te gebruiken: META SEO Inspector om dit makkelijker te maken: Chrome Extensie
Uiteindelijke conclusie van dit probleem op deze site: er staan backlinks naar de URL’s met UTM-tags waardoor deze toch in de index staat. Advies: Zorg dat je eigen site / de pagina waar het om gaat meer backlinks krijgt!
Van subdomein naar subfolder, eerste vraag van het panel: waarom zou je het wijzigen? Als de interne links goed staan heeft het niet per sé voordelen. Op het feit dat het evt. beter is voor het oog.
Meer weten? Lees dit artikel: https://www.searchenginejournal.com/subdomains-vs-subfolders-seo/239795/
De snelheid van een website is essentieel voor SEO én voor gebruiksvriendelijkheid:
Kijk naar de Waterfall in GT Metrix om te zien welke zaken niet belangrijk zijn zodat je die kan verwijderen.
Ga naar Speed Suggestions voor tips over de snelheid;
Zorg dat je Adobe & UA naast elkaar gebruikt voor alle data.
Puur omdat de zoekmachines de user-experience zo goed mogelijk willen hebben.
Bing kijkt zeker naar: CTR, lengte op de site en hoe goed mensen reageren op een bepaalde site. Op basis hiervan bepalen ze namelijk of gebruikers een pagina waarderen.
Bing: Hoe kan je de gebruiker het best helpen? Doe dat en je gaat goed ranken.
Teams die webspam tegengaan:
Google: Intentie is het belangrijkst!
Lees de Guidelines, maar dit zijn de meest belangrijke om op te letten. Doe onderstaande dus niet:
Er zijn 3 soorten straffen / penalty’s:
Meer hierover: https://searchengineland.com/guide/google-penalties
>> Na een penalty:
Als je posities terug wil krijgen zal je de penalty’s weg moeten krijgen. Je zal dus een review moeten doen om dit voor elkaar te krijgen.
Google & Bing: Beiden kun je een overweging toesturen.
Tips voor overweging:
Kan weken duren voor je antwoord hebt!
Probeer niet meerdere keren dezelfde fout te maken: Nadat je een keer de fout in bent gegaan en ze komen erachter dat je het weer probeert wordt je straf groter. Het gaat om vertrouwen. Na goedkeuring van een overweging kom je terug in de zoekresultaten, maar:
Elke straf kan verholpen worden!
Verkooppraatje om goede content makkelijk te maken, dit is het waard om te bekijken: Stedenpagina’s met hoge waarde & E-commerce pagina’s: download de e-books van Crowd Content:
Bit.ly/city_pagesBit.ly /ecommerce_pages
Slides zijn beschikbaar en er werd niet veel informatie gegeven buitenom de slides!
Beantwoord ‘micro vragen’ om je artikel uit te diepen:
Om goed te scoren is het niet genoeg om alleen maar antwoord te geven op 1 algemene vraag. Zorg ervoor dat je ook antwoord geeft op de micro vragen en je zal zien dat de pagina veel beter scoort en op verschillende zoektermen.
Check voor meer informatie ook je eigen offline marketing, TV reclames, Radio reclames etc.
Placesscout.com: checken voor evt. monitoren van local SEO campagnes;
De 2019 Local SEO Ranking Factors voor Local SEO: https://www.localseoguide.com/guides/local-seo-ranking-factors/
Dus niet: Meta- description, Meta-keywords en Keyword in Business Name
Tip:
Categoriseren helpt je groeien!
Afbeeldingen in Google die verkeerd worden weergegeven >> Rechterkant. Flag het als fout, laat iedereen die een account heeft dat aangeven. Meer kunnen we daar niet erg aan doen.
Ga opzoek waar de informatie vandaan gehaald wordt door Google. Kan overal zijn maar zorg dat je daar ingrijpt want via Google My Business is het erg lastig.
Lees de casestudie in de sheets!
Citations kunnen je helpen om in het Google Pack te komen. Als je daar staat helpt het niet echt om hoger te komen.
Probeer: “near me” etc. in je tekst te gebruiken op de pagina’s. Voor betere lokale resultaten, klinkt simpel maar werkt nog steeds.
Sitemaps:
Alle pagina’s in 1 sitemap of meerdere sitemaps voor categorieën?
Antwoord: Meerdere sitemaps, voor als er fouten in staan dan gaat het fout en worden alle URL’s daaronder niet meer gezien. Daarnaast is een sitemap die kleiner is makkelijker te managen.
FAQ:
Hoe lang moet een FAQ-artikel zijn voor featured snippets?
FAQ per categorie maken zodat je hier vindbaarheid mee kan krijgen. Om er snippets van te krijgen dan zal je ze in secties moeten krijgen.
Welke strategieën moeten we voeren om klanten blij te houden?
Google Images:
Afbeeldingen search wordt steeds belangrijker. Zijn er nog tips?
Alt-tags, URL-name, Captions, Links to the image, Image kwaliteit en grootte, woorden in de afbeeldingen, alt-tags schrijf ze als zinnen en gebruik een punt, gebruik 1 afbeelding en zorg dat je niet dezelfde afbeeldingen meerdere keren upload, kijk naar featured snippets en de afbeeldingen die daarin staan (als dat niet hetzelfde is als de URL).
Binnenkort nieuw: afbeeldingen toevoegen met extreem hoge resolutie is binnenkort beschikbaar, stel je verkoopt een tafel: en je wil zien hoe deze er bij jou thuis uitziet? Binnenkort gaat Google, mogelijkheden vrijgeven om die tafel in je kamer te zetten dmv. Augmented Reality.
Bruce: “We gaan voorbij aan afbeeldingen en vliegen door naar video’s!” Toevallig omdat Google ook eigenaar is van Youtube.
Algoritmes:
Alle sites die een drop zien in de laatste update zijn vaak sites met erg veel slechte reviews. Dus het zou kunnen dat het ligt aan het vertrouwen evt.
Daarnaast zien we in de nieuws-sector veel veranderingen. Verder is het nog erg vroeg!
Zou je een 301-redirect moeten plaatsen als je een 404-pagina hebt?
Hoeft niet per sé, maar zorg dat je 404-pagina goed is en verwijs gebruikers naar een pagina die relevant is. Als je een pagina hebt die er erg veel op lijkt: dan uiteraard gewoon een redirect instellen.
Favicons:
Sinds twee weken hebben we een nieuw design: wat moeten we hiermee?
Zorg dat je favicon aanwezig is en probeer hem interessant te maken.
Subdomein of subfolder?
Subfolder werkt licht beter als je lay-out etc. hetzelfde is. Maar als de navigatie niet gemakkelijk is, dan kan je de site beter op een subdomein houden. Check of je subdomein een penalty heeft. Zo ja, dan zeker niet samenvoegen want dan gaat de rest dat merken.
Links:
Hoe moeten we lokale links krijgen in de advocatuur?
Ga spreken op universiteiten, events etc., host events, goede doelen, nieuwssites, lokale websites en krijg hier links uit.
Disavow:
Gebruiken jullie het of niet?
Yes, zoek uit of er lage kwaliteitsites zijn en disavow ze. Barry Schwartz heeft een andere mening, zie de discussie die hij heeft geleid (begin van dit artikel)
Wat zijn de grootste SEO trends 2020?
Detlef Johnson: Cache SEO, Technical SEO dmv. Cloud SEO;
Jessica: Bekijk de mobiele trends en de mobiele zoekresultaten;
Lily Ray: Structured Data & Thrustworthy for sites;
Bruce Clay: De helft van de top 10 resultaten zullen video’s worden.
1 ding die iedereen moet weten om mee te nemen naar huis?
Follow the money and go there
Detlef Johnson: Semantic HTML 5 containers!
Jessica: Leer hoe Google JS ziet!
Lily Ray: Duik in Javascript en leer dit als SEO!
Bruce Clay: Denk waar Google geld mee verdient en ga daarmee aan de slag!
Maatwerk Online
29 jan 2025
Nick Heurter van Maatwerk Online
27 jan 2025
Alanah van der Windt
09 dec 2024