Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Beheer jij zelf je Google AdWords campagnes? Dan ben je ongetwijfeld op zoek naar bruikbare tips om je advertenties in Google beter te laten scoren. Doe je voordeel met deze 7 Google AdWords tips.
Binnen Google is het mogelijk om te adverteren op (bijvoorbeeld) bepaalde zoekwoorden. Zodra iemand dan zoekt op het door jou opgegeven zoekwoord, ziet men jouw advertentie naar voren komen. Een simpele zoekopdracht op ‘voetbalschoenen kopen’ laat zien:
Je ziet bovenaan de tekstadvertenties staan die je herkent aan het kleine vakje (groen omlijnt) met ‘Adv.’ erin. Dit staat voor advertentie. Daaronder komen de organische zoekresultaten. Aan de rechterkant zien we nog meer advertenties: de afbeeldingen vallen onder Google Shopping. Ook dit is een bepaalde vorm van Google adverteren met Google AdWords. Je betaalt als bedrijf pas als iemand op je advertentie klikt.
Naast het feit dat je met advertenties opvalt (bij Google Shopping met de productafbeeldingen die je direct ziet en bij gewone tekstadvertenties door middel van de afwijkende vorm/kleur/inhoud ten opzicht van de normale zoekresultaten), kun je met advertenties ook je eigen inhoud samenstellen. Je bepaalt zelf per tekstadvertentie binnen Google AdWords welke teksten je gaat gebruiken. En je bepaalt ook zelf op welke (landings)pagina mensen via je advertentie op je site komen. Uit diverse onderzoeken blijkt ook dat mensen die op een advertentie klikken in plaats van een organisch zoekresultaat, veel koopgerichter zijn. En dat is die klikinvestering wel waard toch? Andere voordelen van adverteren op Google:
Terug naar de kern en terug naar waarom je überhaupt hebt geklikt om dit bericht te lezen: de Google AdWords tips!
Een veelgemaakte fout van ondernemers is dat ze (meestal na het ontvangen van de befaamde Google AdWords coupons t.w.v. € 75) maar wat gaan proberen. Om te testen zogenaamd. Dit is gedoemd om te mislukken. Google AdWords is een complex systeem waar je goed over na moeten denken voor je start. Wat wil je eigenlijk gaan bereiken? Heb je een doelstelling? Heb je enig idee welke zoekwoorden je wilt gebruikten? En ga zo maar door. Handig hierbij is de Google Zoekwoordplanner die binnen Google AdWords te vinden is onder het kopje ‘mogelijkheden’. Hiermee achterhaal je welke zoekwoorden wellicht interessant zijn om op te adverteren.
Zo is het mogelijk om via de zoekwoordplanner te achterhalen op welk woord het meest wordt gezocht. En wat een eventuele klikprijs daarvan moet zijn. Want wil je als makelaar adverteren op ‘makelaar + woonplaats’ of is ‘makelaardij + woonplaats’ juist aantrekkelijker?
Hierboven zie je een voorbeeld van een mogelijke uitkomst van de Google Zoekwoordplanner.
Zodra je weet welk product/dienst je wilt promoten en met welke zoekwoorden, is het tijd om je account in te richten. Dit is extreem belangrijk want een goed ingericht account is niet alleen van belang voor je Google AdWords kwaliteitsscore (en daarmee dus ook voor de prijs die je moet gaan betalen voor de advertenties), maar is ook veel overzichtelijker voor je eigen gebruik. Een AdWords campagne bestaat uit verschillende advertentiegroepen. En iedere advertentiegroep heeft zijn eigen zoekwoorden en eigen advertentievarianten. De tip is om je account zo breed mogelijk te verdelen. Maak veel advertentiegroepen (bijvoorbeeld iedere productgroep een eigen advertentiegroep) want op deze manier kun je de advertentieteksten en de zoekwoorden zo goed mogelijk laten matchen. En dat is positief voor je kwaliteitsscore (want Google ziet dat de zoekwoorden matchen bij de advertentieteksten) en voor je doorklikpercentage (want je advertentieteksten zijn geoptimaliseerd per product en dus heel specifiek voor bepaalde zoekopdrachten). Dit kan je veel geld schelen!
Nadat je hebt bepaald op welk product en met welke zoekwoorden je gaat adverteren, is het tijd om advertentieteksten te schrijven. Het is de kunst om een tekst te schrijven die én pakkend is voor de zoeker én zo relevant mogelijk is bij je zoekwoorden. Want dat is weer van belang voor je kwaliteitsscore (zie afbeelding hieronder: advertentierelevantie is onderdeel van de kwaliteitsscore).
Maar wat is een goede advertentie? Is dat een advertentie met een hoog CTR (doorklikpercentage) of is dat een advertentie met de meeste (uiteindelijke) conversies? Test vooral wat werkt voor jouw bedrijf. Zorg dat je accountstructuur zo goed mogelijk in elkaar zit, zodat je de advertenties zo optimaal mogelijk kan laten aansluiten bij de zoekwoorden. Dan zul je zien dat je kwaliteitsscore (en je CTR) wel in orde zijn. Verwerk vervolgens in je tekst ook een Call-to-Action (waarom moet men klikken op jouw advertentie?). Het is raadzaam om meerdere advertenties te plaatsen om vervolgens te kijken welke advertentie het beste werkt. Een aantal tips:
Binnen Google AdWords zijn er diverse zoekwoorvormen mogelijk. Zo is er breed zoeken, broad modifier voor breed zoeken, exact zoeken, woordzoeken en zijn er uitsluitingszoekwoorden. De meeste beginners starten met brede zoekwoorden. Maar; hier scoort een campagne (over het algemeen) het slechtst op! Probeer dus zeker de andere zoekwoordvormen. Het verschil tussen de verschillende zoekwoordopties staat online goed uitgelegd door Google. Of bekijk onderstaande video.
Thyra van der Schoor
01 mei 2024
Robin Jansma
28 mrt 2024
Reinier Roodhorst
28 sep 2023