Maatwerk Online
Home > Blog > 7-google-adwords-tips

7 Google AdWords Tips Download als pdf

Beheer jij zelf je Google AdWords campagnes? Dan ben je ongetwijfeld op zoek naar bruikbare tips om je advertenties in Google beter te laten scoren. Doe je voordeel met deze 7 Google AdWords tips.

Wat is Google AdWords ook al weer?

Binnen Google is het mogelijk om te adverteren op (bijvoorbeeld) bepaalde zoekwoorden. Zodra iemand dan zoekt op het door jou opgegeven zoekwoord, ziet men jouw advertentie naar voren komen. Een simpele zoekopdracht op 'voetbalschoenen kopen' laat zien:

Google AdWords voorbeeld voor voetbalschoenen kopen

Je ziet bovenaan de tekstadvertenties staan die je herkent aan het kleine vakje (groen omlijnt) met 'Adv.' erin. Dit staat voor advertentie. Daaronder komen de organische zoekresultaten. Aan de rechterkant zien we nog meer advertenties: de afbeeldingen vallen onder Google Shopping. Ook dit is een bepaalde vorm van Google adverteren met Google AdWords. Je betaalt als bedrijf pas als iemand op je advertentie klikt.

Waarom wil je adverteren op Google?

Naast het feit dat je met advertenties opvalt (bij Google Shopping met de productafbeeldingen die je direct ziet en bij gewone tekstadvertenties door middel van de afwijkende vorm/kleur/inhoud ten opzicht van de normale zoekresultaten), kun je met advertenties ook je eigen inhoud samenstellen. Je bepaalt zelf per tekstadvertentie binnen Google AdWords welke teksten je gaat gebruiken. En je bepaalt ook zelf op welke (landings)pagina mensen via je advertentie op je site komen. Uit diverse onderzoeken blijkt ook dat mensen die op een advertentie klikken in plaats van een organisch zoekresultaat, veel koopgerichter zijn. En dat is die klikinvestering wel waard toch? Andere voordelen van adverteren op Google:

  • Je bepaalt zelf op welk moment van de dag/week je met je advertenties in beeld wilt komen
  • Je bepaalt zelf op welke zoekwoorden je vertoond wilt worden
  • Je bepaalt zelf het bedrag dat je hieraan wilt uitgeven
  • Mits goed ingesteld is alles perfect meetbaar; je ROI (Return-on-Investment) is makkelijk te herleiden
     

7 tips om goed met Google AdWords te werken

Terug naar de kern en terug naar waarom je überhaupt hebt geklikt om dit bericht te lezen: de Google AdWords tips!

Tip 1: Doe eerst research

Een veelgemaakte fout van ondernemers is dat ze (meestal na het ontvangen van de befaamde Google AdWords coupons t.w.v. € 75) maar wat gaan proberen. Om te testen zogenaamd. Dit is gedoemd om te mislukken. Google AdWords is een complex systeem waar je goed over na moeten denken voor je start. Wat wil je eigenlijk gaan bereiken? Heb je een doelstelling? Heb je enig idee welke zoekwoorden je wilt gebruikten? En ga zo maar door. Handig hierbij is de Google Zoekwoordplanner die binnen Google AdWords te vinden is onder het kopje 'mogelijkheden'. Hiermee achterhaal je welke zoekwoorden wellicht interessant zijn om op te adverteren.

Zo is het mogelijk om via de zoekwoordplanner te achterhalen op welk woord het meest wordt gezocht. En wat een eventuele klikprijs daarvan moet zijn. Want wil je als makelaar adverteren op 'makelaar + woonplaats' of is 'makelaardij + woonplaats' juist aantrekkelijker?

De zoekwoordplanner van Google AdWords

Hierboven zie je een voorbeeld van een mogelijke uitkomst van de Google Zoekwoordplanner.

Tip 2: Maak de juiste account structuur

Zodra je weet welk product/dienst je wilt promoten en met welke zoekwoorden, is het tijd om je account in te richten. Dit is extreem belangrijk want een goed ingericht account is niet alleen van belang voor je Google AdWords kwaliteitsscore (en daarmee dus ook voor de prijs die je moet gaan betalen voor de advertenties), maar is ook veel overzichtelijker voor je eigen gebruik. Een AdWords campagne bestaat uit verschillende advertentiegroepen. En iedere advertentiegroep heeft zijn eigen zoekwoorden en eigen advertentievarianten. De tip is om je account zo breed mogelijk te verdelen. Maak veel advertentiegroepen (bijvoorbeeld iedere productgroep een eigen advertentiegroep) want op deze manier kun je de advertentieteksten en de zoekwoorden zo goed mogelijk laten matchen. En dat is positief voor je kwaliteitsscore (want Google ziet dat de zoekwoorden matchen bij de advertentieteksten) en voor je doorklikpercentage (want je advertentieteksten zijn geoptimaliseerd per product en dus heel specifiek voor bepaalde zoekopdrachten). Dit kan je veel geld schelen!

Tip 3: Schrijf slimme advertenties

Nadat je hebt bepaald op welk product en met welke zoekwoorden je gaat adverteren, is het tijd om advertentieteksten te schrijven. Het is de kunst om een tekst te schrijven die én pakkend is voor de zoeker én zo relevant mogelijk is bij je zoekwoorden. Want dat is weer van belang voor je kwaliteitsscore (zie afbeelding hieronder: advertentierelevantie is onderdeel van de kwaliteitsscore).

Screenshot van de kwaliteitsscore in Google AdWords

Maar wat is een goede advertentie? Is dat een advertentie met een hoog CTR (doorklikpercentage) of is dat een advertentie met de meeste (uiteindelijke) conversies? Test vooral wat werkt voor jouw bedrijf. Zorg dat je accountstructuur zo goed mogelijk in elkaar zit, zodat je de advertenties zo optimaal mogelijk kan laten aansluiten bij de zoekwoorden. Dan zul je zien dat je kwaliteitsscore (en je CTR) wel in orde zijn. Verwerk vervolgens in je tekst ook een Call-to-Action (waarom moet men klikken op jouw advertentie?). Het is raadzaam om meerdere advertenties te plaatsen om vervolgens te kijken welke advertentie het beste werkt. Een aantal tips:

  • Probeer Eens Een Advertentietekst Waarbij Ieder Woord Een Hoofdletter Bevat; dat schijnt beter te werken.
  • Het is mogelijk om het zoekwoord van de zoeker in je tekst terug te laten komen. Gevolg: je advertentietekst valt meer op bij de zoeker. Dit doe je door de zogenaamde 'KeyWord insertion'. Lees er alles over in een artikel van Google zelf.
  • Heb je een tijdelijke aanbieding? Ook dit kun je terug laten komen in je advertentietekst. Je advertentietekst telt dan automatisch af naar de dag dat de deal niet meer geldig is.
     

Tip 4: Gebruik verschillende zoekwoordvormen

Binnen Google AdWords zijn er diverse zoekwoorvormen mogelijk. Zo is er breed zoeken, broad modifier voor breed zoeken, exact zoeken, woordzoeken en zijn er uitsluitingszoekwoorden. De meeste beginners starten met brede zoekwoorden. Maar; hier scoort een campagne (over het algemeen) het slechtst op! Probeer dus zeker de andere zoekwoordvormen. Het verschil tussen de verschillende zoekwoordopties staat online goed uitgelegd door Google. Of bekijk onderstaande video.

Het is in ieder geval aan te raden om ALTIJD uitsluitingszoekwoorden te gebruiken. Dit zien woorden waarop je advertenties niet naar voren hoeven te komen. Door het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden verbeter je de relevantie van je campagne. En ga je dus beter scoren met je campagne. Een voorbeeld:

Piet is schoenenverkoper. Hij verkoopt alleen dames schoenen in het goedkope segment. Piet start met adverteren in Google en wilt adverteren op het zoekwoord: schoenen kopen. Piet ziet na 1 maand adverteren dat hij veel bezoekers naar zijn site heeft gekregen, maar dat de verkopen daaruit wat tegenvallen. Na een analyse blijkt dat Piet heel veel mensen op zijn site heeft gekregen die zochten op 'heren schoenen kopen'. Dat is voor Piet helemaal niet relevant. Door het woord 'heren' nu als uitsluitingszoekwoord toe te voegen, wordt hij daar niet meer op vertoond. Met als gevolg dat zijn advertenties alleen nog relevant verkeer aantrekken.

Tip 5: Maak gebruik van alle opties binnen Google AdWords

Google AdWords verbergt veel slimme trucjes. Je moet alleen even weten waar je ze kunt vinden. Een paar handigheidjes:

  • Je kunt achterhalen wat de precieze zoekwoorden zijn waar je op bent gevonden. Dit doe je in het zoektermen rapport. Ga naar het tabblad met alle zoekwoorden en klik op 'details' en dan bij zoektermen op 'alle'. Je ziet hier alle zoekwoorden waar je op bent gevonden. Hier vind je allicht wat zoekwoorden waar je helemaal niet op gevonden wilt worden. Deze voeg je dan toe als uitsluitingszoekwoord.

zoektermen rapport adwords

 

  • Achterhaal hoe je concurrentie het doet: via de veilinggegevens is te zien hoe vaak jij in beeld bent met je advertenties en hoe vaak je concurrentie. En op welke positie. Via de 'details' knop van hierboven, selecteer je nu 'veilinggegevens'

Veilinggegevens AdWords

 

  • Maak van zoveel mogelijk advertentie extensies gebruik: ze geven je meer ruimte waardoor je meer opvalt en werken mee voor je kwaliteitsscore. Lees alle mogelijkheden over advertentie extensies van Google zelf.
     

Tip 6: Zorg dat je alles kunt doormeten en analyseren

Adverteren via AdWords is handig omdat alles meetbaar is. Je kunt precies aantonen hoeveel geld je in de campagne steekt en hoeveel er weer uit komt. Mits je het goed hebt ingesteld. Zorg dat je AdWords account is gekoppeld aan je Analytics account en dat je conversies (aanvragen, verkopen) meet. Zo kun je precies achterhalen of het geïnvesteerde geld het waard is.

Piet, de schoenenverkoper, weet dat hij ongeveer € 50 marge pakt per verkochte schoen. Als hij onderstaande cijfers uit zijn AdWords account haalt, kan hij dus achterhalen of de investering het waard is geweest:

kosten per conversie in adwords

Tip 7: Laat je account regelmatig checken door een professional

De online marketing nieuwtjes volgen elkaar snel op. Iets wat vandaag nog als 'normaal' bekend staat, kan morgen achterhaald zijn. Zo ook met Google AdWords. Er komen steeds meer nieuwe updates vanuit Google naar voren waarmee het voor jou als ondernemer mogelijk is om resultaat te boeken. Het is bijna niet te doen om constant op de hoogte te blijven van die nieuwtjes. Daarom is het belangrijk om je account regelmatig te laten controleren door een professional. En omdat jij dit blog helemaal hebt uitgelezen, doen wij gratis een SEA scan voor je waarbij we je AdWords account (gratis) doornemen voor je. Laat je gegevens hieronder achter en we nemen contact met je op!

STEL JE VRAAG OVER DIT BLOGARTIKEL:

GESCHREVEN DOOR Anoek Vriens