Vanaf 1 juli heeft elke website een SSL-certificaat nodig

In de grote wereld van het internet maakt Google onderscheid als er sprake is van een HTTP-verbinding of HTTPS-verbinding. Veilig surfen staat bij Google al lange tijd hoog op de agenda en dat zien we terug in de rankings van Google. In deze blog lees je waarom het essentieel is om voor 1 juli een SSL-certificaat aan te vragen voor je website.

De Google Chrome update

Dat Google een HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure)-verbinding apprecieerde, is al sinds 2014 bekend. Toen liet Google al blijken veiligheid op het internet te prefereren. Was jij in bezit van een SSL-certificaat? Dan was dit goed voor je rankings in Google. Waar je voorheen werd beloond voor je HTTPS-licentie, wordt dit 1 juli als een serieuzere zaak gezien. Google zal vanaf dat moment websites zonder HTTPS-verbinding als onveilig markeren.

Waarom kiest Google voor deze update?

Een HTTPS-verbinding is één van de belangrijkste factoren voor een veiliger internet. Deze implementatie creëert namelijk een versleuteld domein. Wanneer je websitebezoekers persoonlijke gegevens versturen via jullie website, wil men dat deze gegevens niet leesbaar worden verstuurd. Dankzij de versleutelde HTTPS verbinding wordt de data die wordt verstuurd versleuteld. Hierdoor wordt het voor kwaadwillende partijen vrijwel onmogelijk om te weten welke gegevens verstuurd worden. Naast de extra beveiliging zal een SSL-certificaat, dat zorgt voor de HTTPS-verbinding, extra vertrouwen opwekken bij de bezoekers op je website.

De implementatie van een HTTPS-verbinding

Hoe implementeer je een beveiligde verbinding? Je krijgt deze versleutelde verbinding door drie niveaus tot stand, namelijk middels een SSL-certificaat met domeinvalidatie, organisatievalidatie en uitgebreide validatie. Hier oogt domeinvalidatie betrouwbaar, organisatievalidatie nóg betrouwbaarder en uitgebreide validatie het meest betrouwbaar.

Maak gebruik van deze tips

Zie je het belang in van een HTTPS-verbinding? Zorg dat je onderstaande tips meeneemt in je implementatie:

  • Redirect je HTTP-domein naar je HTTPS-domein. Dit is van belang voor je SEO, omdat je content na de implementatie van de beveiligde verbinding gedupliceerd is. Voorkom dat je daalt in de rankings van Google vanwege dubbele content en maak gebruik van een 301-redirects.
  • Maak je gebruik van de tool Google Search Console? Maak dan ook een profiel aan voor je HTTPS-domein. Zorg er dan voor dat beide profielen (HTTP en HTTPS) volledig matchen.
  • Zorg dat alle interne links ook worden aangepast op de beveiligde verbinding.

Heb jij al een beveiligde verbinding?

Veilig surfen is hedendaags een vereiste. Met een HTTPS-verbinding is de kust veilig voor je websitebezoekers. Heb je hulp nodig bij het overgaan van HTTP naar HTTPS? Neem dan contact met ons op. We helpen je hier graag bij!