Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Google what? Google Data Studio is dé tool van Google waarmee je dashboards kunt ontwikkelen om je data te visualiseren en rapportages kunt opmaken. Je hebt met deze tool de mogelijkheid om verkeer vanuit SEA, SEO, E-mail, Social Media, CRM en nog veel meer in kaart te brengen in een mooi dashboard! Wil jij meer weten over alle mogelijkheden van Google Data Studio? Je leest het in deze blog!
Dat klinkt allemaal heel leuk, maar wat zijn nu precies de voordelen van Google Data Studio? Dit hebben we mooi op een rijtje gezet:
Google Data Studio kan voor meerdere doeleinden worden ingezet, er zijn ontzettend veel koppelingen (ookwel “connectors” genoemd) beschikbaar die het mogelijk maken om data te gebruiken uit verschillende databronnen. Hierdoor is het mogelijk om Data Studio in te zetten voor:
Uiteraard zijn er zo nog talloze manieren waar Google Data Studio voor kan worden ingezet, het is een zeer gebruiksvriendelijke tool die door iedereen (ookal heb je geen diepgaande kennis over het ontwikkelen van dashboards) gebruikt kan worden.
Om te starten met Google Data Studio moet je natuurlijk een dashboard aanmaken, dit is vrij simpel en met een klik op de knop gerealiseerd! Je hebt de mogelijkheid om standaard templates te kiezen, zodat je alleen nog maar de koppeling hoeft te maken met de databronnen, óf je ontwikkelt zelf een dashboard: wat gemakkelijker is dan het klinkt! Hoe dit allemaal werkt zullen we in een volgende blog stap voor stap toelichten!
Standaard templates van Google
In principe kun je de data van alle Google producten koppelen met Data Studio. In totaal zijn er 18 Google koppelingen beschikbaar, daarnaast minstens 108 partnerconnectors. Omdat het ontwikkelen van een connector een tijdrovende bezigheid is, kosten veel partnerconnectors dan ook geld. Vaak kun je een abonnement nemen waarbij meerdere connectors beschikbaar zijn, een bekende partner hiervoor is bijvoorbeeld Supermetrics.
Beschikbare Google Connectors
Wat moet je doen als er de gegevens die je in jouw dashboard wilt verwerken niet afkomstig zijn uit een Google product? De beste oplossing hiervoor is om in de zoekbalk te kijken of er toevallig een connector voor is geschreven. Dit kun je ook zelf programmeren: als je die mogelijkheid hebt, is dat natuurlijk ook altijd interessant!
Mocht dat ook geen oplossing zijn én als er ook geen partnerconnector voor is, kun je onderzoeken of je de data kunt downloaden naar een spreadsheet. Dan kun je deze spreadsheet alsnog koppelen in Google Data Studio (en dus de gewenste informatie visualiseren). Wordt de data dan ook automatisch ververst? In principe niet, echter zijn er voor een aantal bronnen (waar je de data dus uithaalt, bijvoorbeeld een CRM-systeem of administratiesoftware) wel add-ons beschikbaar die dit kunnen realiseren!
Inmiddels werken wij enkele maanden met Google Data Studio en kunnen we het voor steeds meer zaken inzetten. Als rapportagetool is het een groot voordeel dat je een dashboard op gemakkelijke wijze kunt aanpassen met de belangrijkste KPI’s.
Wij als marketeers worden hier ontzettend enthousiast van en zijn heel benieuwd naar de verdere features waar Google deze tool mee gaat aanvullen! Blijf op de hoogte door onze blogpagina goed in de gaten te houden. ?
Reinier Roodhorst
21 nov 2023
Jeroen Deuze
16 jun 2022
Mandy Nijhof
19 mei 2022