Google Data Studio: #1 rapportagetool voor de beste dashboards

- Bianca Bergshoeff - 18 december 2018
Google Data Studio

In dit artikel

Google what? Google Data Studio is dé tool van Google waarmee je dashboards kunt ontwikkelen om je data te visualiseren en rapportages kunt opmaken. Je hebt met deze tool de mogelijkheid om verkeer vanuit SEA, SEO, E-mail, Social Media, CRM en nog veel meer in kaart te brengen in een mooi dashboard! Wil jij meer weten over alle mogelijkheden van Google Data Studio? Je leest het in deze blog!

Wat zijn de voordelen van Google Data Studio?

Dat klinkt allemaal heel leuk, maar wat zijn nu precies de voordelen van Google Data Studio? Dit hebben we mooi op een rijtje gezet:

  • Je kunt data uit verschillende bronnen verwerken in een dashboard;
  • Er is een naadloze integratie met andere Google producten;
  • De dashboards zijn real time: je hebt dus inzage tot de meest recente cijfers
  • Je hebt de mogelijkheid om met meerdere personen in 1 dashboard te werken;
  • Je kunt gemakkelijk de data vergelijken met voorgaande perioden;
  • Google Data Studio is uiterst gebruiksvriendelijk, ook voor personen die minder tot geen ervaring hebben met datavisualisatie is dit een simpele tool om mee te werken;
  • Je kunt dashboards gemakkelijk delen met anderen door ze toe te voegen aan het dashboard (voor bewerkrechten) óf via een link (alleen-lezen).

Google Data Studio Ads

Waar kun je Google Data Studio voor gebruiken?

Google Data Studio kan voor meerdere doeleinden worden ingezet, er zijn ontzettend veel koppelingen (ookwel “connectors” genoemd) beschikbaar die het mogelijk maken om data te gebruiken uit verschillende databronnen. Hierdoor is het mogelijk om Data Studio in te zetten voor:

  • Campagne monitoring: Je kunt in Google Data Studio gemakkelijk & overzichtelijk en bovendien op één plek de resultaten van je campagnes analyseren. Dit kunnen campagnes uit Google Ads zijn, maar ook vanuit Bing en diverse Social kanalen!😊
  • Budget analyse: Het is dan ook geen verrassing dat je deze tool perfect kunt inzetten om de budgetten & daadwerkelijke uitgaven te analyseren. Je kunt hier zelfs segmenteren per kanaal, account, campagne, land/ regio en zelfs op verdere demografische gegevens van je doelgroep. Zo kun je dit nóg efficiënter besteden zonder tientallen tabbladen te openen op je computer!
  • Rapportage: Denk aan het rapporteren aan klanten, maar ook aan je team of management. Je hebt in één klap alle interessante informatie inzichtelijk die voor iedereen makkelijk te begrijpen is. Het is vanzelfsprekend dat een dashboard, welke is ontwikkelt op basis van de vooraf opgestelde KPI’s, vele malen interessanter is dan een simpel handmatig Excel-bestand (-;
  • Interne resultaten monitoring: Wil je in kaart brengen welke afdeling voor welke omzet zorgt? Ook deze informatie kun je verwerken en monitoren in een dashboard!
  • Ecommerce monitoring: Natuurlijk kun je ook gegevens uit het Merchant Center & Google Analytics inladen. Hierdoor kun je ook voor een webshop een dashboard ontwikkelen die de verkopen op een overzichtelijke manier visualiseert!

Uiteraard zijn er zo nog talloze manieren waar Google Data Studio voor kan worden ingezet, het is een zeer gebruiksvriendelijke tool die door iedereen (ookal heb je geen diepgaande kennis over het ontwikkelen van dashboards) gebruikt kan worden.

In een paar klikken naar jouw nieuwe Data Studio Dashboard

Om te starten met Google Data Studio moet je natuurlijk een dashboard aanmaken, dit is vrij simpel en met een klik op de knop gerealiseerd! Je hebt de mogelijkheid om standaard templates te kiezen, zodat je alleen nog maar de koppeling hoeft te maken met de databronnen, óf je ontwikkelt zelf een dashboard: wat gemakkelijker is dan het klinkt! Hoe dit allemaal werkt zullen we in een volgende blog stap voor stap toelichten!

Standaard templates van Google

Standaard templates van Google

 

Welke koppelingen kan ik maken in Google Data Studio?

In principe kun je de data van alle Google producten koppelen met Data Studio. In totaal zijn er 18 Google koppelingen beschikbaar, daarnaast minstens 108 partnerconnectors. Omdat het ontwikkelen van een connector een tijdrovende bezigheid is, kosten veel partnerconnectors dan ook geld. Vaak kun je een abonnement nemen waarbij meerdere connectors beschikbaar zijn, een bekende partner hiervoor is bijvoorbeeld Supermetrics.

Beschikbare Google Connectors

Beschikbare Google Connectors

Wat moet je doen als er de gegevens die je in jouw dashboard wilt verwerken niet afkomstig zijn uit een Google product? De beste oplossing hiervoor is om in de zoekbalk te kijken of er toevallig een connector voor is geschreven. Dit kun je ook zelf programmeren: als je die mogelijkheid hebt, is dat natuurlijk ook altijd interessant!

Mocht dat ook geen oplossing zijn én als er ook geen partnerconnector voor is, kun je onderzoeken of je de data kunt downloaden naar een spreadsheet. Dan kun je deze spreadsheet alsnog koppelen in Google Data Studio (en dus de gewenste informatie visualiseren). Wordt de data dan ook automatisch ververst? In principe niet, echter zijn er voor een aantal bronnen (waar je de data dus uithaalt, bijvoorbeeld een CRM-systeem of administratiesoftware) wel add-ons beschikbaar die dit kunnen realiseren!

Wat vinden wij van Google Data Studio?

Inmiddels werken wij enkele maanden met Google Data Studio en kunnen we het voor steeds meer zaken inzetten. Als rapportagetool is het een groot voordeel dat je een dashboard op gemakkelijke wijze kunt aanpassen met de belangrijkste KPI’s.

Wij als marketeers worden hier ontzettend enthousiast van en zijn heel benieuwd naar de verdere features waar Google deze tool mee gaat aanvullen! Blijf op de hoogte door onze blogpagina goed in de gaten te houden. 😉

Bianca Bergshoeff SEA specialist

Gelezen

202 keer

Deel

Laat een reactie achter