Google Ads updates in 2020

Auteur Maatwerk Online

De wereld van online marketing gaat snel. Het is moeilijk om alle updates bij te houden. Gelukkig hebben we daar een blog voor ? Dit blog is een levend artikel wat constant geupdate zal worden met updates die door Google vrijkomen. Uiteraard schrijven we alles in volgorde van recentheid.

A pain in the ass. We kunnen het niet anders zeggen. Locatie extensies updaten in de Google Ads campagnes is nooit heel gebruiksvriendelijk. Gelukkig gaat dat nu veranderen!

Het uiterlijk van de Responsive Display advertenties wordt iets aangepast. Het systeem van Google zal zelf afbeeldingen slim bijsnijden en ook met de tekstoverlays zal gespeeld worden. Alles met als insteek om duidelijkere advertenties te krijgen. Denk aan het centreren van de tekst en het verwijderen van witranden rondom foto’s zodat de advertentie duidelijker is.

Ook is het vanaf nu mogelijk om met de teksten en afbeeldingen die je upload in je display ads, een video (display)advertentie te maken.

Naast de display ads veranderingen, zijn er ook wijzigingen in de Shopping campagnes aangekondigd. Wij hadden hem bij Maatwerk Online al een tijd als bèta, maar nu is die uitgerold: in Smart Shopping campagnes is het nu mogelijk om een doel CPA in te stellen voor het genereren van nieuwe klanten.

En 15 juli was een goede dag voor Google. Want vandaag werd ook aangekondigd dat de Responsive Search Ads (RSA’s) vanaf nu ook location insertion of countdown insertion kunnen toevoegen. Daarmee is het mogelijk voor adverteerders om dynamisch een locatie toe te voegen in je advertentie of een aftelklok. Per persoon, zoekopdracht, tijdstip zal de advertentie dan dus anders vertoond worden. Deze mogelijkheid bestond deels in de normale tekstadvertenties al. In de RSA’s is dit nieuw.

Vorig jaar tijdens Google Marketing Live al aangekondigd, maar nu eindelijk live: Discovery ads.

Discovery ads kom je tegen op diverse plekken in YouTube (waaronder de homepage), Discoverfeed in de Google App en Gmail tabbladen.

In Nederland is de Discoverfeed wellicht niet heel bekend. Google zelf zegt dat er maandelijks meer dan 800.000 mensen gebruik van maken (wereldwijd). Met de combinatie van de YouTube en Gmail plaatsingen claimt Google nu met deze ads net zo’n bereik te krijgen als Facebook met al haar plaatsingen.

Er zijn twee typen advertenties: Discovery-carrouseladvertenties met meerdere afbeeldingen en Discovery-advertenties met één afbeelding.

Net als bij responsieve zoekadvertenties (RSA’s), bieden Discovery-advertenties automatisch combinaties van koppen en beschrijvingen. Naast locatie kunnen Discovery-campagnes worden getarget op doelgroep en / of demografisch (leeftijd, geslacht, ouderlijke status en gezinsinkomen). Het is verder handig om te weten dat het hier gaat om een volledig geautomatiseerde campagne (smart bidding principe dus) waarbij er wordt geadviseerd om een dagbudget van 10 keer de doel-CPA aan te houden. Daarnaast adviseert Google om minimaal 40 conversies af te wachten alvorens wijzigingen door te voeren.

De call-only ads (advertenties die alleen op mobiel vertoond worden en waarbij je met een klik direct gaat bellen) zijn effectief gebleken voor bepaalde branches zoals dakdekkers, loodgieters en taxi bedrijven.

Vanaf vandaag is het mogelijk om de ads uit te breiden met een sitelink-extensie; een link naar de website. Aangezien de naam call-only de lading dan niet meer dekt, is de naam ook gewijzigd naar call-ads (beladvertenties).

Eerder al aangekondigd op Google Marketing Platform Live: YouTube Video Builder. Hiermee maak je snel en gemakkelijk vanuit een aantal vaste templates video advertenties.

YouTube Video Builder

Wat ook erg handig is; na het maken upload je de bestanden rechtstreeks in je YouTube account.

Vandaag is de nieuwste versie van de Google Ads Editor gelanceerd. Met de Editor is het makkelijker om snel (veel) wijzigingen in je accounts door te voeren en daarmee is dit wel echt een aanrader voor iedereen die met Google Ads werkt.

Een toevoeging waar wij heel blij van werden: gedeelde budgetten is nu beschikbaar in de Editor. Voorheen kon je geen campagnes maken in de Editor en die op een gedeeld budget zetten. Dat kan nu dus wel.

Daarnaast is ook de optimalisatiescore nu beschikbaar:

Deze score zie je in de interface terug onder het tabblad ‘aanbevelingen’. Voor ons fijne toevoegingen. Een lijst met alle updates is online te vinden.

Een toevoeging waar wij heel blij van werden: gedeelde budgetten is nu beschikbaar in de Editor. Voorheen kon je geen campagnes maken in de Editor en die op een gedeeld budget zetten. Dat kan nu dus wel.

Daarnaast is ook de optimalisatiescore nu beschikbaar:

Waar hebben alle marketeers een hekel aan? Afgekeurde advertenties! Vanaf vandaag is het mogelijk om sneller bezwaar te maken tegen (onterecht) afgekeurde advertenties in de Google Ads interface. Waar je vroeger moest chatten met het ondersteuningsteam van Google, kan je dit nu rechtstreeks in de interface regelen.

Zeg maar dag tegen ‘versnelde weergave’! Deze functie was altijd beschikbaar en zorgde ervoor dat je campagnes snel door je dagbudget heen gaan in plaats van een verspreiding over de gehele dag (standaard weergave). Door de slimmere algoritmes kan het systeem nu beter rekening houden met de verwachte presentaties in de loop van de dag. Mocht je toch op bepaalde delen van de dag niet of juist beter zichtbaar zijn, dan is advertentieplanning de juiste optie.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL