Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Wat is een Google Performance Max-campagne? Wie zou het moeten gebruiken? En wat voor invloed heeft het op je prestaties? Dat alles en meer lees je in dit blog.
Performance Max campagnes zijn een nieuw campagnetype in Google Ads dat je prestaties in alle Google-voorraad maximaliseert met behulp van machine learning. Deze volledig geautomatiseerde campagne vereist dat adverteerders advertentiemateriaal aanleveren, zoals de adcopy, beschrijvingen, call-to-actions, afbeeldingen of video’s. Deze input wordt gebruikt voor het slimme biedproces van Google voor meerdere kanalen op basis van de doelen van de adverteerder. Het belangrijkste voordeel van Google Performance Max is dat het tijd bespaart bij het maken en optimaliseren van campagnes. Kortom, zodra wij de input leveren, zorgt Google voor de rest. Een ontwikkeling binnen online marketing die we al een aantal jaren zien toenemen.
Machine learningGoogle Ads gebruikt zijn machine learning en attributie-technologie om je klanten op het juiste moment met de juiste advertentie te vinden. Dit zou een betere performance moeten opleveren zonder dat je de targeting of biedingen zelf hoeft te bepalen, wat een tijdrovende klus kan zijn voor de SEA Specialisten.
Audience SignalsJe kunt nu signalen geven over wie de meeste kans heeft om te converteren, waardoor de leerperiode van de campagne wordt versneld. Audience Signals zijn gebruiker intentie-signalen van een specifieke doelgroep. Dit is de eerste keer dat Google Audience Signals gebruikt om de meest waardevolle doelgroepen te bereiken.
Kortom, al het handmatige werk van een adverteerder met targeting, bieden en het kopiëren en testen van advertenties is nu volledig geautomatiseerd. De op doelen gebaseerde campagne streeft naar maximale prestaties in alle kanalen van Google. De targeting is gebaseerd op de conversiedoelen die je selecteert in de campagne-instellingen, dus je marketingdoelen krijgen altijd prioriteit boven alles. Het algoritme heeft volledig inzicht in veilinggegevens in de eigendommen van Google en de advertenties worden volledig geautomatiseerd doorgetest.
Aangezien de campagne stuurt op het behalen van je marketing doelstellingen, moet je er eerst voor zorgen dat je specifieke conversiedoelen instelt die bijvoorbeeld online verkopen meten. Vervolgens lever je teksten aan met krachtige CTA en video’s. Tot slot bepaal de marketingdoelstelling en het budget. Er zijn ook enkele optimale vereisten zoals productfeeds, klantlijsten, gekoppelde accounts en doelgroepsignalen.
Google Ads Conversion TrackingOok store visits kunnen worden meegenomen
Tekst Ads3 x headlines (30 karakters)2 x beschrijvingen (90 karakters)1x headlines (90 karakters)
Afbeeldingen1 x 600×316 landscap1 x 300×300 squar1 x 314×314 square (voor campagnes met winkelbezoek doelstellingen)1 x 128×128 logo
Recommended: 1200 × 628Max file size: 5,120KB
Video AdsAt least 10 seconds in length
Marketing doelstellingen (campagne doelstellingen)
Locatie targeting
BudgetHet advies is om te starten met minimaal 3x je CPA als dagbudget
FeedsGoogle Merchant CenterGoogle My BusinessDynamic Ads feedBusiness data feeds
SignalsFirst-party Audiences, remarketing lijstenGoogle Audiences, inclusief custom audiences
Dynamische remarketing tag
Klantlijsten
De automatisering van Google maakt tijd vrij om meer focus te hebben voor de algehele marketing strategie. Denk hierbij aan het bedenken van nieuwe salesfunnels of andere optimalisaties met een grote impact, zoals het verbeteren van advertentie content. Vanaf Performance Max campagnes worden advertenties automatisch weergegeven in Google Zoeken, Maps, winkeladvertentie-inventarissen, display, Gmail, Discovery Feed en YouTube. Het algoritme gaat vervolgens per kanaal optimaliseren op zichtbaarheid en performance.
De Google Ads Performance Max-campagne is een directe uitbreiding van de algemene verandering van wat we zien als de rol van SEA-specialist. De voortdurende ontwikkeling van Google Ads richting volledige automatisering, zorgt voor een verschuiving van de rol als SEA-campagnebeheer. Minder tijd besteden aan uitvoerend werk en meer tijd besteden aan strategie.
Als je je campagne structuur inricht, beschik je over een enorm aanbod campagne types. Performance Max is hierin de nieuwste, maar zeker niet altijd de beste optie. Heb je hier vragen over of wil je graag even overleggen met één onze SEA specialisten? Neem dan snel contact met ons op! Wij kijken graag met je mee.
Thyra van der Schoor
01 mei 2024
Robin Jansma
28 mrt 2024
Reinier Roodhorst
28 sep 2023