Google Ads Performance Max-campagnes, wat zijn dit?

Auteur Lars Maat

Wat is een Google Performance Max-campagne? Wie zou het moeten gebruiken? En wat voor invloed heeft het op je prestaties? Dat alles en meer lees je in dit blog.

Wat is het nieuwe performance max campagne type?

Performance Max campagnes zijn een nieuw campagnetype in Google Ads dat je prestaties in alle Google-voorraad maximaliseert met behulp van machine learning. Deze volledig geautomatiseerde campagne vereist dat adverteerders advertentiemateriaal aanleveren, zoals de adcopy, beschrijvingen, call-to-actions, afbeeldingen of video’s. Deze input wordt gebruikt voor het slimme biedproces van Google voor meerdere kanalen op basis van de doelen van de adverteerder. Het belangrijkste voordeel van Google Performance Max is dat het tijd bespaart bij het maken en optimaliseren van campagnes. Kortom, zodra wij de input leveren, zorgt Google voor de rest. Een ontwikkeling binnen online marketing die we al een aantal jaren zien toenemen.

Hoe werkt dit?

Machine learning
Google Ads gebruikt zijn machine learning en attributie-technologie om je klanten op het juiste moment met de juiste advertentie te vinden. Dit zou een betere performance moeten opleveren zonder dat je de targeting of biedingen zelf hoeft te bepalen, wat een tijdrovende klus kan zijn voor de SEA Specialisten.

Audience Signals
Je kunt nu signalen geven over wie de meeste kans heeft om te converteren, waardoor de leerperiode van de campagne wordt versneld. Audience Signals zijn gebruiker intentie-signalen van een specifieke doelgroep. Dit is de eerste keer dat Google Audience Signals gebruikt om de meest waardevolle doelgroepen te bereiken.

Kortom, al het handmatige werk van een adverteerder met targeting, bieden en het kopiëren en testen van advertenties is nu volledig geautomatiseerd. De op doelen gebaseerde campagne streeft naar maximale prestaties in alle kanalen van Google. De targeting is gebaseerd op de conversiedoelen die je selecteert in de campagne-instellingen, dus je marketingdoelen krijgen altijd prioriteit boven alles. Het algoritme heeft volledig inzicht in veilinggegevens in de eigendommen van Google en de advertenties worden volledig geautomatiseerd doorgetest.

Hoe ga je te werk?

Aangezien de campagne stuurt op het behalen van je marketing doelstellingen, moet je er eerst voor zorgen dat je specifieke conversiedoelen instelt die bijvoorbeeld online verkopen meten. Vervolgens lever je teksten aan met krachtige CTA en video’s. Tot slot bepaal de marketingdoelstelling en het budget. Er zijn ook enkele optimale vereisten zoals productfeeds, klantlijsten, gekoppelde accounts en doelgroepsignalen.

Vereisten

Google Ads Conversion Tracking
Ook store visits kunnen worden meegenomen

Tekst Ads
3 x headlines (30 karakters)
2 x beschrijvingen (90 karakters)
1x headlines (90 karakters)

Afbeeldingen
1 x 600×316 landscap
1 x 300×300 squar
1 x 314×314 square (voor campagnes met winkelbezoek doelstellingen)
1 x 128×128 logo

Recommended: 1200 × 628
Max file size: 5,120KB

Video Ads
At least 10 seconds in length

Marketing doelstellingen (campagne doelstellingen)

Locatie targeting

Budget
Het advies is om te starten met minimaal 3x je CPA als dagbudget

Optioneel

Feeds
Google Merchant Center
Google My Business
Dynamic Ads feed
Business data feeds

Signals
First-party Audiences, remarketing lijsten
Google Audiences, inclusief custom audiences

Dynamische remarketing tag

Klantlijsten

Conclusie Performance Max

De automatisering van Google maakt tijd vrij om meer focus te hebben voor de algehele marketing strategie. Denk hierbij aan het bedenken van nieuwe salesfunnels of andere optimalisaties met een grote impact, zoals het verbeteren van advertentie content. Vanaf Performance Max campagnes worden advertenties automatisch weergegeven in Google Zoeken, Maps, winkeladvertentie-inventarissen, display, Gmail, Discovery Feed en YouTube. Het algoritme gaat vervolgens per kanaal optimaliseren op zichtbaarheid en performance.

De Google Ads Performance Max-campagne is een directe uitbreiding van de algemene verandering van wat we zien als de rol van SEA-specialist. De voortdurende ontwikkeling van Google Ads richting volledige automatisering, zorgt voor een verschuiving van de rol als SEA-campagnebeheer. Minder tijd besteden aan uitvoerend werk en meer tijd besteden aan strategie.

Hulp nodig met het opzetten van een SEA strategie?

Als je je campagne structuur inricht, beschik je over een enorm aanbod campagne types. Performance Max is hierin de nieuwste, maar zeker niet altijd de beste optie. Heb je hier vragen over of wil je graag even overleggen met één onze SEA specialisten? Neem dan snel contact met ons op! Wij kijken graag met je mee.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL