7 tips om jouw mails uit de spam-box van je ontvangers te houden!

Ontzettend je best doen op een mooie mail, om er vervolgens achter te komen dat deze bij veel van je ontvangers in de spam-box is beland. Frustrerend, zeker omdat je dit had kunnen voorkomen. De spam-filters die jouw mail beoordelen kun je vergelijken met de uitsmijter bij een luxe club. Je kunt nog zo netjes en goed opgevoed zijn, maar als je smerige sneakers en een t-shirt met gaten draagt kom je er simpelweg niet in. Trek je een gestreken overhemd aan en poets je even de vlekken van je schoenen, dan is er niets aan de hand en mag je doorlopen. Je moet dus rekening houden met de eisen van de uitsmijter. Spam-filters werken op diezelfde manier en laten je mail niet binnen wanneer deze bepaalde eigenschappen vertoont, dus het is belangrijk om je hier bewust van te zijn wanneer je een mailing maakt!

Hieronder vind je daarom 7 tips die ervoor zorgen dat je goed voor de dag komt bij de uitsmijt-filter!

Pas op met bepaalde woordcombinaties

Bepaalde woorden of woordcombinaties komen veel voor in spam e-mails, waardoor deze eigenlijk standaard al uit de inbox van ontvangers worden geweerd. Met name wanneer deze in de onderwerp regel van het bericht staan maken ze geen schijn van kans. Wanneer je een aantrekkelijke tekst probeert te verzinnen, vermijdt dan uitspraken die te mooi klinken om waar te zijn. Denk bijvoorbeeld aan: een uniek en speciaal aanbod, beste vriend, risico vrije investering, gratis geld of leningen met negatieve rente.

De afbeelding versus tekst ratio

Wordt niet één van de velen die de allermooiste e-mail ooit probeert te maken, daarom besluit om het geheel als afbeelding op te maken en die afbeelding vervolgens per mail verstuurd. Dit is inmiddels bijna net zo’n e-mail klassieker als de nalatenschap van een of andere Nigeriaanse prins. Spamfilters kijken namelijk naar de verhouding tussen afbeeldingen en tekst en zien het liefst dat die beiden ongeveer 50% van de inhoud bedragen. De filter heeft niet door dat de tekst ín jouw afbeelding staat en, je raadt het al, beoordeelt dat jouw mail met één afbeelding hoogstwaarschijnlijk spam moet zijn. Zonde!

De Amerikaanse CAN-SPAM (Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography and Marketing) Act is een wet waarin de standaarden voor commerciële e-mail zijn vastgelegd. Vrijwel iedere spam filter houdt rekening met die standaarden, waardoor we er ook in Europa aan moeten voldoen. Eén van die standaarden eist dat iedere commercieel verzonden e-mail het fysieke adres van de afzender bevat. Zo niet dan, big surprise, belandt je in de spam-folder. Zorg bovendien dat het adres ook daadwerkelijk klopt, want de filter is slimmer dan je denkt!

Geen toestemming

Iemand moet aangeven dat diegene openstaat voor jouw mails, voordat je deze begint te versturen. Dat klinkt basaal, maar het gaat helaas nog regelmatig fout. Heeft iemand zijn e-mailadres opgegeven bij het plaatsen van een bestelling, of zich ingeschreven voor je nieuwsbrief? Voel je vrij om te mailen! Heb je ergens een oude lijst e-mailadressen vandaan getoverd, vol met mensen die toevallig binnen je doelgroep vallen? Dan krijgt je mail een enkeltje naar hun spam-folder.

Houd je lijsten schoon

Inhakend op het vorige punt is het ontzettend belangrijk om je lijsten schoon te houden. Mensen die jouw mails al in geen maanden geopend hebben gaan dat waarschijnlijk ook niet meer doen. Je kunt een laatste poging wagen, maar verwijder deze contacten daarna uit je lijst. Spam-filters nemen de openingsratio’s van jouw mails namelijk mee in hun beoordeling, en door inactieve contacten te verwijderen gaat die ratio weer netjes omhoog!

Geef ontvangers de kans om zich uit te schrijven voor jouw e-mails. Altijd, zonder uitzondering. Het liefst zien we een link naar een voorkeuren-module, waarin men precies kan aangeven welke berichten zij wel of niet willen ontvangen. Dat helpt nog een handje met retentie en leert je iets over je doelgroep, maar zorg op zijn allerminst voor de optie om niets meer te ontvangen.

Slechte reputatie

Wanneer jouw mails regelmatig in spam-folders terecht komen of, erger nog, je IP-adres erom bekendstaat dat er regelmatig spam vandaan wordt verstuurd, heeft dit een negatieve invloed op je reputatie. Je kunt dan op de zwarte lijsten van ISP’s, ofwel Internet Service Providers, terecht komen. Dit is eigenlijk een soort strafblad. Je komt er ontzettend moeilijk vanaf en zult er altijd op worden beoordeeld, ook wanneer je je leven hebt gebeterd. In de praktijk is er iets meer nuance, maar het is belangrijk om je bewust te zijn van de risico’s die je loopt wanneer je geen rekening houdt met de spam-filters van je ontvangers.

Maak er iets moois van

Het kan een onveilig gevoel geven wanneer je alle bovenstaande tips hebt gelezen. Sommigen gaan op hete kolen lopen of durven zelfs helemaal geen commerciële mails meer te versturen wanneer ze op de hoogte zijn gebracht van slangenkuilen zoals spamfilters, ISP’s en spam-traps. Dat is nergens voor nodig, want e-mail is een fantastische tool wanneer je deze gebruikt om waarde te bieden voor je doelgroep! Wanneer je vanuit die gedachte aan de slag gaat wordt de kans dat je mail als spam wordt gemarkeerd meteen aanzienlijk kleiner. Wil je hier graag wat assistentie bij? Neem dan contact met ons op, zodat we je op weg kunnen helpen!