Zo converteer je met e-mailmarketing

Auteur Jens van Overbeek

Urenlang zwoegen om dé perfecte mail te maken om die vervolgens bijna geheel ongelezen ten onder te zien gaan. Misschien komen er één of twee conversies uit, maar dat is het dan ook wel. ‘Sund!’ zeggen ze onder de rivieren dan. Om te voorkomen dat dit jou overkomt heb ik 5 tips die je hierbij helpen.

1.      De onderwerpregel is heilig

Je onderwerpregel kan je e-mail maken of breken. Dit is het eerste wat je lezer in zijn inbox ziet staan, waarna hij besluit om de mail wel of niet te openen. Misschien is de inhoud van de mail wel precies dat wat diegene graag wil lezen, maar als de onderwerpregel niet aanspreekt zal hij daar nooit achter komen. Vertel welke waarde er in de mail zit, houd het kort, betrouwbaar, persoonlijk en vooral interessant!

2.      Schrijf voor het web

Over kort en duidelijk gesproken; zorg dat je schrijft voor het web en niet voor een uitgever of zondagse krantlezer. De e-mail in onze inbox, zeker persoonlijke e-mail, lezen we vluchtig. Je mag dus best creatief zijn met je taal, maar houd je zinnen kort en krachtig. Langere samenstellingen of ingewikkelde woordspelingen komen helaas niet zo goed tot hun recht in een mail, dus let daar op!  

3.      Personaliseer voor je doelgroep

Deze had ook zomaar op de eerste plaats kunnen staan. De kracht van e-mail zit in het feit dat je er ontzettend gepersonaliseerd mee kunt communiceren. Je bericht komt namelijk rechtstreeks bij je contacten terecht. Gebruik dit dan ook in je voordeel! Haak aan op eerdere contactmomenten, spreek je contact persoonlijk aan en gebruik de kennis die je van diegene hebt om te laten zien dat je je specifiek in die persoon hebt verdiept. Zo raak je de juiste snaar en bouw je een band met je contacten op.

4.      Bied waarde

Je wil je eigen conversie niet bovenaan je prioriteitenlijst hebben staan. Juist dat wat jij te bieden hebt zet je centraal. Een supergoeie tip, een handig document of een speciale aanbieding bijvoorbeeld. Ga je helemaal voor goud, dan combineer je dit met een stukje personalisatie. Denk bijvoorbeeld aan korting of informatie voor een product dat perfect bij een eerder aangekocht product. Wanneer jij je doelgroep helpt, komen de conversies uiteindelijk altijd op gang.

5.      Promoot actie met een goede CTA

Ben je marketeer, dan mag dit geen verrassing meer voor je zijn. Toch gaat dit nog lang niet altijd goed. Ik heb het dan over de call to action die je gebruikt. Hoewel we dus zeker niet teveel willen pushen, blijft het belangrijk dat je doelgroep hoort wat ze moeten doen. Te vaak zijn call to actions nog erg algemeen; lees meer, bekijk het aanbod, meer informatie, etc. Een goede tip is om juist het hoofdvoordeel uit te lichten. Wat levert jouw call to action hen op? Stel je hebt een lijn huidproducten. ‘Kies voor de huid die je altijd al hebt gewild’ zou dan goed in de richting zitten van een mooie CTA!

Maak er iets moois van!

Met deze tips kun je vast weer aan de slag met mails die voortaan beter converteren. Kom je er nog niet helemaal uit, laat het dan weten. We kijken graag eens met je mee!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL