Wat doet een SEO specialist?

Auteur Jeroen Deuze

Veel mensen kijken raar op wanneer iemand zegt ‘ik ben SEO specialist’. Wat houdt dit in? En wat doet zo iemand nou? Het zijn vragen die duidelijke uitleg verdienen. Wanneer je het wat uitgebreider uitlegt en een paar keer Google benoemd hoor je dan vaak ‘ooooooh’. Dit is iets wat bij meerdere beroepsgroepen speelt. Er worden vaak termen gebruikt die anderen niet kennen waardoor het voor hen lastig is om de job te begrijpen. Aan de hand van de juiste voorbeelden weet jij precies wat een SEO specialist doet en waarom jij als ondernemer ook SEO specialisten nodig hebt.

Wat is SEO dan precies?

SEO is de afkorting van de Engelse term ‘Search Engine Optimization’ wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google. Dus een SEO specialist zorgt er voor dat je met je website hoger scoort in de Google zoekresultaten. Een probleem waar veel ondernemers mee kampen, is dat ze organisch niet gevonden worden en halen zo als het ware geen gratis omzet uit Google. Vaak moeten ze dan kiezen voor advertenties waar ze per bezoeker betalen.

SEO SEA MAPS

Wat houdt zoekmachine optimalisatie nou precies in? Met zoekmachine optimalisatie maak je het voor mensen makkelijker om informatie, producten of diensten te vinden in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google, maar ook in Bing en Yahoo. Een zoekmachine probeert altijd de meest relevante zoekresultaten te laten zien op basis van een ingetypte zoekopdracht. Een SEO expert zorgt ervoor dat jouw website in de meest relevante zoekresultaten te zien is.

Eén van de vele uitdagingen is de snelle ontwikkeling van zoekmachines. Zoekmachines zijn continu in beweging. In de afgelopen jaren zijn er grote core updates doorgevoerd zoals de bekende BERT update en Rank Brain update. Een ander goed voorbeeld hiervan is het algoritme van Google wat continu verbeterd wordt  om een betere gebruikservaring te genereren voor de bezoekers. Tien jaar geleden zagen de zoekresultaten van Google er heel anders uit. Je had de Wikipedia pagina en de Google pagina die bovenaan stonden. Wanneer je zocht op SEO kreeg je veel bureaus die SEO aanboden. Door de jaren heen is de zoekmachine steeds beter geworden in het begrijpen van hetgeen waar een bezoeker naar op zoek is. Wanneer iemand naar Google gaat en SEO intikt wil deze persoon waarschijnlijk meer weten over dit onderwerp. Je kunt het daarom ook wel een informatieve zoekterm noemen.

Bezoekers gebruiken verschillende zoektermen en doen dit met verschillende zoekintenties. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘horloge kopen Rotterdam’ wil diegene weten waar je in Rotterdam een horloge kunt kopen. Het is voor de zoekmachine dan onnodig om blogs te delen die over horloges gaan.

Het échte werk

We weten nu wat zoekmachine optimalisatie betekent, maar wat houdt het werk van een zoekmachine optimalisatie specialist nou precies in? Allereerst is het belangrijk om te weten dat iedere SEO specialist een eigen manier van werken heeft. Iedere SEO campagne ziet er anders uit en iedereen heeft weer zijn of haar eigen ideeën voor een klant. Een SEO expert doet veel meer dan alleen wat aanpassingen op een website en het regelen van een paar nieuwe links naar de website toe. Als SEO expert houd je de aanpassingen constant in de gaten. Alle aanpassingen moeten up-to-date blijven. Dit betekent dat je constant bezig bent met nieuwe aanpassingen. Alleen op deze manier zorg je voor de hoogste positie in Google!

Je kunt het werk van een SEO specialist onderverdelen in 3 categorieën:

1. Techniek

Je kunt hierbij denken aan alle technische ranking factoren voor een website. Gebruikt een website de juiste HTML, heeft de website een goede hosting, is de website toegankelijk voor zoekmachines, worden belangrijke pagina’s niet uitgesloten, de laadsnelheid voor desktop en mobiel en is de website mobiel vriendelijk? Het is belangrijk dat je technische verbeterpunten vindt en uitwerkt. Wanneer de technische kant van de website niet goed is, kan je SEO niet op de juiste manier uitvoeren. Heb je bijvoorbeeld nieuwe content wat SEO proof is? Dan kan je nog steeds slecht vindbaar zijn als je website niet mobiel vriendelijk is.

2. Content

Uiteindelijk wil je voor ieder zoekwoord een geoptimaliseerde pagina hebben (aangemaakt). Een contentplan kan hierbij goed helpen. Deze pagina’s moeten tekstueel aansluiten op de zoekintentie van jouw bezoekers. Je kijkt altijd hoe je jouw tekst SEO-proof kan schrijven maar ook dat je de teksten schrijft voor de gebruikers en niet alleen voor Google. Daarnaast kan je ook denken aan geoptimaliseerde meta-titels, meta beschrijvingen, nette en schone URL’s, geoptimaliseerde afbeeldingen, juiste websitestructuur, interne linkstructuur en goede teksten met geoptimaliseerde headers.

3. Autoriteit

Naast de eerder genoemde categorieën komen we aan bij misschien wel de allerbelangrijkst: de autoriteit van je website. Een betere domein autoriteit bouw je op dankzij linkbuilding. Wat is linkbuilding? Linkbuilding houdt in dat je externe links naar je eigen website verkrijgt. Je kunt het daarom ook zien als online referenties met een hoge en relevante waarde. Wij merken dat websites met een hoge domein autoriteit vaker bovenin de organische zoekresultaten van Google staan en ook makkelijker met nieuwe pagina’s gaan ranken.

Het profiel van een SEO specialist

Bij bovenstaande categorieën hoort dat je altijd precies weet wat de ontwikkelingen zijn en hoe je deze ontwikkelingen zo goed mogelijk kunt inzetten in campagnes of nieuwe strategieën. Een SEO specialist is vaak bezig met onderstaande vragen:

  • Wat voor on-page ranking factoren zijn er en moet ik doorvoeren?
  • Wat voor off-page ranking factoren zijn er en moet ik doorvoeren?
  • Welke belangrijke zoekwoorden moeten meegenomen worden in de strategie?
  • Hoe ziet een efficiënte en effectieve SEO planning eruit?
  • Hoe kan ik het linkbuildingbudget optimaal benutten?
  • Hoe kan je content marketing op de juiste manier toepassen?
  • Hoe schrijf ik de content voor deze pagina gebruikers- en SEO-proof?
  • Hoe maak ik optimaal gebruik van tools als Google Analytics, Google Search Console, Google mijn Bedrijf?
  • Wat voor wijzigingen moet ik doorvoeren na een Core Update?
  • Kunnen de zoekmachines de belangrijkste pagina’s vinden?

Op zoek naar een SEO specialist?

Je weet nu in grote lijnen wat een SEO specialist doet en waarom het zo belangrijk is voor ieder bedrijf om zich hiermee bezig te houden. Natuurlijk zijn de meeste vragen over SEO nog niet beantwoord en is er nog veel informatie waar je je over kan inlezen. Je kan bij Maatwerk Online terecht met al je vragen op het gebied van SEO en je kunt bij ons ook jouw SEO uitbesteden!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL