Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Zoekmachine optimalisatie voor het MKB. Veel MKB ondernemers hebben de illusie dat SEO (oftewel zoekmachine optimalisatie) alleen is weggelegd voor (landelijk opererende) bedrijven met grote budgetten. Niets is echter minder waar, want juist regionaal kan het optimaliseren van de website voor zoekmachines als Google erg winstgevend zijn. En het hoeft zeker niet veel te kosten.
Zoekmachine optimalisatie MKB, waarom? Het voordeel van het inzetten van zoekmachine optimalisatie ligt vooral in het feit dat een bedrijf zelf kunt kiezen waarop deze gevonden wil gaan worden. De producten die voor een bedrijf het meest interessant zijn om te verkopen in jouw regio zijn hoogstwaarschijnlijk zoekwoorden die het meest geld gaan opleveren. In ons SEO traject is dit dan ook stap 1. Nadat je hebt aangegeven welke producten er het liefst onder de aandacht gebracht moeten worden en in welke regio ga ik kijken of er in Nederland en in uw regio veel wordt gezocht op deze zoekwoorden. Ik controleer daarmee dus als het ware of deze zoekwoorden wel interessant zijn voor de doelgroep. Het kan namelijk altijd voorkomen dat de zoekwoorden die doorgegeven worden wellicht te specialistisch zijn of misschien zijn er wel synoniemen die men nog vaker gebruikt dan het woord dat we hebben gekozen.
Nu duidelijk is op welke zoekwoorden we ons gaan richten gaan we de bedrijfswebsite volledig optimaliseren. Dit optimaliseren begint met het opbouwen van een duidelijke website structuur en het optimaliseren van webteksten. Veel MKB bedrijfswebsites maken nog geen gebruik van een duidelijke website structuur. Voor zoekmachines en, nóg belangrijker, voor de bezoekers is een logische website opbouw belangrijk om snel de juiste informatie te vinden. Hiernaast is Google dol op veel content en geven ze de voorkeur aan teksten die langer zijn dan 300 woorden. Dit geldt dus natuurlijk ook als we SEO MKB gaat uitvoeren (zoekmachine optimalisatie voor het MKB).
Op het moment van het schrijven van deze tekst zie ik dat dit voor mijn artikel al weer goed zit. Ik tel zo’n 391 woorden voorafgaand aan deze zin.
Ook de webteksten op de MKB website zullen we na gaan kijken en controleren. Hierna gaan we de meta-teksten per pagina optimaliseren. Daarna is de website zo goed als geoptimaliseerd en kunnen we doorgaan met stap 3 van het MKB zoekmachine optimalisatie traject.
Linkbuilden is een vak apart en hier heb ik in het verleden al een redelijk uitgebreid artikel over geschreven. Op deze pagina meer over linkbuilden: Lees hier meer over linkbuilden!
Na het zoekwoorden onderzoek wat we uitvoeren in stap 1 controleren we direct wat de posities zijn van de website in Google. Zo kunnen we precies zien wat het voor nut heeft gehad om deze SEO campagne uit te voeren. Simpel gezegd, zo kan er precies worden gezien wat de resultaten zijn en of dit een waardevolle investering is geweest. Hiernaast kan het aantal bezoekers die het iedere dag ‘gratis’ oplevert in de gaten gehouden worden en zien hoeveel nieuwe potentiële klanten dit oplevert. Zo is een investering in zoekmachine optimalisatie MKB goed te analyseren en is er goed te peilen of dit winst voor jouw onderneming oplevert.
Jeroen Deuze
25 jul 2024
02 jul 2024
Frank van Dijk
14 mei 2024