Wat moet ik doen op het moment dat Universal Analytics verdwijnt? (Webinar)

Auteur Mandy Nijhof

De huidige vorm van Google Analytics, ook wel Universal Analytics genoemd, zal binnenkort verdwijnen. Deze ontwikkeling brengt ontzettend veel uitdagingen met zich mee. Wat moet je doen en wat moet je vooral niét doen? In ons webinar over het einde van Universal Analytics vertelt Lars je alles over dit onderwerp!

Webinar: het einde van Universal Analytics

Draait jouw website nog met Universal Analytics? Dan is het verstandig om de overstap naar Google Analytics 4 te maken. Lars deelde in het webinar op 12 mei 2022 waarom dit zo belangrijk is en hoe je dit het beste kunt doen! Bekijk het webinar in onderstaande video.

https://youtube.com/watch?v=ohrUFyceMIc%3Fenablejsapi%3D1%26origin%3Dhttps%3A%252F%252Fwww.maatwerkonline.nl

FAQ – vragen tijdens het webinar

Tijdens het webinar werden er verschillende vragen in de chat gesteld. Onze topper Lars geeft in het overzicht hieronder uitgebreid antwoord op alle vragen.

Kun je met de data deletion functie ook bots/spam-verkeer verwijderen?
Ja, je kan met deze functie verschillende dingen verwijderen waaronder specifieke sessies die wellicht via bots zijn binnengekomen.

Kun je met de data deletion functie ook test gebeurtenissen/events verwijderen?
Ja, dat klopt helemaal! Met deze functie kan je specifieke sessies (en dus ook events) verwijderen.

Waar vind ik meer informatie over het feit dat Google de data niet meer/minder naar USA stuurt maar naar een server in Europa?
Via https://support.google.com/analytics/answer/12017362 vind je hier meer informatie over!

Welke work-around is er nu voor RegEx in GA4?
Je kunt mensen die op een pagina terecht komen toevoegen aan een doelgroep. Dit stel je zelf in en dat vertaal je in een event. Dat event kun je vervolgens als conversie aanzetten. In deze tweet vind je hier meer informatie over: https://twitter.com/CharlesFarina/status/1375470068193132552

Ik begreep dat het advies is om voor 1 juli dit jaar over te stappen naar GA4, zodat je voor het eerste jaar nog controledata hebt. Is dit aan te raden?
Dat is zeker aan te raden. Ook al is het nu nog niet compleet, de reden dat je voor 1 juli live moet zijn met GA4 is zodat je volgend jaar year-on-year vergelijkingen kan maken in GA4. Dus zeker nu alvast aanmaken!

Als je 5 PDF downloads op de website hebt staan, hoe geeft GA4 dan aan welke PDF is gedownload?
Je kunt er dan het beste voor zorgen dat je overal (bij ieder event) de juiste parameters meestuurt.

Werkt de test bij jullie goed? Dat onder events bij traffic type – Internal komt te staan? Ik deed de tests namelijk via debug view. Daar kwam traffic type niet terug. Als je je IP-adres uitsluit, kan je dan nog wel tests zien?
Omtrent intern verkeer uitsluiten in GA4, raad ik aan om de blog van Julius Fedorovicius te lezen: https://www.analyticsmania.com/post/how-to-exclude-internal-traffic-in-google-analytics-4/

Als een klant internationaal producten verkoopt (dus .nl, .de en .fr domeinen heeft) is het dan het beste om hier aparte property’s of in GA4 ‘views’ (rapporten) filters voor te maken? Als je geen aparte weergaves hebt, hoe stel je GA4 dan in met meerdere talen op één domein?
Er zijn inderdaad meerdere manieren om dit te doen, maar op dit moment zou ik er voor kiezen om per domeinnaam een aparte stream (property) aan te maken, met per domeinnaam een eigen measurement ID. Via de rapporten functionaliteit is het ook mogelijk.

Als je al events in Google Tag Manager hebt, kun je deze dan direct importeren in GA4?
Events van Universal Analytics kun je heel makkelijk in GTM omzetten naar een GA4 event. Hiervoor pas je de tag aan van ‘Universal Analytics Event’ naar een ‘GA4 event’ nadat je de UA event tag hebt gekopieerd.

Wat is jouw advies voor het instellen van events via GTM of GA4? Waarom zou je tags instellen in Tag Manager als dat ook in GA4 kan?
Ik ben fan van GTM en zou dat dus zeker aanraden, maar het kan ook in de interface. Kwestie van gewenning en wat je prettig vindt werken.

Wat zijn de overige redenen waarom het aantal bezoekers tussen Universal Analytics en GA4 verschilt?
Een Universal Analytics sessie bestaat uit een aantal hits die door één persoon gedaan zijn. Een GA4 sessie bestaat uit een aantal events. Dat is dus al een wezenlijk verschil in berekenen van de metrics.

Wie kan ik volgen om up-to-date te blijven over deze onderwerpen?
Ik zou Krista Seiden via Twitter of LinkedIn volgen!

Hoe maak je een back-up van je UA-data of hoe exporteer je deze? Hoe sluit je betalingsproviders in bulk uit?
Deze video op YouTube helpt je verder: https://www.youtube.com/watch?v=WGIe_HgIdBg

Blijven de bestaande gegevens in Universal behouden na 1 juli 2023?
Helaas blijven die nog maar voor een paar maanden beschikbaar na 1 juli. Vandaar dat we adviseren om een back-up te maken.

Is in GA4 de invoer van kortingscodes nog te bekijken?
Ja, deze functie blijft bestaan en is al actief in GA4.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL