Wat is Pinterest SEO en hoe zet je het in

Auteur Lars Maat

Pinterest is al jaren een vaste waarde in het social media speelveld. Het sociale medium waar afbeeldingen, die Pins worden genoemd, onderling gedeeld worden blijft namelijk gestaag doorgroeien en kent miljoenen gebruikers. Voor bepaalde typen organisaties, zoals retailers en kleine ondernemers, biedt het platform enorm veel kansen om traffic naar je website te leiden. Van daaruit stijgt logischerwijs ook de kans op een conversie en dat betekent natuurlijk nieuwe omzet voor je bedrijf! Eén van de minder bekende manieren om dit te doen is middels Pinterest SEO. We vertellen je dan ook graag wat dit is en hoe je het toepast om zelf betere resultaten te behalen vanuit Pinterest.

Is SEO niet iets van Google?

Eigenlijk staat SEO voor zoekmachineoptimalisatie. Hoewel Google de grootste en bekendste zoekmachine is, is het zeker niet de enige. Zo heeft Pinterest bijvoorbeeld miljoenen gebruikers per maand. Tel daar een zoekmachine voor het gehele platform bij op en er ontstaan mooie kansen op het gebied van SEO. Net zoals bij andere vormen van SEO draait het erom dat je je doelgroep een handje helpt bij het vinden van de content die zij zoeken. Jouw content natuurlijk!

Zoekwoordonderzoek doen

Om te weten op welke zoekwoorden je je moet focussen zul je ook op Pinterest een zoekwoordonderzoek moeten doen. Je kunt natuurlijk afgaan op de woorden die bijvoorbeeld in Google zoekvolume hebben, maar dat blijft toch koffiedik kijken. Daarom kun je ook binnen Pinterest een zoekwoordonderzoek doen, hoewel dit lichtelijk onconventioneel verloopt. Er zijn twee methodes:

  • Auto-complete

Dit werkt heel eenvoudig. Begin met het uittypen van relevante in de zoekfunctie van Pinterest. Je krijgt dan enkele suggesties. Schrijf deze op. Je kunt dit doen met alle verschillende zoekwoorden die je misschien interessant lijken. Zo ontstaat er uiteindelijk een lijstje zoekwoorden waar je iets mee kunt en waarvan je weet dat Pinterest gebruikers er regelmatig op zoeken; ander kreeg je ze niet als suggestie.

  • Guided search

Wanneer je vervolgens op Enter drukt zul je de zogeheten guided search boxes onder de zoekbalk zien staan. Hier vertelt Pinterest je dat mensen die op jouw originele zoekwoord zochten ook op die termen zoeken, of dat deze goed bij hen zouden passen. Klik op deze boxen en je krijgt telkens specifiekere aanbevelingen, waar interessante zoekwoordcombinaties uit kunnen komen!

Aan je Pinterest SEO werken

Jouw vindbaarheid op Pinterest, oftewel je Pinterest SEO, hangt van drie factoren af. Het is dan ook het meest logisch om op basis van die drie factoren te werken aan een betere vindbaarheid. Hieronder lichten we per factor kort toe hoe je deze kunt verbeteren.

  1. Keywords, keywords en nog meer keywords

Wanneer iemand een zoekopdracht opgeeft op Pinterest, bepaalt het algoritme van het platform op basis van het voorkomen van de zoekwoorden uit de zoekopdracht of jouw Pin wordt weergegeven. Die zoekwoorden kun je op maar liefst 9 plekken verwerken. In willekeurige volgorde:

  • De Pin titel;
  • Pin beschrijving;
  • Gelinkte pagina titel;
  • Beschrijving en hoofdtekst;
  • Zoekopdrachten die regelmatig leiden tot kliks naar die Pin;
  • Namen van objecten in de afbeelding;
  • OCR (optische karakter herkenning);
  • Vergelijkbare woorden en zinnen;
  • Prikbord namen;
  • Prikbord beschrijvingen.
  1. Interests

Iedere Pin op Pinterest valt onder enkele Interests. Er zijn duizenden van deze Interests. Ze worden gebruikt om onveilige content te verwijderen, gepersonaliseerde aanbevelingen te doen, advertenties op de juiste doelgroep te richten én als ranking factor voor de zoekresultaten. Je kunt hier niet direct invloed op uitoefenen, maar het is wel belangrijk om te weten dat deze Interests meewegen bij de ranking. Het helpt namelijk om bezoekers content te tonen die bij hen past. Sluiten de Interests van jouw Pins aan bij die van degene die een zoekopdracht invoert? Dan is de kans groter dat jouw Pins worden getoond!

  1. Hashtags

Bij nieuwe Pins is het belangrijk om de juiste hashtags te gebruiken. In de feed van een gebruiker verschijnen deze in chronologische volgorde, van nieuw naar oud. Je kunt dus niet bovenaan blijven staan dankzij de hashtags, maar je nieuwe content komt op deze manier wel meteen in beeld bij de doelgroep.

Hoger komen in Pinterest?

Aan de hand van deze blog kun je zelf aan de slag gaan met je Pinterest SEO, maar wanneer je hier een stukje dieper op in wilt gaan kunnen we ons goed voorstellen dat het je al gauw begint te duizelen. Bij Maatwerk Online nemen we je dan graag bij de hand om het maximale uit jouw Pinterest SEO of andere online marketing inspanningen te halen!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL