Tips voor sportscholen in tijden van corona

Auteur Lars Maat

Veel organisaties worden hard getroffen door de sluitingen in het kader van de corona crisis. Een sector die het onder anderen zwaar heeft is die van de sportscholen. Bij Maatwerk Online werken we al jarenlang met veel plezier voor verschillende sportscholen en vergelijkbare organisaties. Sportscholen maken samen deel uit van een vrij specifieke branche. We merkten dan ook dat veel adviezen niet voor één sportschool, maar eigenlijk voor iedere sportschool waardevol kan zijn! Graag dragen we ons steentje bij en daarom hebben we gezamenlijk nagedacht over de verschillende dingen die je nu als sportschooleigenaar wél kunt doen. Denk aan het ondersteunen van je leden, slim omgaan met online kansen, het benutten van de extra tijd die je overhoudt en hoe je de draad weer op kunt pakken wanneer je (bijna) weer open mag natuurlijk! Hieronder zijn deze tips op een overzichtelijke manier weergegeven, dus bekijk ze gauw en doe er je voordeel mee.

Je leden blijven ondersteunen

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die blijven bewegen, ook al is dat fors minder dan voorheen, veel langer fit en vitaal blijven dan zij die volledig stoppen met sporten. Bovendien is het in deze tijd bijzonder prettig om zo nu en dan even het hoofd leeg te maken door lekker te bewegen. Ondersteun je leden dus door hen te helpen en trainingen aan te bieden voor thuis. Dat kan op verschillende manieren:

  • Oefeningen filmen en deze delen via socials of een livestream
    Iedere dag een training, gezamenlijk online te volgen, of juist losse oefeningen uitleggen die men thuis kan doen. De mogelijkheden zijn eindeloos. En de kanalen waar dit op kan ook. Denk niet alleen aan Facebook Live of Instagram. YouTube heeft ook live opties. En vergeet TikTok niet; vrij nieuw nog maar zelfs zonder volgers behaal je hier gemakkelijk een hoog organisch bereik.
  • Voedingsadvies delen via socials of een livestream
    Denk aan een online seminar, of juist een bondig e-book met recepten en tips.
  • Laat leden zich abonneren op Facebook Messenger, zo kun je traingen versturen via een messenger bot
    Je kunt het aanbieden van de trainingsinspiratie makkelijker maken door dit deels te automatiseren met een messenger bot. We helpen je hier graag bij!

Online kansen grijpen

Uiteraard heb je met een gesloten sportschool plotseling een stuk minder contact met jouw leden. Gelukkig kun je hen online nog altijd bereiken en dat zal ook in de toekomst het geval blijven. De huidige sluiten kan dan ook een goed moment zijn om je online aanwezigheid op te poetsen. Dat kun je op allerlei manieren doen:

  • De basis van SEO in orde maken
    Is Google Business ingericht, staat er een contentplan en weet je eigenlijk hoe je er op het gebied van SEO voorstaat ten opzichte van je concurrenten?
  • Ad-spend verschuiven naar organische vindbaarheid.
    Momenteel heeft het weinig zin om te adverteren in een poging nieuwe leden aan te trekken. Steek dit budget daarom in SEO. Dit kan er in combinatie met een solide basis voor zorgen dat je hier over twee à drie maanden al betere posities in Google hebt, precies wanneer je (hopen wij) weer open mag en conversies nodig hebt.
  • De basis voor SEA neerzetten
    Een goede zoekwoordenstructuur met algemene ads die je altijd kunt gebruiken, dat komt altijd van pas. Zo ben je in de toekomst extra goed voorbereid en kun je altijd ads draaien.
  • De basis voor social advertising inregelen
    Je kunt alvast doelgroepen aanmaken en deze opslaan, of zelfs een campagnestructuur bouwen. Je hoeft dan in de toekomst alleen nog maar ads toe te voegen om vervolgens direct live te gaan met een social campagne.

De tijd goed benutten

Je komt waarschijnlijk een heel eind wanneer je jouw leden actief houdt en aan de slag gaat met je online marketing fundering, maar de kans bestaat dat je toch veel tijd overhoudt. Daarom hebben we ook enkele tips opgeschreven om die overgebleven tijd goed te benutten!

  • Content en video- of fotomateriaal (laten) maken voor socials en e-mail
    Iets waar je gewoonlijk misschien niet aan toekomt. Je kunt zelf beeld en content maken, maar uiteraard kun je hier ook een externe partij voor inschakelen. Dit komt later erg goed van pas bij al je marketinginspanningen!
  • De sportschool spic en span maken of onderhoud uitvoeren
    Een beter moment voor de grote lenteschoonmaak of uitgebreid onderhoud aan de apparatuur bestaat er niet.
  • Salesacties verzinnen voor de heropening
    Brainstorm over manieren waarop je nieuwe leden kunt trekken wanneer je weer open gaat. Dit vinden wij zelf ook erg leuk om te doen, overigens!
  • Mailadressen verzamelen
    Dit kan met een campagne waarbij je gratis informatie weggeeft, bijvoorbeeld over thuis trainen of voeding. Die mailadressen kun je dan later benaderen als potentiële leads.
  • Werk aan retentie: bel je leden en vraag wat je voor hen kunt betekenen
    Mensen vinden het fijn wanneer je naar hen omkijkt, juist ook in deze tijd. Bel je klanten dus op om te vragen hoe het gaat en of je nog iets voor hen kunt betekenen.

Vlak voordat de sluiting eindigt

Er komt een moment waarop alle sportscholen weer open mogen. Het is een goed idee om je hier op voor te bereiden en te bedenken wat je dan gaat doen. De kans bestaat namelijk dat je bepaalde leden moet aanmoedigen om terug te komen, maar het is ook mogelijk dat het storm loopt omdat men wel toe is aan een actievere levensstijl als gevolg van het thuiszitten. Met de onderstaande tips kom je dan al een heel eind.

  • Campagnes activeren en zorgen dat je 100% zichtbaar bent met jouw Ads
    Het is handig om de campagnes alvast te activeren wanneer je weet op welke datum je weer open gaat. Je loopt dan voor op de concurrentie en kunt meteen weer knallen na de opening.
  • Leden bellen om hen te motiveren, nieuwe metingen en schema afspraken in te plannen
    Neem (opnieuw) contact op met je leden. Bespreek met hen wat je voor hen kunt betekenen wanneer je weer open gaat en maak duidelijk dat je hen graag weer van dienst wil zijn. Dit is dan bijvoorbeeld het perfecte moment om nieuwe metingen of schema afspraken in te plannen.

Uiteraard staan wij voor je klaar!

We hopen dat jullie met deze tips aan de slag kunnen om het onderste uit de kan te halen, ondanks de huidige en uiteraard vervelende situatie. Wij zijn er graag voor je: wanneer je er niet uitkomt, nog vragen hebt, of simpelweg graag samen met ons wilt sparren over een aanpak of strategie. Twijfel in die gevallen dus niet om contact met ons op te nemen. Veel succes!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL