Alle learnings van Brighton SEO dag 2

Ook de tweede dag van Brighton SEO zit er inmiddels weer op. hieronder delen we de aantekeningen en learnings vanuit de verschillende sessies. Doe er dus je voordeel mee!

Search intent

  • BERT (product Google) gemaakt om de zoekintentie beter te begrijpen dan ooit.
  • Google heeft nog steeds problemen met Google spam.
  • BERT: kijkt o.a. naar aantal kliks naar de pagina’s in de top 10. Als bijvoorbeeld vaker op positie 3 wordt geklikt ipv positie 1; gaat BERT dit na en corrigeert de rankings op basis van search intentie. → More feedback loop data = accuratere SERP
  • Optimaliseren op intentie is nu belangrijker dan ooit, waarin je inspeelt op bepaalde n-terms (long tail frases)

Confirmation bias case study

  • Bij zoeken van bepaalde long term keywords kan er nog steeds content getoond worden dat niet klopt.
  • Je hoeft niet altijd content te creëeren waar zoekvraag naar is, zo kan er gemakkelijk misinformatie online komen.

Content grouping: nieuwe categorieën bouwen die nog niet bestaan

  • Find a need and create awareness around the need
  • Creëer content voor de gebruiker in plaats van de zoekmachine als je content grouping tot een succes wil brengen.

On Site SEO

Social media gebruiken voor organische resultaten:

  • Topical mesh: focus op relevante topics rond een hoofdtopic in plaats van pagina’s
  • Semantic proximity percentage bepaalt welke pagina’s naar elkaar gelinkt worden
  • Stop met denken in zoekwoorden, maar in topics

SEO Strategie

  • Een samenwerking tussen SEO en PPC kan enorm waardevol zijn
  • Cluster je zoekwoorden altijd op zoekintentie en combineer geen clusters op dezelfde pagina qua optimalisatie. Voor PPC is dit ook positief
  • Een product kan veel verschillende zoekwoorden hebben met verschillende intenties. Hier kun je SEO en ppc goed combineren door je met de SEO op het informatieve te richten en met ppc op het converterende, vooral als je kritisch moet zijn op budget
  • Gebruik advertentie teksten die goed converteren voor je SEO content of meta teksten om conversie en ctr te verhogen

Content productie

  • Waardevolle content met behulp van AI is zeker mogelijk maar moet dan voldoende aan de volgende eisen:
Presentatie-slides van BrightonSEO over

  • Gebruik intent based planning voor je zoekwoordenonderzoek
  • De volgende punten moeten in je ChatGPT prompt als je content door AI laat schrijven:
Afbeelding van een presentatie op een conferentie, met op het scherm een lijst van elementen voor prompts met de titel
  • Voeg altijd structured data toe aan je AI geschreven content

Er is binnen content productie steeds meer concurrentie en het niveau gaat omhoog. Zorg dat je creatief te werk gaat om dit voor te blijven. Maar hoe doe je dit?

  • Consumeer creatieve ideeën via:
Een presentatie in een zaal met mensen die naar een scherm kijken. Het scherm toont een diagram met de tekst
  • Maak van deze consumpties conclusies die je kunt gebruiken voor content topics.
  • Je hoeft niet altijd zelf met creatieve ideeen te komen. Er ligt heel veel voor het oprapen bij je concurrenten maar ook bv binnen Reddit wat op dit moment erg hot is.

AI Content

  • AI content is niet slecht, slechte content is slecht. Ranken met AI content is heel goed mogelijk.
  • Gebruik ChatGPT niet voor zoekwoordonderzoek zelf, maar wel voor topics.
  • Laat je sitemap uitlezen en vraag ChatGPT om topics die ontbreken in de sitemap
  • Voor goede prompts, zorg voor het volgende:
Een presentatie met de titel

Een goed voorbeeld:

Een presentatie met instructies voor stand-up comedy over SEO en AI. De tekst benadrukt het schrijven van een grap van ongeveer 50 woorden en het vermijden van kwetsende taal en politiek, met een focus op het verrassen van het publiek. Op de voorgrond zijn mensen zichtbaar die naar de presentatie kijken.
  • Zorg altijd voor menselijke signalen. Gebruik bijvoorbeeld altijd IK of WIJ in je tekst.
  • Zorg ook altijd voor auteur blokken onderaan de pagina met een link naar Social kanalen en met structured data.

Dit was Brighton SEO voor dit jaar. Wij hebben er in ieder geval weer superveel inspiratie uitgehaald en kunnen er weer mee aan de slag. Heb je nog vragen over een van de onderwerpen, stuur ons een berichtje. Tot volgend jaar!