SEO: 7 “Quick Wins” om je website direct hoger in Google te krijgen!

Auteur Ruben de Vries

Actief bezig om je website op betere posities in Google te krijgen, maar loop je vast? Zie je niet de stijgingen die je had verwacht in verhouding tot het werk wat je erin hebt gestopt? In dit artikel 7 ‘Quick Wins’ die je (weer) verder helpen tot betere posities in de zoekmachines.

In dit artikel vind je:

  • De meest gemaakte fout die website-eigenaren en SEO-specialisten maken!
  • Hoe je ervoor zorgt dat je website (weer) verder gaat stijgen!
  • Hoe je het CTR kan verhogen!
  • Hoe je ervoor kunt zorgen dat je in de toekomst geen last hebt van Google-Updates en penalty’s!

1.    Quick Win: Zorg dat je de posities in Google checkt door middel van een Ranktracker / SEO Tool.

Zorg ervoor dat je gebruik maakt van een tool die de posities in de zoekmachines voor je bijhoudt. Op die manier heb je altijd accurate data en kun je in de gaten houden wat de wijzigingen voor resultaten hebben op de posities in Google.

2.   Quick Win: Optimaliseer je Structured-Data

Voeg Rich-Snippets toe aan je site zodat Google nog beter begrijpt waar je website (content) over gaat. Je kan dit gebruiken bij o.a.:

  • Blogartikelen;
  • Bedrijfsgegevens, denk aan contactgegevens en adresgegevens. Op deze manier toont Google bijvoorbeeld direct je adres en telefoonnummer als men hiernaar zoekt. Zie:
SEO Quick win 2
  • Reviews, zoals E-Smokewinkel goed doet:
SEO Quick win 3

Lees er hier meer over op de developers-site van Google: Mark-up content!

>> Benieuwd hoe wij te werk gaan? Ontvang het SEO Stappenplan dat wij gebruiken voor onze klanten in je mailbox!

3.   Quick Win: Optimaliseer je bestaande content

Het is een stuk gemakkelijker om een bestaande pagina een paar posities te laten stijgen in de zoekresultaten dan een nieuwe.

De meeste kliks gaan naar de top 3 in Google en naar zoekresultaten op de 1e pagina. We kunnen ons dus het best focussen op de zoekwoorden net buiten de top 3 en net buiten de top 10. Laten we zeggen van positie #4 t/m #15.

Hoe vind je die pagina’s? Er zijn meerdere manieren, zie:

  1. Gebruik Google Search Console. Je kan hier de gemiddelde positie in Google vinden. Focus op de pagina’s met posities 4 t/m 15;
  2. Kijk in de data van Google Analytics. Daarin zoek je naar pagina’s die redelijk wat bezoekers krijgen maar wel een hoge bounce-rate hebben;
  3. Zoek uit welke pagina’s en welke producten het best converteren op je website of webshop. Het is altijd goed om die pagina’s nog beter onder de aandacht te brengen.

Kijk ook gelijk of je op bepaalde pagina’s misschien een te lage of te hoge ‘keyword-dichtheid’ hebt en gebruik waar mogelijk synoniemen.

Google is tegenwoordig slim genoeg om te begrijpen waar je tekst over gaat!

zoekmachine optimalisatie tips

Dit is een simpele, maar toch komt het nog veel voor dat er links blijven staan nadat er een pagina of product is verwijderd. Op deze manier komen bezoekers en de zoekmachines op een 404-pagina.

Niet wenselijk en gemakkelijk te voorkomen.

Om erachter te komen of er nog links op je website staan die verwijzen naar 404-pagina’s gebruiken we een SEO-Tool genaamd: Screaming Frog SEO-Spider.

5.   Quick Win: Val op in de zoekresultaten door een goede meta-titel + beschrijving:

Val door een goede meta-titel op ten opzichte van je concurrenten. Gebruik tekens, getallen en zorg dat je op de website precies laat zien waar de Google-gebruiker naar zoekt.

Op die manier verhoog je het CTR en houd je tegelijkertijd het bounce-percentage laag.

Tip: begin bij je best presterende pagina’s!

6.   Quick Win: Veel gemaakte fout door SEO-specialisten: Zorg dat je linkprofiel niet over-geoptimaliseerd is!

Nog steeds komt het veel voor bij mensen en bedrijven die druk bezig zijn met zoekmachine optimalisatie. Een over-geoptimaliseerd linkprofiel.

We raden aan om, zeker naar je homepage veel links te krijgen die niet geoptimaliseerd zijn. Blanco-links noemen we die. Links zonder zoekwoord in de anker-tekst.

Zorg dat je veel ‘Blanco-links’ naar je website hebt. Links die geen anker-tekst hebben en ook nog eens natuurlijk zijn. Op die manier kan het ook geen kwaad als je een keer een link plaatst waar het zoekwoord wel in de anker-tekst is vermeld. Hoe zorg je hiervoor?

Een goede manier is om je aan te melden bij alle Social Media-kanalen en de lokale bedrijvengidsen (vind hier de 30 gratis Nederlandse bedrijvengidsen).

Bijkomend voordeel is dat je website veel minder vatbaar is voor toekomstige penalty’s in Google. Je linkprofiel is immers natuurlijk in de ogen van Google.

>> Benieuwd hoe wij te werk gaan? Ontvang het SEO Stappenplan dat wij gebruiken voor onze klanten in je mailbox!

7.    Quick Win: Stel Google My Business (Google Mijn Bedrijf) goed in

Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat je in het ‘local pack’ wordt getoond en vindbaar bent in Google Maps. Hieronder een voorbeeld:

Vaak wordt dit ‘local pack’ boven de gratis zoekresultaten geplaatst. Een goede manier om beter in beeld te komen bij je doelgroep!

Zelf te druk om je bezig te houden met zoekmachine optimalisatie? We kunnen je verder helpen, neem gerust contact met ons op. Eerst nog meer leren? Ontvang door je mailadres achter te laten het SEO Stappenplan dat wij gebruiken voor onze SEO-klanten.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL