Paginering en SEO: hier moet je op letten!

Auteur Elysa van der Graaf

Waar we bij boeken spreken over een paginanummering, spreken we op websites over paginering. Zo weet je als gebruiker in welke volgorde je bepaalde pagina’s moet bekijken of welke pagina’s bij elkaar horen, iets dat zeker bij grote webshops of blogwebsites van pas komt. Het instellen van paginering is niet alleen van belang voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid, maar kan ook een negatieve invloed hebben op jouw organische vindbaarheid wanneer deze niet voldoet aan de juiste richtlijnen. Dit, omdat het veel dezelfde content (duplicate content) creëert. Het juist instellen van paginering is dan ook een belangrijk onderdeel van technische SEO. In dit blog lees je alles over wat paginering precies inhoudt, hoe je dit kunt instellen en wat de gevolgen kunnen zijn voor jouw organische rankings bij verkeerde paginering.

Wat is paginering?

Paginering is de nummering van pagina’s op jouw website, welke terug te vinden is in de HTML code als rel=”prev” en rel=”next”. Hierbij staat prev voor de voorgaande pagina en next voor de volgende pagina. Paginering zorgt ervoor dat de gebruiker en de zoekmachines weten welke pagina’s bij elkaar horen en in welke volgorde de zoekmachine deze pagina’s moet crawlen.

Waar moet je op letten bij paginering?

Wanneer je aan de slag gaat met paginering instellen op jouw website, dan is het van belang dat je goed in de gaten houdt dat Google het liefst een zo klein mogelijk diepteniveau in de website wenst terug te zien. Ofwel: heb niet meer gepagineerde pagina’s dan nodig, en zorg ervoor dat de belangrijkste content/ de belangrijkste producten op de eerste pagina’s van de paginering staan. Los van het diepteniveau, kijkt Google ook naar de hoeveelheid content er op je pagina’s staat. Stel je voor je hebt 12 verschillende pagina’s binnen 1 productcategorie, en de laatste pagina bevat maar 1 product, dan is het advies om dit product aan een andere pagina toe te voegen zodat je op elke gepagineerde pagina een juiste hoeveelheid content hebt. Pagina’s met zogenoemde dunne inhoud worden namelijk niet altijd door Google geïndexeerd.

Mogelijke SEO-problemen met paginering

Wanneer je ervoor kiest om paginering toe te passen op jouw website, kan dit (indien je het niet juist instelt) problemen opleveren voor SEO. Zo kan er sprake zijn van: 1. Duplicated content 2. Onbereikbare pagina’s 3. Verspilling van het crawlbudget 4. Verspilling van de linkwaarde

Duplicate content

Wanneer we het hebben over duplicate content, dan bedoelen we dat dezelfde content op meerdere URL’s staat. Het gevolg hiervan is dat de zoekmachines er uiteindelijk 1 moeten kiezen en de andere worden verwijderd uit de indexatie. In sommige situaties kan dit leiden tot een vermindering in het crawlen, omdat Google vindt dat identieke of dubbele content minder waard is.

Onbereikbare pagina’s

Indien je een webshop hebt met ontzettend veel verschillende artikelen, dan kan het zijn dat producten die op pagina 10 tot 20 staan uiteindelijk niet gecrawld worden. Hierdoor zijn deze pagina’s niet vindbaar in de zoekmachines.

Verspilling van het crawlbudget

Een crawler volgt de links op een website, en slaat de HTML-versie van een webpagina op in de index. Elke website heeft een zogenoemd maximaal crawlbudget, ook wel het maximaal aantal keer dat jouw website in een bepaalde periode wordt gecrawld door een zoekmachine. Vaak zien we terug dat de hoeveelheid pagina’s die gecrawld worden een percentage van de autoriteit van de website is, alhoewel het exacte percentage niet wordt gedeeld vanuit Google.

Verspilling van de linkwaarde

De vuistregel binnen SEO is dat je alle linkwaarde op één unieke URL wil opbouwen. Echter, bij gepagineerde pagina’s verdeel je dus deze linkwaarde over meerdere, identieke pagina’s. Dit is natuurlijk zonde, aangezien nu elke pagina ‘een beetje’ heeft en daardoor dus net niet volledig kan groeien in autoriteit.

Hoe kun je dit oplossen?

Om duplicate content binnen paginering tegen te gaan, kun je gebruik maken van een canonical tag “rel=canonical” op de eerste pagina van de productcategorie. Dit plaats je dan in de head-sectie van de HTML, waarmee je eigenlijk zegt dat dus enkel de eerste pagina moet worden geïndexeerd en de daaropvolgende pagina’s niet. Hiermee geef je aan dat los van eventuele dubbele content (bijv. gelijke H1’s) dit de originele URL is en deze dus in de zoekresultaten moet worden weergegeven. Een andere mogelijkheid is gebruik maken van een infinite scroll op een pagina of van een pagina die ‘alle producten’ toont. Onze voorkeur gaat bij deze optie uit naar de alle producten optie, aangezien een infinite scroll niet voor elke gebruiker/ device even gebruiksvriendelijk werkt, en de meningen zijn verdeeld over de indexeerbaarheid van deze content.

Wel of geen rel=prev en rel=next?

In 2011 werd door Google aangeraden om rel=prev en rel=next attributen te gebruiken binnen je paginering, echter zijn de algoritmen van Google nu zo ver dat ze slim genoeg zijn om dit op zichzelf te detecteren. Mocht je deze attributen al hebben dan kun je deze prima laten staan. Echter, mocht je het op de planning hebben staan om deze erbij te zetten, dan is ons advies om hier geen tijd aan te besteden aangezien het niet meer schadelijk is voor SEO.

Het instellen van paginering kan dus vrij technisch zijn. Wil jij hiermee aan de slag voor jouw website of webshop? Neem dan gerust contact op met het SEO team van Maatwerk Online. Wij helpen je graag!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL