Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties? 

De Europese privacy toezichthouder beslist: Meta moet stoppen met het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. De marketingwereld werd deze week flink opgeschud door het bericht waarin de European Data Protection Board (EDPB) aangeeft dat de manier waarop Meta persoonlijke gegevens verzamelt, onrechtmatig is. Wat dit precies inhoudt en wat dit voor jouw Social Advertising campagnes betekent, lees je hieronder! 

Wat zijn gepersonaliseerde advertenties? 

Adverteerders kunnen op platformen als Facebook en Instagram advertenties doelgroepen samenstellen voor advertenties. Een doelgroep kun je bijvoorbeeld maken op basis van interesses, woonplaats of leeftijd. Maar ook activiteiten die je op Facebook en/ of Instagram hebt gedaan. Het bekijken van een video of het volgen van een pagina zijn daar goede voorbeelden van. Om dit mogelijk te maken voor adverteerders, verzamelt Meta deze data uit de profielen van haar platformen. Hierdoor krijgen gebruikers van Facebook en Instagram advertenties te zien die aansluiten bij hun interesses. 

Betalen voor advertentie-vrij Facebook/Instagram 

Eerder deze week maakte Meta bekend reclamevrije abonnementen te gaan aanbieden. Het tech-bedrijf kwam met deze ‘dienst’ naar aanleiding van een eerdere uitspraak van het Europese Hof over het schenden van privacygevoelige informatie. Geen hele gekke timing dus. De prijzen van deze abonnementen zijn niet goedkoop overigens, je zal zo’n € 13 per maand moeten betalen om de apps reclamevrij te kunnen gebruiken. Dat betekent dat gebruikers straks kunnen kiezen voor een betaalde versie zonder advertenties of gebruik blijven maken van de gratis versie en daarmee akkoord geven op het gebruiken van gegevens voor gepersonaliseerde advertenties. 

Blijven Social Advertising campagnes nog werken? 

Voorlopig zal er binnen Meta Ads manager niets veranderen. Deze uitspraak is in augustus in Noorwegen al gedaan, waar Meta tegen in hoger beroep is gegaan. Ook daar loopt de zaak nog. Voorlopig heeft deze uitspraak dus nog niet direct impact op jouw social campagnes. De bal ligt nu als het ware bij Meta om hier iets mee te doen. De ontwikkelingen binnen deze zaak zullen we op de voet blijven volgen en zodra er concreet is wat Meta gaat doen om aan de eisen die de wetgeving stelt, te voldoen, delen we dat uiteraard direct.