Hoe doe ik inspiratie op voor mijn websiteteksten?

Auteur Mandy Nijhof

Het internet staat tjokvol met tiplijstjes die je helpen om een goede tekst te schrijven. Maar, hoe bedenk je nu eigenlijk wat het onderwerp van die tekst wordt? Hoe kom je op ideeën voor je blog, nieuwe website, SEO strategie of online magazine bijvoorbeeld? Het laatste wat je wil doen is schrijven om het schrijven, maar zomaar de perfecte onderwerpen bedenken is ook niet makkelijk. Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kunt doen om het jezelf hierin wat makkelijker te maken. Laten we daarin duiken!  

Gebruik een zoekwoordenonderzoek

De zoektermen die gebruikers op Google invoeren kun je omzetten tot onderwerpen voor je tekst. Soms rechtstreeks, soms met wat creatief denkwerk. De zoekwoorden die anderen invoeren in Google geven je namelijk een beeld van de vragen en uitdagingen waar zij tegen aanlopen. Verwerk je bovendien de populairdere zoekwoorden in je tekst, dan word je ook nog eens eerder gevonden in Google.

Onthoud wel dat je voor mensen schrijft en niet voor de zoekmachine. Bedenk je dus altijd goed of dat ene zoekwoord als onderwerp ook wel echt een waardevol stukje content oplevert. Dat brengt ons dan ook meteen bij de volgende tip!

Praat met, en denk vanuit, je doelgroep

Zoekwoorden helpen je om je in te leven, maar dat kun je nog veel beter doen door met je doelgroep in gesprek te gaan. Probeer, online of offline, eens in gesprek te gaan met leden van je doelgroep. Waar zitten zij mee? Welke uitdagingen kun je voor hen oplossen? Zijn er onduidelijkheden? Of vragen waar jij het antwoord op weet? Dit soort informatie is zijn gewicht in goud waard, want je weet op die manier zeker dat je deze mensen blij maakt met je content! Vertaal de inzichten die je op deze manier opdoet dan ook naar nieuwe websiteteksten. Je weet dan namelijk bijna zeker dat je er de juiste mensen een plezier mee doet.

Bij je concurrenten ‘in de keuken kijken’

We zullen de laatsten zijn die zeggen dat je content van anderen moet stelen, maar als het aankomt op inspiratie mag je best eens over de schutting van -en in de keuken bij- je concurrenten kijken. Hoe gaan zij om met bepaalde onderwerpen? Welke content bieden zij aan? Duik hier eens goed in en schrijf op wat je er goed aan vindt. Dat zijn dingen die je weer mee kunt nemen voor je eigen teksten. Het hoeft niet zo te zijn dat je hier meteen een stapel nieuwe onderwerpen uithaalt, maar het is zeker een half uurtje van je tijd waard.

Je merkwaarden, missie en strategie

Een ontzettend waardevolle bron van inspiratie, mits je passende merkwaarden aanhoudt. Als jij echt voor je merkwaarden staat, en jouw merkwaarden ook voor jou, dan kun je hier eindeloos uit blijven putten.

Stel, je bent in je vrije tijd betrokken bij een vereniging van vogelspotters. Jullie willen de vogelpopulaties die Nederland bezoeken gezond houden en een bijdrage leveren aan de wetenschap. Daarnaast proberen jullie de samenleving meer te leren over, en bewust te maken van, de manier waarop vogels in ons land leven. Merk- of kernwaarden zoals transparantie, duurzaamheid en waardering passen daarbij. Je kunt dan bijvoorbeeld schrijven over de manier waarop jullie vogels tellen en hoe jullie die data bijhouden. Dat sluit aan op de waarde van transparantie.

Een ander contentidee kan bijvoorbeeld een artikel zijn over welke gedragingen jullie herkennen en of zich hier van jaar tot jaar misschien trends in voordoen. Zo vertel je je doelgroep weer meer over hoe vogels in ons land leven, waarbij je kunt inhaken op het thema duurzaamheid. Je merkt, zo kun je al snel een waslijst aan contentideeën uit je mouw schudden!

Waar moet een goede tekst dan aan voldoen?

Nu je inspiratie hebt verzameld en vol goede moed gaat schrijven, is het natuurlijk wel de bedoeling dat je artikel goed uit de verf komt. Met alleen een bonk inspiratie of een goed onderwerp ben je daar natuurlijk nog niet. Hoe je daar vervolgens een goede tekst van maakt, dat past niet in één alinea. Daar kunnen we nog wel een paar blogs of zelfs een heel boek over schrijven. Wil je daar nu wat hulp bij, neem dan contact met ons op! We helpen je graag.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL