Weet je nog niet welke dienst het beste bij jou past? Vraag dan vrijblijvend een strategische brainstormsessie aan!
We geven om elkaar, om anderen, om de resultaten van klanten.
In deel 1 zijn de basis-instellingen van Google Webmaster Tools besproken. We gaan nu een stap verder: het begrijpen van alle opties rondom Google Webmaster Tools. We houden hierbij het linker menu aan. In deel 2 focussen we op de eerste 2 menu items: siteberichten en uiterlijk van site search.
We beginnen linksbovenaan: siteberichten. Hier laat Google zien wat er op dit moment kritisch is omtrent jouw site en de vindbaarheid daarvan. Stel dat er malware op je site staat, dan communiceert Google dat op deze locatie. Ook als je een zogenaamde Google Penalty ontvangt, is dat hier te vinden. Let op: als je de emailmeldingen waar we het in deel 1 over hebben gehad, aan hebt gezet, ontvang je de meeste meldingen dus al in de email.
Als je voor het eerst bezig bent met Google Webmaster Tools, is het raadzaam om hier eerst even op het i-tje te klikken. Je ziet dan de diverse onderdelen van een zoekresultaat. Je kunt klikken op alle items voor nog meer informatie. Bijvoorbeeld hoe je dit item van de zoekresultaten (nog) beter kunt maken. Het is handig dat je dit doet en begrijpt, zodat je weet waar de zoekresultaten uit kunnen bestaan.
Gestructureerde gegevens helpen Google om jouw site beter te begrijpen. Daarnaast zorgen ze ervoor dat je meer informatie bij je zoekresultaten in Google kunt krijgen (de zogenaamde ‘Rich Snippets’). Om aan deze gestructureerde gegevens te komen, gebruik je de ‘Gegevens markeren’ optie in Google Webmaster Tools (zie hieronder). Overigens heeft Google zelf een handig artikel geschreven over Gestructureerde Gegevens.
Zonder technische kennis van je website, voeg je hier de gestructureerde gegevens aan je website toe. Ik raad je aan om eerst het tabblad ‘Over’ te bekijken zodat je goed weet hoe alles hier werkt. Vervolgens is het mogelijk om op ‘markeren starten’ te klikken en de gegevens te gaan markeren. Zodra je dit voor een of enkele pagina(‘s) hebt gedaan, verschijnen die onder het kopje ‘Gestructureerde gegevens’.
Onder dit kopje geeft Google informatie over je title tags (titels van je pagina’s) en de descriptions tags (omschrijving die je in het CMS gedeelte van je website aan je pagina’s kan meegeven). Zo geeft Google bijvoorbeeld aan dat er dubbele of te lange tags zijn. Het is enorm belangrijk dat je iedere pagina unieke tags meegeeft.
AMP pagina’s betreft de vrij nieuwe techniek die o.a. Google gebruikt om webpagina’s iets anders in te richten tengunste van de laadtijd op mobiele apparaten. Mocht je AMP pagina’s hebben, dan is dit de plek binnen Google Search Console waar je de informatie over die pagina’s vindt.
Mandy Nijhof
31 mei 2023
Ender Ozcam
24 mei 2023
Frank van Dijk
11 mei 2023