Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Eén jaar na Google’s grote aankondiging op Google I/O 2023, de opwinding van het testen in Google Labs en de eindeloze speculaties in de wereld van SEO is het eindelijk zover: Google lanceert SGE en maakt een AI antwoord in de zoekmachine vanaf vandaag de nieuwe standaard. Met de verwachting dat SGE tegen het einde van het jaar een miljard gebruikers zal hebben, zorgt dit voor een opschudding in het organische landschap. In deze blog neem ik je mee in wat dit precies inhoudt en hoe dit de zoekmachine voor iedereen zal veranderen.
Google heeft zojuist bekend gemaakt dat het vanaf vandaag SGE wereldwijd uit gaat rollen. Google start natuurlijk als eerste met de Verenigde Staten. Maar ook in Europa mogen we er vanuit gaan dat we snel aan de beurt zijn en ook gebruik kunnen gaan maken van een AI antwoord in de zoekmachine. In een officiële verklaring geeft Google namelijk aan dat het vandaag begint met de uitrol in de VS en dat andere landen “soon” dus snel zullen volgen.
De verwachting is dus dat deze update binnen een aantal weken of zelfs dagen ook in Europa zal uitrollen. Dat betekent ook dat Europese gebruikers van Google binnenkort SGE in de zoekmachine tegen gaan komen. Wat voor effect dit gaat hebben op de organische vindbaarheid is nog maar de vraag. Maar geen zorgen, verder in deze blog zal ik mijn voorspelling doen van wat dit voor impact gaat hebben.
SGE staat voor Search Generative Experience en is eigenlijk een AI gegenereerd resultaat op basis van de ingevoerde zoekopdracht. Dit houdt in dat voordat de ‘normale’ zoekresultaten zoals wij deze kennen worden getoond, Google nu eerst een antwoord van Gemini (de nieuwe AI tool van Google) toont. Hiermee hoopt Google een relevanter antwoord te kunnen geven en gebruikers van de zoekmachine beter van dienst te kunnen zijn. Het draait allemaal om jou als gebruiker en hoe ze je zoekervaring kunnen verbeteren.
De introductie ruim een jaar geleden vanuit Google leek destijds een antwoord te zijn op Microsoft die Chat GPT integreerde in Bing. Echter, vrij snel werd duidelijk dat Bing weinig tot geen gebruikers van Google af wist te pakken en bezoekers niet per se de voorkeur gaf aan een AI antwoord boven de zoekresultaten. Bovendien zou ook de verzamelde data volgens bronnen tegenvallen, waardoor Google geen haast zou hebben met het uitrollen van SGE.
Nu echter een jaar na de aankondiging is het toch zover; SGE wordt de nieuwe standaard. Bij veel zoekopdrachten zal Google nu eerst een antwoord van Gemini, hun AI-tool, tonen, voordat je de gebruikelijke organische zoekresultaten te zien krijgt.
Wat de exacte impact van SGE op SEO gaat zijn is voor nu nog een vraagteken. De meningen over de impact lopen sterk uiteen. Veel specialisten voorspellen een grote drop in verkeer, terwijl anderen SGE juist weer als een kans zien. Dat SGE impact gaat hebben op de hoeveelheid kliks vanuit Google naar je website lijkt zeker te zijn. Maar als we Google zelf mogen geloven, zou dit effect zomaar eens positief kunnen uitpakken.
Google geeft namelijk aan dat uit testen is gebleken dat het aantal klikken hoger ligt op een SGE resultaat dan op de normale organische resultaten. Dit zou kunnen suggereren dat SGE een positieve invloed zal hebben op het aantal organische bezoekers die je uit de zoekmachine kunt halen
Of Google deze belofte waar gaat kunnen maken, zullen we in de loop van de tijd ontdekken. Iets wat zeker is, is dat het belangrijker dan ooit gaat zijn dat Google je website goed begrijpt. Het algoritme dat het AI resultaat opmaakt draait op Gemini, een compleet ander algoritme dan wat we normaliter gewend zijn van Google. Dit gaat er ook voor zorgen dat een huidige top positie geen garantie biedt voor resultaat in SGE.
Voor ons SEO-specialisten is het dus van essentieel belang om SGE nog beter te leren kennen en de websites waar we aan werken zo te optimaliseren dat ze ook in SGE worden getoond.
We zullen moeten afwachten hoe dit alles zich ontvouwt en welke kansen het met zich meebrengt. Wij houden alle resultaten en updates nauwlettend in de gaten. Deze zullen we meenemen in onze volgende blog en constant blijven updaten, zodat je niks mist rondom SGE en zelf geen onderzoek meer hoeft te doen.
Lars Maat
21 nov 2024
Alanah van der Windt
14 okt 2024
Jeroen Deuze
25 jul 2024