Google I/O 2023: onze verwachting over de nieuwe AI in de zoekmachine

Auteur Frank van Dijk

Nu is het slechts beschikbaar voor een select groepje mensen, maar een nieuwe AI tool in Google lijkt eraan te komen voor het grote publiek. Op 10 mei 2023 tijdens de Google I/O, gaf Google een unieke inkijk in hoe de zoekmachine er precies uit komt te zien. Voor ons online marketeers een belangrijk moment, omdat dit de eerste kennismaking is met hoe de zoekresultatenpagina gaat veranderen in de toekomst. Uiteraard met alle impact van dien. Is SEO dood (zoals al zo vaak gezegd wordt de laatste jaren) en worden de CPC’s onbetaalbaar? In deze blog doen wij een voorspelling van hoe de wereld van zoekmachine marketing kan veranderen. 

Wat heeft Google precies bekend gemaakt tijdens de Google I/O?

Tijdens de Google I/O heeft Google haar plannen gedeeld over de interface die de nieuwe versie van de zoekmachine lijkt te gaan krijgen. Hetgeen wat het meeste opvalt is dat Google grote stappen lijkt te zetten richting het beantwoorden van zoekgedrag en minder richting het tonen van een zoekresultaat. Hiermee lijkt Google haar directe concurrent Microsoft achterna te gaan. Microsoft introduceerde dit namelijk al eerder in hun zoekmachine Bing.

Zo is te zien dat Google in plaats van een pagina met zoekresultaten, een AI gegenereerd antwoord geeft op de zoekopdracht. In het voorbeeld hieronder wordt gezocht naar een betere vakantiebestemming voor een gezin met kinderen jonger dan drie jaar en een hond. Op de zoekpagina zelf geeft Google direct een antwoord zonder dat de gebruiker door hoeft te klikken naar een resultaat.

Maar naast dat Google de gebruiker in de zoekmachine direct van een antwoord voorziet, biedt het ook de kans om binnen de zoekmachine vervolgstappen te maken. Zo kun je dieper op het onderwerp ingaan door te vragen naar een “follow up” en zie je bijvoorbeeld wat andere veelgestelde vragen zijn.

Alles lijkt erop te wijzen dat Google de trends van ChatGPT en Bing achterna gaat. Chatfuncties lijken het zoekgedrag flink te gaan veranderen. Waar je altijd naar Google toe ging om op zoek te gaan naar de passende website bij jouw zoekopdracht, zal Google dit in de toekomst meer uit handen willen gaan nemen en direct in de zoekmachine het antwoord willen geven.

Wat verwachten we voor SEO?

Ondanks dat er enorm veel onduidelijkheid heerst rondom deze nieuwe manier van zoeken, is het geen geheim dat dit een gigantische impact gaat hebben op het organische speelveld. De essentie van het zoeken naar de juiste bron voor jouw antwoord lijkt verleden tijd. Dit lijkt nu automatisch al te gebeuren op de zoekpagina zelf. Maar ondanks dat Google niet meer zoals traditioneel gezien tien gratis zoekresultaten laat zien, betekent dit zeker niet dat SEO nu dood is of in de toekomst niet meer zal bestaan.

In principe heeft Google als zoekmachine nog steeds externe databronnen nodig om antwoord te geven aan de gebruiker. Of dit nu gebeurt via search of via een chat, Google kan het enkel doen met data en input vanuit websites. Zoekmachine optimalisatie zal daarom nooit verdwijnen als vak. Wel zullen we als SEO specialist mee moeten met de tijd om nieuwe kansen te benutten. De SEO specialist die zijn vak uitoefent zoals jaren terug, zal een probleem hebben. We moeten tenslotte mee met de ontwikkelingen.

Wat als eerste opvalt is het verschil met Bard. Een groot verschil is dat er in deze AI tool meer ruimte is om door te klikken naar een website. Waar in Bard enkel een antwoord vanuit Google zichtbaar was, lijkt er nu wel degelijk ruimte om door te klikken naar een organisch resultaat. Desondanks verwachten we dat er een verschil in CTR zal zijn. Dit betekent niet dat informatieve content geen zin meer heeft, dit zal nog steeds van belang blijven voor je vindbaarheid. Alleen is de kans wel aanwezig dat de bezoeker tijdens de see en think fase in de customer journey je website minder snel zal betreden en pas in de koopfase daadwerkelijk op je website landt. 

Daarnaast is onze verwachting dat een duidelijke structuur en schematische opmaak belangrijker zal worden. Middels AI kan Google steeds beter begrijpen wat de content inhoudt en waar het over gaat. Toch blijft dit een enorm complex proces. Het is daarom belangrijk dat je Google zo uitgebreid als mogelijk uitleg geeft over de inhoud van je content. Middels een duidelijke structuur en een schematische opmaak met structured data kun je Google meer uitleg geven over de inhoud van je website. Hiermee vergroot je de kans dat je in het AI gegenereerde resultaat beter naar voren komt.

Ook EEAT zal steeds belangrijker worden. Nu er geen lijst met zoekresultaten meer wordt getoond is het des te belangrijker om dé autoriteit te zijn in jouw branche. Een sterk linkprofiel, duidelijke auteurs en aantoonbare expertise zijn zaken die voor het verschil gaan zorgen in jouw vindbaarheid.

Wat verwachten we voor SEA?

Naast dat deze ontwikkeling invloed zal hebben op het organische speelveld, heeft de nieuwe AI tool ook invloed op adverteren in Google.

Het experiment genaamd Search Generative Experience (SGE) zal zoekadvertenties blijven weergeven op de daarvoor speciaal gemaakte advertentieplekken. Om de zoekadvertenties te onderscheiden van de organische zoekresultaten, worden er duidelijke en transparante advertentielabels gebruikt zoals eigenlijk nu ook al het geval is. SGE is net als andere zoekervaringen ontworpen om inhoud op internet te markeren en de aandacht te trekken. Het moet het gemakkelijker maken voor mensen om dieper in te gaan op onderwerpen. 

Daarnaast schijnen de kosten voor Google om een AI gegenereerde zoekopdracht te laten zien veel hoger te zijn dan de kosten van een normale zoekopdracht. Die kosten moeten toch ergens terugverdiend gaan worden. Dus wellicht gaan de CPC’s omhoog of zullen CTR’s onder druk komen te staan. Kortom, wij verwachten dat het uiteraard een grote impact gaat hebben, maar dat het nog afwachten is wat de impact precies gaat zijn. Het is tenslotte voor iedereen nieuw. Feit blijft wel dat Google ook hierin de gebruiker centraal stelt. We zijn in een fase aangekomen waarbij mensen op deze manier willen zoeken en antwoorden willen krijgen op hun zoekopdrachten. De introductie van ChatGPT heeft dit proces natuurlijk fors versneld. Het is nu aan de zoekmachine gigant om hierop in te spelen met een model dat advertenties ook laat werken.

Google blijft doorgaan met het verkrijgen van gebruikersfeedback en werkt nauw samen met adverteerders om tot betere en effectievere oplossingen te komen. Op 23 mei tijdens de jaarlijkse Google Marketing Live vertelt Google meer details over hun investeringen in AI voor adverteerders. Mocht je deze niet kunnen volgen? No worries, wij zullen deze in een blog voor jou samenvatten!

Eerst de Verenigde Staten dan Europa

Hoewel er nog geen duidelijke tijdlijn beschikbaar is, is het wel duidelijk dat deze update zoals gewoonlijk eerst uitgerold wordt in de Verenigde Staten, met als doel uit te breiden naar Europa. We zien dit daarom ook als de perfecte kans om het eerst voor onze Amerikaanse klanten te testen en vast data voor hen te verzamelen. In de tussentijd houden we alle updates en trends goed in te gaten en passen we deze toe waar mogelijk. Dit geeft ons een flinke voorsprong als de tool straks naar Europa komt.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL