Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
We hebben het eerder gehad over de instellingen van Google Analytics. We hebben toen uitgelegd wat Google Analytics is en waar een account uit bestaat. Grof gezegd bestaat een account uit 3 delen: accountinstellingen, property instellingen en weergave instellingen. De eerste 2 hebben we behandeld. Dit artikel gaat over hoe je binnen Google Analytics de weergave instellingen moet behandelen.
Er kunnen instellingen op 3 niveaus worden beheerd: account, property en weergave. Zie hieronder.
Grof gezegd is dit gedeelte van Google Analytics ook weer op te splitsen in een aantal stappen:
De basisinstellingen van een weergave binnen Google Analytics bestaan ook weer uit een aantal stappen. Hieronder weergegeven:
Dit gedeelte is wellicht één van de meest ondergesneeuwde gedeeltes van Google Analytics. Stap 1 hierin is namelijk een naam geven aan je weergave. Onze tip hierbij is dat je van tevoren goed moet nadenken over de benaming van je weergaven. Want als je met meerdere weergaven gaat werken (en dat is wel aan te raden!) is een goede benaming essentieel! Het is aan te raden om misschien wel 3 weergaven per website te hebben, minimaal 2:
Mocht je deze werkwijze ook gebruiken, denk dan dus aan de juiste benaming van de weergave.
Simpel de zoekfunctie aanzetten binnen Analytics is niet genoeg. Je moet een aantal stappen doorlopen om zoekopdrachten te kunnen meten zoals we in deel 1 als voorbeeld (1e voorbeeld) hadden aangehaald. Lees de handleiding van Google hierover.
Hier geef je andere personen toegang tot jouw weergave. Dit kan op verschillende niveaus:
Iedere website heeft een doel of meerdere doelen. Voor een webshop is een doel bijvoorbeeld: verkopen. Voor een business-2-business website zou het leadgeneratie kunnen zijn. Om te kunnen meten of je website deze doelen haalt (en zo ja: op welke manier?), stel je binnen Google Analytics doelen in. Globaal gezien geeft Analytics je 4 verschillende doelinstellingen waaruit je kunt kiezen:
Stel altijd doelen in! Hiermee kun je doormeten hoe goed jouw website functioneert.
Het is mogelijk om binnen Analytics een aantal pagina’s te clusteren. En op die manier de statistieken van die clusters met elkaar te vergelijken. Dit doe je hier. Vooral voor webshops is dit relevant. Je kunt heel makkelijk je verschillende product categorieën met elkaar vergelijken. Of constateren hoe verschillende merken het doen ten opzichte van elkaar.
Zoals in deel 1 van de Google Analytics handleiding beschreven, zouden we terug komen op de filters. Het is enorm belangrijk om te beseffen dat een verkeerd ingesteld filter al je data verpest. Daarom raadt Maatwerk Online aan om altijd een testweergave te hebben waar je filters kunt testen en uitproberen voordat je ze ‘live’ zet. Ook over dit item kunnen we vele artikelen schrijven. We bespreken voor nu de belangrijkste filters die je eventueel gelijk kunt instellen:
Dit gedeelte bestaat uit 2 stukken: ‘kanaalgroepering’ en ‘merknamen beheren’. De instellingen die je hier ingeeft, bepalen aan welk kanaal (voorbeelden van kanalen zijn direct verkeer, AdWords, Facebook verkeer, Email, etc.) eventuele verkopen/conversies worden toegewezen. Je kunt deze instellingen zelf bewerken waarbij geldt dat Google de instellingen als een trechter ziet: als het niet in de bovenste kanaalinstellingen voldoet, kijkt Google naar de kanaalinstelling daaronder, etc.
Hier komt ook gelijk het ‘merknamen beheren’ gedeelte om de hoek kijken: iemand die via een zoekmachine zoekt op je bedrijfsnaam, is iemand die al heel bewust op jouw site wilt komen. Deze persoon kun je niet vergelijken met iemand die via een zoekmachine zoekt op een generieke zoekterm waarop je gevonden wilt worden. Daarom is het wellicht handiger om de mensen die zoeken op je bedrijfsnaam, te gaan zien als ‘direct verkeer’. En als je een AdWords campagne draait waarbij je ook adverteert op je bedrijfsnaam, wil je de resultaten daarvan wel kunnen opsplitsen in ‘branded’ en ‘non-branded’.
Dit is alleen van toepassing als je een webshop hebt. Door E-commerce tracking aan te zetten (let op: dit vereist ook wat werk met je trackingcode) zie je o.a. veel meer gedetailleerde informatie over je verkopen en producten. Heb je een webshop en wil je dit inschakelen, dan is het handig om de Google Ecommerce handleiding te lezen.
Nu de basisinstellingen doorlopen zijn, komen we aan bij de persoonlijke tools en items. Ook dit gedeelte bestaat uit een aantal stappen:
Analytics voorziet je van ontzettend veel data. Maar soms wil je specifieke data zien. Zoals hoe iPhone bezoekers je website zien. Of wat het verschil in bouncepercentage is tussen mobiele bezoekers en tablet bezoekers. Om dit te kunnen doen, is er de mogelijkheid om eigen segmenten te maken. Dat doe je in dit gedeelte van de Google Analytics instellingen. Je kunt hier een segment maken en opslaan. Vervolgens is het mogelijk om (waar dan ook in je data) het gemaakte segment eroverheen te gooien zodat je data worden ververst met de zaken die je wilt zien.
Soms zie je bepaalde pieken en dalen in je cijfers. En dan vraag je jezelf af: hoe kan dat? Of wat is er gebeurd? Een piek is bijvoorbeeld goed mogelijk als je met een bepaalde campagne bezig bent. Heb je een flyer rondgestuurd, dan is het logisch dat je wat meer verkeer op je site krijgt. Dit soort pieken en dalen zijn dus vaak goed te verklaren. Binnen Analytics is het mogelijk om melding te maken van dit soort activiteiten zodat je altijd (ook als je over een jaar weer naar de data kijkt) snapt waarom je een bepaalde piek ziet. Voorbeelden van annotaties die we bij Maatwerk Online gebruiken zijn:
Dit is een belangrijk onderdeel om te snappen waar je conversies/verkopen/aanvragen vandaan komen. Eerder hebben we uitgelegd waar en hoe je doelen moet instellen in Google Analytics. Als deze doelen vervolgens worden behaald, dan wil je uiteraard weten welk verkeer daar voor zorgt. Alleen zo kun je achterhalen of bijvoorbeeld je AdWords campagne effectief is. Voorbeeld:
Piet heeft een webwinkel in voetbalschoenen en gaat € 500 investeren in Google AdWords om dat te promoten. Hij verkoopt sindsdien voor € 2500 aan voetbalschoenen. Maar nu is de vraag: welk gedeelte van die € 2500 heeft hij verkocht via zijn geïnvesteerde € 500?
Standaard wijst Google Analytics conversies toe aan de laatste niet-directe klik. Ofwel: iemand klikt op een AdWords advertentie maar koopt niet. Gaat vervolgens rechtstreeks naar de website en koopt alsnog. Google Analytics wijst deze verkoop dan aan de laatste niet-directe klik aan. In dit geval: AdWords. Dit is overal in Analytics het geval tenzij je in het gedeelte van Multi-Channel Trechters zit. Dit vind je binnen Analytics onder de knop ‘Conversies > Multi Channel Trechters’. Binnen het gedeelte ‘toewijzingsmodellen’ is het mogelijk om je eigen toewijzingsmodel te maken en die later dus toe te passen op je data.
Hieronder zie je een voorbeeld van het verschil tussen de data in Analytics tussen de normale rapporten (in dit geval: ‘Acquisitie > Overzicht’) en de Multi Channel Trechters. Zoals hierboven beschreven: bij het eerste kijkt men dus naar de laatste niet-directe klik. Zie je het verschil in toewijzing als je kijkt naar de conversies die zijn geweest n.a.v. direct verkeer?
Acquisitie overzicht:
Multi-Channel Overzicht:
Hier maak je eventueel je aangepaste kanaalgroepering (hierboven al uitgelegd onder het kopje ‘kanaalinstellingen’) of je privé kanaalgroepering (alleen voor jou zichtbaar). Kijk hiermee uit want een verkeerd geformuleerde kanaalgroepering zorgt ervoor dat je de website conversies foutief uitleest. Je denkt dat bepaalde marketingkanalen dan beter werken dan in werkelijkheid zo is.
Een super toevoeging in Analytics zijn de aangepaste meldingen ofwel de Custom Alerts. Het is mogelijk om bepaalde meldingen te laten activeren als er iets met je data aan de hand is. Dat resulteert dan in een e-mailmelding die je zelf ontvangt. Zo ben je altijd snel op de hoogte als er iets is wat je moet weten, zonder dat je dagelijks moet inloggen in je Analytics account. Maatwerk Online maakt bijvoorbeeld gebruik van deze custom alerts en krijgt dus meldingen als:
Het is mogelijk om bepaalde rapporten standaard per dag, week, maand of kwartaal per mail te versturen naar jezelf of anderen. Dit stel je hier in.
Sommige rapporten wil je standaard bekijken. Het is dan effectiever om het rapport op te slaan zodat je er via de ‘snelkoppelingen’ gelijk kunt komen. Dat scheelt je veel tijd. De opgeslagen snelkoppelingen vind je bovenaan je Analytics data:
Het is mogelijk om bepaalde instellingen (zoals dashboards, segmenten en aangepaste rapporten) te delen met anderen. Dat doe je hier. Je deelt dan de instellingen en uiteraard niet je eigen data.
Reinier Roodhorst
21 nov 2023
Jeroen Deuze
16 jun 2022
Mandy Nijhof
19 mei 2022