Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Er ligt een nieuwe kaper op de digitale marktplaats kust en deze zeilt onder de vlag van Facebook. In Nederland volgt dit kort op de komst van Amazon Nederland, dat sinds begin maart de concurrentie is aangegaan met het vertrouwde bol.com. Op 19 mei heeft Facebook haar online marktplaatsomgeving Facebook Shops gelanceerd, waar verkopers net als op Amazon, Bol.com of Etsy hun producten kunnen aanbieden in hun eigen kraampje op deze digitale marktplaats. Het vormt een logische aanvulling op de shopping functies van Instagram en de Facebook Marketplace, waar je bijvoorbeeld je oude rolschaatsen kunt verkopen. Ben je nieuwsgierig geworden naar Facebook Shops? Lees dan vooral door!
De link met Amazon, Bol.com en zelfs Etsy werd al gelegd in de introductie en dat komt omdat dit het type marktplaats is waar Facebook Shops mee gaat concurreren. Verkopers melden zich, zoals ook op de andere platformen gebruikelijk is, gratis aan en kunnen vervolgens hun producten aanbieden aan de consument vanuit Facebook en Instagram. De verwachting is dat dit uiteindelijk ook kan middels Facebook Messenger en zelfs WhatsApp, maar die functies laten nog even op zich wachten. De persoonlijke webshops zijn rechtstreeks bereikbaar via de bedrijfspagina’s en Instagram profielen van een bedrijf of merk, of kunnen ontdekt worden vanuit Stories en Ads.
In onderstaande video deelt Facebook de mogelijkheden van Facebook Shops vanuit de ogen van gebruikers:
https://www.facebook.com/Meta/videos/557995641521125/
Voor bedrijven die al een catalogus op hun Facebook-pagina hebben staan verloopt het aanmaken van een Facebook Shop heel eenvoudig. Je kunt dan namelijk zelf de producten kiezen die je in de Facebook Shop wilt presenteren. Heb je nog geen catalogus, dan vormt het vullen daarvan jouw startpunt. Vervolgens kun je het uiterlijk van jouw Shop helemaal naar wens aanpassen, waardoor bezoekers het idee krijgen echt op jouw eigen webshop te zitten.
Uniek aan de insteek van Facebook Shops is dat deze wordt vergezeld door de zogeheten Live Shopping-feature. Hiermee wordt het mogelijk om producten die zichtbaar zijn in een live video op Facebook of Instagram meteen aan de kijker aan te bieden. Er verschijnt dan een knop in het scherm waarmee het product kan worden aangeschaft tijdens het bekijken van de live-video. Momenteel wordt hier uitvoerig mee getest en naar verwachting wordt deze optie over enkele maanden al uitgerold.
Facebook erkent het feit dat veel bedrijven en merken gebruik maken van loyaliteitsprogramma’s om consumenten aan zich te binden. De manier waarop dit wordt gedaan verschilt uiteraard per organisatie, maar in veel gevallen wordt er bijvoorbeeld gewerkt met een puntensysteem en verschillende beloningen. Facebook heeft daarom aangegeven hier de mogelijkheden van te verkennen om dit ook mogelijk te maken binnen Facebook Shops.
Momenteel is de volledige beschikbare functionaliteit Facebook Shops al live in de Verenigde Staten, maar ook in Nederland kun je meteen aan de slag met jouw Facebook Shop. Het is alleen nog niet mogelijk om binnen de Facebook Shop omgeving de checkout te plaatsen. Om af te rekenen moet de consument dus nog naar een externe plek worden geleidt.
In de basis stond deze ontwikkeling al langer op de planning bij Facebook. In het licht van de COVID-19 pandemie heeft het bedrijf nu besloten om de uitrol hiervan naar voren te halen en op die manier kleine bedrijven te helpen. Juist voor de minder grote organisaties zonder eigen webshop zijn de nieuwe Facebook Shops namelijk erg interessant. De investering is klein maar de mogelijkheden juist groot. Daarbij is ook de verwachting dat grotere merken Shops in gaan zetten om hun omni-channel strategie mee uit te breiden.
Facebook werkt samen met partijen zoals WooCommerce, Shopify en vele anderen zodat iedere verkoper kan rekenen op de ondersteuning die hij of zij nodig heeft. Deze organisaties bieden krachtige tools en handvatten om een goed werkende webshop mee neer te zetten. Bij Maatwerk Online werken wij ook regelmatig met deze partijen en hun systemen, waardoor we je hier goed bij kunnen helpen. Wil je de mogelijkheden van Facebook Shops voor jouw onderneming bespreken, of heb je nog vragen over Facebook Shops? Neem dan contact met ons op!
Bron: https://about.fb.com/news/2020/05/introducing-facebook-shops/
Bianca Bergshoeff
17 mei 2024
08 jan 2024
Lars Maat
02 nov 2023