Weet je nog niet welke dienst het beste bij jou past? Vraag dan vrijblijvend een strategische brainstormsessie aan!
We geven om elkaar, om anderen, om de resultaten van klanten.
Het jaar 2021 is ten einde gekomen en het wordt tijd om onszelf voor te bereiden op het nieuwe jaar. Ben jij verantwoordelijk voor de social media van jouw (of een) bedrijf? Dan hebben we goed nieuws voor je. Om jou te voorbereiden helpen we je graag handje. We hebben een mooi lijstje uitgezet met de 7 belangrijkste social media trends voor 2022. Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends en lees snel door!
Het afgelopen jaar is het gebruik van chatbots door bedrijven sterk toegenomen. Logisch, want mensen reageren op Facebook Messenger-berichten in recordhoge aantallen. De open-rates bij Facebook Messenger campagnes liggen al snel rond de 96%! Bij klassieke e-mailmarketing ligt de open-rate rond de 16%.
Je kan een Messenger bot voor verschillende doelen gebruiken:
In de praktijk zien we echter dat het stukje e-commerce nog niet breed wordt ingezet, maar de verwachting is dat dit in 2022 veel vaker gebruikt gaat worden. Steeds meer bedrijven beginnen zich namelijk het succes van Messenger Marketing te beseffen. Lees hier hoe wij succes hebben geboekt met onze messenger bot. We verwachten veel (meer) van Messengerbots in 2022. Deze worden dan namelijk gekoppeld met zowel WhatsApp als Instagram Direct Messages, waardoor het bereik gigantisch omhooggaat en bots dus veel meer waarde op gaan leveren. Onze handen jeuken al!
Chatbots bestaan natuurlijk al een tijdje, Conversational AI is ‘the new big thing’ en gaat een stap verder.
Het verschil tussen Conversational AI en Chatbots is dat de gesprekken niet binnen een flow gaan. Door onderwerpen te groeperen en connecties ertussen te leggen, bootst de chatbot echte gesprekken na. Met simpele Chatbots wordt een vaste vragenstructuur aangehouden en is het moeilijk om buiten de flow te praten. Ze lopen dus een beetje achter. Juist hierdoor is de verwachting dat Conversational AI beetje bij beetje de normale chatbots gaat vervangen. Er worden ook steeds meer beginner-friendly Conversational AI platforms gelanceerd.
TikTok groeit razendsnel en steeds meer mensen uit verschillende doelgroepen melden zich aan voor dit nieuwe social medium. Voor diegene die TikTok niet kennen: Tiktok Op TikTok kun je jezelf filmen terwijl je danst, zingt of playbackt. De video’s kan de maker vervolgens zelf bewerken met verschillende effecten en online plaatsen. Zo’n 3.5 miljoen gebruikers zou het videonetwerk al hebben in ons land. Daarmee is het geen kleine speler meer. Mark Zuckerberg zegt het volgende over TikTok:
“TikTok is really the first consumer internet product built by one of the Chinese tech giants that is doing quite well around the world.”
Instagram is onder Braziliaanse gebruikers een test begonnen met een nieuwe functie, Reels genaamd. Het lijkt erop dat de nieuwe functie de populaire app TikTok moet doen vergeten.
Facebook heeft dit jaar een bijzondere update aangekondigd: Een nieuw design en overzicht van het platform. Facebook Groepen krijgt een prominentere rol in het platform en is makkelijker te bereiken in de linkerkolom.
Facebook heeft nieuwe functies vrijgegeven die bedrijfspagina’s de mogelijkheid geven om lid te worden van groepen, wat betekent dat bedrijfspagina’s en merken officieel kunnen deelnemen aan Groepen die in toenemende mate een focus van Facebook aan het worden is.
Daarnaast heeft Facebook kort ook getest met de mogelijkheid om te adverteren binnen groepen.
Deepfake als term wordt gebruikt wanneer kunstmatige intelligentie wordt gebruikt voor manipulatie van beelden, audio en teksten. Een voorbeeld hiervan is hoe je je eigen gezicht kan plaatsen op gezichten van bekende acteurs in bekende filmscènes. In het jaar 2022 kunnen we verwachten dat het gebruik van deepfake video’s gaat toenemen. Dit heeft er vooral mee te maken dat deepfake technologie steeds toegankelijker wordt voor de grote massa. Snapchat test een functie genaamd Cameo, bevestigt moederbedrijf Snap aan TechCrunch. Hiermee worden selfies van gebruikers verwerkt in grappige filmpjes in de app. Dat gebeurt met een simpele versie van de deepfake-technologie, zonder dat er extra software moet worden geïnstalleerd en zonder vereiste van technische kennis. Snapchat is niet de eerste app die deze simpele vorm van deepfakes gebruikt om gezichten in filmpjes te plaatsen. JibJab is bijvoorbeeld al jaren een populaire app rond de Kerst, omdat gebruikers hun gezicht daarmee op dansende elfjes kunnen plakken. Als bedrijf kan je bijvoorbeeld een leuke nieuwjaarskaart sturen naar je klanten of collega’s.
Het is voorlopig nog erg onzeker wat er op dit vlak gaat gebeuren, maar het heeft te veel impact om het niet te benoemen in deze gids. ITP staat voor Intelligent Tracking Prevention, een functie van Safari en andere browsers die het lastiger, of nagenoeg onmogelijk, maakt om bezoekersgedrag middels cookies te volgen. De cruciale data die dit oplevert is momenteel een belangrijk onderdeel van online marketingstrategieën en in 2022 zal deze werkwijze ophouden te bestaan, dus je kunt je voorstellen dat hier het een en ander om te doen is. We houden dit nauwlettend in de gaten en zullen, zodra we meer weten, updates delen op onze blog.
Stories worden een steeds belangrijkere plaatsing binnen de onlinemarketingwereld. Zo zien we dat dit jaar steeds meer social mediakanalen een stories functie uitrollen. Denk bijvoorbeeld aan YouTube en LinkedIn die dit jaar een stories functie geïmplementeerd hebben. In 2022 wordt het ook mogelijk om tussen die LinkedIn stories te adverteren, dus overweeg dit als kans!
Als bedrijf en social media beheerder is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de trends en ontwikkelingen op het gebied van social. Volg onze blog voor de nieuwste ontwikkelingen!
Chanté Raghoenath
08 mei 2023
Lars Maat
20 sep 2022
29 apr 2022