De 6 beste Chrome extensies voor Local SEO

Auteur Axel de Boer

Als je aan de organische online vindbaarheid werkt voor lokale bedrijven kan het erg nuttig zijn om te werken met tools die je helpen om tijd te besparen en tegelijkertijd ook nog eens nuttige inzichten kunnen geven. In deze blog ga ik dieper in op een aantal Chrome extensies die voldoen aan beide criteria. 

Welke extensies komen er aan bod? 

  1. GMB Crush
  2. PlePer Local SEO Tools 
  3. GMB Spy 
  4. GMB Everywhere
  5. Schema Builder (voor local structured data)
  6. Lighthouse

Voor wie niet precies weet wat Chrome extensies zijn, hier nog even een korte uitleg:

Een Google Chrome-extensie is een klein softwareprogramma dat de functionaliteit van de Chrome-browser uitbreidt of verbetert. Deze extensies zijn gemaakt met web technologieën zoals HTML, JavaScript en CSS. Gebruikers kunnen extensies toevoegen aan hun browser via de Chrome Web Store om hun ervaring op maat en gemakkelijker te maken.

GMB Spy

De performance van een Google Bedrijfsprofiel is voor Local SEO enorm van belang en dus wordt het optimaliseren van een bedrijfsprofiel erg aanbevolen. Zichtbaarheid in Google Maps en de Google Local Pack is voor lokale bedrijven heel waardevol en deze kans verhoog je met een geoptimaliseerd bedrijfsprofiel. 

De eerste extensie die je daarbij kan helpen is GMB Spy. Zoals de naam van deze extensie al doet vermoeden, ga je hier ‘spioneren’ bij je concurrentie. In je bedrijfsprofiel (voormalig Google Mijn Bedrijf) kun je verschillende bedrijfscategorieën aanduiden. Deze zijn onderverdeeld in een primaire categorie (degene die het best bij het bedrijf past) en aanvullende categorieën. De keuze van een primaire categorie is verplicht en hiervan kun je er maar één selecteren. Je mag meerdere aanvullende categorieën kiezen, maar dit is niet noodzakelijk.

Categorieën spelen een cruciale rol in hoe Google jouw bedrijf interpreteert. Daarom wordt aangeraden om zo specifiek mogelijk te zijn in je selectie. Probeer zoveel mogelijk relevante categorieën voor jouw bedrijf te kiezen. Als je twijfelt over welke categorieën het beste voor jou werken of welke de beste resultaten opleveren, is het nuttig om eens te kijken hoe je concurrenten dit aanpakken. Je hebt echter alleen inzicht in hun primaire categorie, niet in de aanvullende categorieën die ze hebben gekozen. GMBspy kan hierbij helpen. 

Hoe pas je dit toe? Zoek eens op specifieke zoekwoorden waarop je wilt dat jouw bedrijfsprofiel zichtbaar is. Bekijk dan welke concurrenten beter scoren dan jij in Google Maps en/of Google Local Pack. Kennelijk doen zij iets beter dan jij, aangezien zij hoger in de resultaten verschijnen. Om erachter te komen wat dat precies is, klik je op hun bedrijfsprofiel en activeer je de extensie. Zo krijg je een overzicht van alle categorieën die je concurrent heeft geselecteerd en kun je hiermee experimenteren in je eigen bedrijfsprofiel.

PlePer Local SEO

Mijn favoriete en meest gebruikte Local SEO extensie is die van PlePer.  

PlePer is de ultieme extensie voor het uitvoeren van concurrentieanalyses, specifiek gericht op de bedrijfsprofielen in Google. Je krijgt ongelooflijk veel informatie over eigenlijk wel zo’n beetje alles binnen het profiel. Gedetailleerder dan bij andere extensies. En daarnaast is de extensie ook volledig gratis te gebruiken, zonder dat je moet upgraden naar een premium account voor bepaalde functies. 

Onderstaand vind je een video met een intro over de extensie. Na het bekijken van deze video is het voor jou duidelijk hoe je PlePer Local SEO in kunt zetten voor het analyseren van de concurrentie. 

GMB Everywhere

Dit is een extensie die enige overlap heeft met de GMB Spy extensie. Je kunt met GMB Everywhere namelijk ook inzicht krijgen in de gekozen categorieën van concurrerende bedrijfsprofielen. Maar, deze extensie geeft nog meer inzichten dan alleen de gekozen categorieën. 

Welke inzichten biedt deze extensie nog meer? 

  • Lokale rankings checken via de ‘teleport’ functie 
  • Een review audit
  • Een post audit 

Teleport

Je lokale ranking is sterk afhankelijk van de locatie van waaruit je klant zoekt. Met de Teleport-functie kun je nu een zoekopdracht vanaf een bepaalde locatie simuleren. Zo krijg je meteen te zien welke bedrijven er getoond worden als men zoekt vanaf deze locatie op een willekeurige zoekopdracht. 

Review audit 

De kwantiteit en kwaliteit van reviews zijn een zeer belangrijke factor in de performance van een bedrijfsprofiel. Met deze analyse krijg je belangrijke informatie over de ‘gezondheid’ van de bedrijfsreviews. Zo vind je gemakkelijk o.a. de volgende informatie: 

  • Grafische weergave van reviews met tijd
  • Berekening van de score van de reviews
  • Analyse van de inhoud van de reviews
  • Analyse van de kwaliteit van de reviews
  • Waardevolle informatie over de strategie die je moet volgen om effectief te zijn

Post audit 

Met deze functie kun je de berichten (posts) van een bedrijf op GBP analyseren. Hiervoor worden de meest recente openbare gegevens gebruikt. Dit geeft je een zeer nauwkeurig beeld van de gezondheid van de post frequentie en andere belangrijke metrics van een GBP posts.

GMB crush 

Naast dat GMB crush een website heeft waar je heel veel relevante blogs kunt vinden met tips over Local SEO en Google Bedrijfsprofiel, bieden ze ook een extensie aan die helpt de kracht van jouw Google Bedrijfsprofiel te benutten. Persoonlijk gebruik ik deze extensie iets minder dan bijvoorbeeld die van PlePer, maar ook deze extensie kan erg nuttig zijn.
De extensie helpt je om een audit te maken van een bedrijfsprofiel, wat weer enige overlap heeft met de GMB everywhere extensie. Ze bieden ook enkele dezelfde functionaliteiten aan. Dus wat zijn nu precies de verschillende functies die GMB crush wel aanbiedt? 

  • Je kunt heel snel en gemakkelijk per regio inzien welke concurrenten geld uitgeven aan lokale Ads.
  • De ‘outsider’ functie is een functie waarmee je snel inzichtelijk kan krijgen welke bedrijfsprofielen heel veel potentie hebben, maar nog net wat optimalisaties nodig hebben om écht de volgende stap te zetten. Denk bijvoorbeeld aan profielen die nu buiten de top 3 ranken, maar die qua reviews het net zo goed doen als de top 3 of zelfs beter. Je kunt hiermee snel potentiële gevaren in kaart brengen of deze bedrijven misschien wel benaderen met een pitch om SEO te starten. 
  • Je krijgt inzicht in de online citaties van een profiel. Citaties zijn eigenlijk online vermeldingen van NAP-gegevens; naam – adres – telefoonnummer. Hoe meer citaties, hoe beter. Met deze inzichten kun je dus zien waar concurrenten hun citaties van vandaan hebben om zo daar je voordeel uit te halen. Maar daarnaast kun je ook je eigen citaties gemakkelijk inzien. Vooral bij een verhuizing is dit belangrijk. Hoe meer citaties die niet overeenkomen, hoe slechter dit weer is voor je performance. 

Schema Builder

Naast extensies die écht specifiek gebouwd zijn voor Local SEO, zijn er ook extensies die niet specifiek voor Local SEO zijn gebouwd, maar die je hier wel goed voor kunt gebruiken. Een van deze extensies is: Schema Builder

Ook voor lokale bedrijven is het gebruik van structured data door middel van schema-opmaak erg belangrijk. Hiermee kun je zoekmachines helpen om beter te begrijpen waar jouw bedrijf fysiek gevestigd is en kun je andere relevante informatie doorgeven. Denk bijvoorbeeld aan openingstijden, maar ook het telefoonnummer, een beschrijving van jouw bedrijf en het aanbod. Voor lokale bedrijven is er een specifieke schema opmaak die je kunt inzetten met de naam: LocalBusiness

Hoe meer relevantere informatie je kunt toevoegen, hoe beter zoekmachines de website leren kennen, wat weer ten goede komt aan de performance van je online zichtbaarheid.

Het toevoegen van schema-opmaak kost tijd en kan ingewikkeld zijn, maar Schema Builder kan binnen enkele minuten automatisch velden in kaart brengen en de schema voor je opmaken, zodat je deze zelf alleen nog maar hoeft toe te voegen. 

Heb je meerdere locaties pagina’s? Ga dan al deze pagina’s een voor een af en markeer eenvoudig iedere pagina met de juiste schema door middel van de extensie.

Lighthouse

Nog zo’n extensie die écht niet alleen maar voor Local SEO gebruikt wordt, maar hiervoor wel heel veel waarde kan hebben is Lighthouse. Als SEO-specialist ben je hier vast wel mee bekend. 

Lighthouse is een perfecte extensie om bijvoorbeeld voor een locatiepagina met een paar klikken inzicht te krijgen in de performance betreffende laadsnelheid en de Core Web Vitals. Factoren die ook meespelen voor je lokale organische vindbaarheid. Voor wie nog niet bekend is met Core Web Vitals, hier meer daarover: https://web.dev/vitals/ 

Het werkt heel simpel door gewoon de extensie te openen op de desbetreffende pagina en een aantal seconden te wachten. Vervolgens wordt er een extra tab geopend met daarin alle scores. Dit ziet er uit zoals in onderstaand screenshot en het analyseren kan beginnen. Easy as that!

Probeer het uit 

Het gebruik van deze extensies heeft mijn werk een stuk makkelijker gemaakt en ik hoop dat ze ook jou kunnen helpen. De meeste functionaliteiten van deze extensies werken al zonder ook maar een account aan te hoeven maken. De stap om het eens uit te proberen is daardoor erg klein. Wat houd je tegen? 

Zijn er nog extensies die hier écht nog ontbreken? Laat het me dan weten door contact op te nemen en wellicht spreek ik je snel!

Aan de slag met SEO

Wil je dat wij aan de slag gaan om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren? Neem dan altijd contact met ons op om samen te kijken naar wat we voor jou kunnen betekenen. Middels SEO uitbesteden helpen we jouw organisatie groeien en meer impact te maken.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL