Artificial Intelligence voor copywriting: alles wat je moet weten

Perfect geoptimaliseerde SEO teksten met één druk op de knop; het kan met de nieuwste Artificial Intelligence (AI) copywriting tools! Dé droom van iedere marketeer, maar betekent dit dat de kwaliteit van jouw toekomstige webteksten altijd sky high zullen zijn? Waarschijnlijk niet, maar deze tools kunnen je wel een handje op weg helpen. Laten we samen duiken in de wereld van content marketing en AI!

Wat is Artificial Intelligence en hoe gebruik je het?

AI staat voor Artificial Intelligence en is in staat om menselijke intelligentie na te bootsen. Je gebruikt AI voornamelijk om taken op een nog slimmere manier uit te voeren. In tegenstelling tot onze welbekende computers en robots, heeft AI een zelflerend vermogen. Dit betekent dat diverse systemen op basis van AI zichzelf blijven verbeteren aan de hand van eerder verzamelde informatie en ervaringen, eigenlijk net zoals wij mensen. Zonder dat je het door hebt is AI al volop aanwezig in ons dagelijks leven. Hierbij kun je denken aan slimme apparaten, zoals de nieuwste thermostaten die de temperatuur regelen aan de hand van jouw levensstijl, maar ook vertaalsoftware, zelfrijdende voertuigen, zoekmachines en tegenwoordig zelfs copywriting.

Teksten schrijven met Artificial Intelligence

Efficiënt teksten schrijven is een complexe taak. Je wilt het liefst zo veel mogelijk sprankelende teksten produceren die tegelijkertijd aan alle eisen voldoen. Best ingewikkeld! Met behulp van kunstmatige intelligentie ontstaat er een samenwerking tussen mens en robot én dat is zo gek nog niet! Met behulp van een AI tool kun je eenvoudig verschillende teksten laten schrijven. Geef de tool een nauwkeurige opdracht en vraag bijvoorbeeld naar een tekst van 500 woorden met een titel en tussenkopjes over de voordelen van online marketing uitbesteden. Binnen een minuut is je gewenste tekst geschreven. Bizar he?

Gelukkig hoef ik als Copywriter nog niet bang te zijn dat mijn baan binnenkort wordt overgenomen, want de teksten van slimme chatbots zijn nog niet vergelijkbaar met een menselijke tekst. Dat gezegd hebbende, kunnen we wel spreken van een enorm handig hulpmiddel.

Mogelijkheden met Artificial Intelligence

Hoewel met behulp van AI nog niet de allerbeste teksten geproduceerd worden, kunnen ze Copywriters wel een handje op weg helpen! Nieuwsgierig waar jij de tool voor kunt gebruiken?

Research

Veel Copywriters zullen het herkennen; je bent soms minutenlang op zoek naar voordelen, nadelen of algemene informatie over specifieke onderwerpen. Zonde van je tijd, want dit steek je liever in je schrijfwerk! Met behulp van de AI tool kun je eenvoudig voor- en nadelen opsommen of zelfs een samenvatting maken van een lang blogartikel dat je graag wilt gebruiken. Hét middel om daarna direct creatief aan de slag te gaan met jouw tekst.

Outline creëren

Op zoek naar een goede opbouw voor jouw tekst? Je kunt de AI tool eenvoudig vragen om een pakkende outline te schrijven, waardoor jouw doelgroep direct overtuigd wordt. Ook als je niet gelijk tevreden bent, kun je de opdracht eenvoudig opnieuw indienen door op ‘regenerate response’ te klikken.

Schrijfstijl kopiëren

Wil je dat de stijl van jouw tekst perfect aansluit op de doelgroep? De AI tool helpt je graag op weg! Geef de opdracht om de stijl van jouw website over te nemen.

Beperkingen van Artificial Intelligence teksten

Een AI tool die jouw hele tekst schrijft mét de juiste zoekwoorden. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, vind je niet? Toch zijn er zoals elke andere marketingtool ook beperkingen. We hebben de belangrijkste punten voor je op een rijtje gezet.

Niet origineel

Allereerst is AI een enorm indrukwekkende technologie, maar deze tool schrijft geen originele teksten. We praten natuurlijk over een machine, die keer op keer bestaande content analyseert. Zo wordt de tool gevoed met eerder gepubliceerde menselijke content, waarvan iets nieuws wordt gecreëerd. Deze nieuwe teksten zijn daardoor een stuk minder uniek dan menselijke teksten.

Geen emotie

Ten tweede zijn de tools niet in staat om emotie in een tekst te verwerken, én dat is een belangrijk puntje in de marketingwereld. Je wilt namelijk inspelen op het koopgedrag van consumenten en daar speelt emotie een behoorlijk belangrijke rol in.  

Onhandige formuleringen

Bovendien zijn de huidige tools nog niet in staat om onhandige of foute formuleringen op te pikken. Hoewel veel teksten grammaticaal correct zijn, kan het zomaar zijn dat sommige zinnen niet helemaal lekker lopen of dat je spelfouten tegenkomt.

Strijd met de richtlijnen van Google

Tenslotte zijn veel AI gegenereerde teksten in strijd met de richtlijnen van Google. Daarom is het belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden op het moment dat je de tools voor jouw website wilt gebruiken. Doordat content automatisch wordt gegenereerd zullen de teksten volgens de webmasterrichtlijnen van Google sneller beschouwd worden als spam. De zoekmachine beloont content namelijk op basis van kwaliteit. Als dit niet op orde is, zal dit gestraft worden en nadelig voor je SEO zijn. Wil je er zeker van zijn dat Google jouw AI content niet afstraft? Zorg dan dat je alle teksten grondig doorneemt! 

Artificial Intelligence copywriting tools

Denk je dat het gebruik van AI jouw webteksten naar een volgend level brengt? Dan ben je vast heel erg benieuwd welke tools hier geschikt voor zijn. We zullen er een aantal met je delen!

Chat.openai

Laten we beginnen met onze favoriet. Deze tool helpt je simpelweg met al jouw (copywriting)vragen. Het systeem is overzichtelijk en je kunt je eerdere opdrachten eenvoudig terugvinden. Mocht je deze tool willen proberen, dan zul je bovenstaande afbeeldingen vast herkennen!

AI Writer

Deze tool kan eenvoudig en snel teksten schrijven aan de hand van een titel. Een bijkomend voordeel is dat de tool beschikt over een SEO editor, waardoor je al jouw zoekwoorden kunt optimaliseren. Een klein nadeel; de tool is niet in het Nederlands beschikbaar.

Rytr

Ook deze tool is eenvoudig in gebruik en biedt in tegenstelling tot AI Writer wél Nederlandse content aan. De tool vraagt om de gewenste tone of voice, waardoor de tekst nauw aansluit op je doelgroep. Bovendien kun je in deze tool veel meer informatie verwerken die je belangrijk vindt.

Copysmith

De laatste tool die we met je delen is Copysmith. Deze gebruiksvriendelijke tool is 7 dagen gratis te gebruiken en is beschikbaar in het Nederlands. Ook hier kun je eenvoudig je gewenste tone of voice selecteren en je hebt zelfs de mogelijkheid om gebruik te maken van meerdere opties. Helaas worden enkele opties alleen in het Engels aangeboden.

Hulp nodig bij jouw copywriting?

Heb je nog vragen over de mogelijkheden met AI of wil je jouw copywriting laten uitbesteden? De specialisten van Maatwerk Online helpen je graag verder! Met ons enthousiasme staan we te springen om jouw webteksten naar een volgend level te brengen. Keertje koffie drinken? Plan dan vandaag nog een afspraak met ons in!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL