Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Heb jij één of meerdere apps in de app store staan? Of heb je klanten waarvoor dit van toepassing is? Dan is deze blog je op het lijf geschreven! We gaan namelijk in op de manier hoe App Store Optimalisatie, of ASO, werkt. Hiermee kun je ervoor zorgen dat jouw apps vaker worden gedownload, maar dan moet je er wel even mee aan de slag. Ben je benieuwd naar de manier waarop je dat kunt doen? Lees dan vooral verder!
We hebben het dus niet over een asociaal persoon, maar over optimalisaties in de app store. Specifiek voor de door jou gecreëerde of gepubliceerde apps, uiteraard. Eigenlijk heeft ASO veel weg van SEO. Dat zijn de activiteiten die je uitvoert om een webpagina beter gevonden te laten worden in Google. Echter wil je bij ASO vooral beter gevonden worden in de App Store, waarbij toch een aantal andere factoren komen kijken. Welke dat zijn vertel ik je zo!
De productie van een app is in veel gevallen een kostbare aangelegenheid. Het is dan ook prettig wanneer je doelgroep de app daadwerkelijk uitprobeert en gaat gebruiken. Je hebt de app natuurlijk geproduceerd omdat je hen hiermee een stukje toegevoegde waarde kunt bieden. Het is dan belangrijk dat jouw app goed gevonden kan worden. Iemand die bijvoorbeeld zoekt naar een app met de functionaliteit die jij biedt moet deze, na een zoekopdracht in de App- of Playstore, dan wel tegenkomen! Maar liefst 70% van de mobiele gebruikers zoeken op deze manier naar nieuwe apps. Met ASO zorg je er dus voor dat jij zo hoog mogelijk in de resultaten staat, goed in het oog springt en veel meer downloads krijgt!
Bij ASO zijn er veel verschillende factoren van invloed op het gemak waarmee gebruikers jouw app kunnen vinden. Deze verschillen ook nog eens tussen de Google Play Store en de Apple App Store, de twee voornaamste bronnen waar men hun apps uit download. Het kan dus een vrij overweldigende exercitie worden. Om het simpel te houden hebben we hieronder enkele van de basisstappen, die bovendien voor zowel de Play Store als de App Store van toepassing zijn, op een rijtje gezet. Wil je dus een sterk begin maken met de ASO van jouw app? Ga dan aan de slag met de volgende stappen!
Het eerste wat een gebruiker ziet is de naam van jouw app, dus kies deze bewust. Het is handig wanneer de titel van je app uniek, relevant en gemakkelijk te lezen is. Wanneer de titel aanspreekt zullen mensen zich deze herinneren, waardoor je meer herkenningswaarde opbouwt. Let bovendien ook op het aantal karakters. Het maximum is 50 tekens voor de Google Play Store en 30 tekens voor de Apple App Store.
Het doel hiervan is om een setje zoekwoorden te vinden waarop je wilt dat jouw app gevonden wordt. Het zoekwoord is een woord, of woordcombinatie, die men gebruikt om naar apps te zoeken in de App Store en Play Store. Dit kun je met allerlei verschillende, gratis beschikbare, online tools doen. Zo maak je het zoekwoordonderzoek voor jezelf gemakkelijk.
De zoekwoorden uit je onderzoek gebruik je vervolgens om de app beschrijving op de juiste manier op te bouwen. Dit is namelijk één van de belangrijkste onderdelen voor de ranking van je app in de zoekresultaten, met name in de Google Play Store. Verwerk de zoekwoorden op een natuurlijke manier in een beschrijving die voor de gebruiker aantrekkelijk is. Zo stel je zowel het algoritme als de gebruiker tevreden! Onthoudt wel dat de beschrijving gelimiteerd is tot 4000 karakters in zowel de Play Store als de App Store.
Het icoontje van je app trekt veel aandacht en kan voor sommigen de doorslag geven om je app aan te klikken in de zoekresultaten. Het wordt daarom meegenomen in de ASO ranking. Probeer bij het ontwerp van het icoon na te denken over hetgeen jouw app doet en hoe je dit visueel kunt overbrengen. Minder is meer in dit geval, dus vermijdt teveel tekst of elementen in het icoon.
Zodra gebruikers op de pagina van jouw app zijn, wil je ze overhalen om deze ook daadwerkelijk te downloaden. Dit is niet alleen je doel, maar het zorgt ook voor een sterkere ASO positie! Met screenshots en video’s laat je duidelijk zien hoe jouw app werkt en hoe goed deze er wel niet uit ziet. Gebruikers verwachten deze visuele informatie en baseren hun downloadbeslissing voor 50% op hun eerste indruk. Besteedt dus voldoende aandacht aan het ontwerpen van deze visuals.
Een integraal onderdeel van App Store Optimalisatie bestaat uit de ratings & reviews die je voor je app verzamelt. Maar liefst 80% van de mobiele gebruikers lezen op zijn minst één review voordat zij een app downloaden. Het is dus belangrijk om je gebruikers om feedback te vragen en hier ook daadwerkelijk iets mee te doen. Reageer dus ook op reviews en help gebruikers die een probleem hebben of ontevreden zijn. Hoe hoger jouw rating, hoe beter jouw app wordt gewaardeerd door de App Store of Play Store. Zo wordt je dus ook beter gevonden.
We hopen dat je met de bovenstaande tips zelf een fantastisch begin kunt maken met je App Store Optimalisatie. Heb je hier nog vragen over? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je namelijk graag!
Reinier Roodhorst
21 nov 2023
Jeroen Deuze
16 jun 2022
Mandy Nijhof
19 mei 2022