Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Is de conversie op uw website of op een landingspagina van deze website te laag en vraagt u zich af waar dit aan ligt? Lees hier verder over hoe de conversie verhoogt kan worden met deze 7 conversie verhogende tips!
Om te beginnen op deze pagina lijkt het me handig om eerst even kort uit te leggen wat pagina conversie of website conversie nu eigenlijk is. Ten eerste lijkt het conversiepercentage erg op de berekening van het CTR. Het is namelijk het percentage van de bezoekers dat daadwerkelijk een aankoop of een formulier invult op de website. Dit percentage laat dus zien welk aantal bezoekers daadwerkelijk omgezet wordt naar klanten/geïnteresseerden. Een erg belangrijke statistiek, want hoe hoger dit percentage is, des te meer klanten er worden binnengehaald via de website. Als het aantal bezoekers gelijk blijft natuurlijk. De website conversie is afhankelijk van erg veel aspecten. In dit artikel zet ik er enkele uiteen. Mocht dit lijstje nog completer kunnen, laat het me weten via het contactformulier. Dan voeg ik deze graag toe.
Het uiterlijk van een website, oftewel het webdesign, is zeker van belang voor de conversie. Een grote kans dat dit het belangrijkste aspect is dat de hoogte van jouw website conversie bepaald. De website waar de klant zijn producten wil kopen zal volledig moeten kloppen. Website / webshop bezoekers haken normaliter snel af en er zal dus echt moeite gedaan moeten worden om het aanbod er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien.
Een hogere conversie kan bereikt worden door een duidelijk webdesign. Een mooi webdesign is daarentegen niet een teken van een website die goed converteert. Sterker nog, meestal zijn het simpel maar duidelijke websites die een hoog conversiepercentage halen. Doordat de consument van tegenwoordig duidelijkheid wil en precies wil weten hoe alles zit, zal dit worden beloond met hoge conversie.
Naast een duidelijk webdesign versterken goede websiteteksten het aantal verkopen. Noem daarom altijd in een aantal bulletpoints de specifieke voordelen van het product dat verkocht wordt op de desbetreffende pagina.
Plaats hiernaast ook altijd één of meerdere duidelijke call-to-action buttons. Met een duidelijke call-to-action weet de bezoeker wat van hem verwacht wordt en zal deze ook eerder dit pad bewandelen.
Een website met bijvoorbeeld een Webshop Keurmerk en duidelijke contact- en betaalgegevens straalt betrouwbaarheid uit. De bezoeker zal hierdoor het gevoel krijgen dat als hij/zij een product aanschaft via de website dat hij het product ook daadwerkelijk binnen de aangegeven levertijd zal ontvangen. Dit zal tot gevolg hebben dat hij eerder een product zal gaan bestellen en dit alles leidt dan tot een hoger website conversie.
Naast het feit dat een goede interne link structuur indirect zorgt voor meer bezoekers via de organische resultaten van de zoekmachines, geeft het de bezoeker ook duidelijkheid. Door een goede site structuur toe te passen op de website weet de bezoeker waar hij of zij aan toe is en zal deze zich meer op het gemak voelen. Het gevolg is dat hij/zij meer tijd neemt om de site te bekijken en zo neemt hij meer informatie op. Deze informatie zou hem zomaar kunnen overtuigen tot het kopen van een product.
Voorwaarden zoals de algemene voorwaarden, levertijden, bezorgkosten, betaalmogelijkheden en retourvoorwaarden worden door de meeste webshops pas bij het bestelproces getoond. Dit terwijl deze voorwaarden voor veel webshoppers erg beslissend zijn. Dit is dan ook de reden dat de afrekenpagina gemiddeld de pagina is waar de meeste mensen een webshop verlaten.
De afrekenpagina het hoogste percentage verlatende bezoekers? Niet helemaal gek, want stel: nergens in de webshop zie je bezorgkosten staan en ineens op de laatste pagina komt er €6,99 bovenop de prijs, (de prijs waar de bezoeker in gedachte het jawoord al aan heeft gegeven). Een grote kans dat je die €6,99 niet accepteert en verder gaat kijken bij de concurrent. En dus verlaat de bezoeker deze website!
Een trage website, bijna iedereen die weleens surft op het internet heeft er een grote ergernis aan. En ook merk ik het aan mezelf. Als het lang duurt voordat een pagina laadt dan klik ik de pagina weg en ga ik kijken naar andere aanbieders. Zorg er daarom altijd voor dat de webshop snel is en goed werkt. Niets is een grotere ‘Conversie killer’ dan een trage website!
Stel jezelf voor, alle bovenstaande 4 conversie tips zijn helemaal uitgewerkt. Er staat dus een dijk van een webshop. Maar nog steeds loopt de webshop niet, dit terwijl er wel redelijk veel bezoekers op de website komen. Dan kan het zijn dat de shop zich op de verkeerde doelgroep focust. Mocht de site bijvoorbeeld dure schoenen verkopen, met een minimale prijs van €150,- (vind ik veel geld ;), maar jouw bezoekers willen alleen schoenen kopen voor een lage prijs. Bijvoorbeeld omdat zij op jouw site terecht zijn gekomen na het invullen van het zoekwoord ‘Goedkope heren schoenen’ bij Google. Dit is natuurlijk niet de doelgroep die deze webshop nodig heeft, ondanks ze wel opzoek zijn naar nieuwe schoenen!Zorg om dit te voorkomen dat de bezoekers die op uw webshop komen ook echt opzoek zijn naar de producten die worden verkocht in jouw webshop. Dit kun je het best doen door te vertrouwen op het gezonde verstand. Meer weten hierover? Vul dan het contactformulier in, dan kijken we samen even naar jouw webshop.
Naast de 5 tips die ik al eerder in dit artikel heb vermeld zijn er ook nog een aantal overige omstandigheden die jouw conversie kunnen verlagen en verhogen. Denk aan aspecten zoals het weer. Het is voor sommige mensen nu eenmaal zo dat als de zon schijnt ze eerder bereid zijn om meer geld uit te geven en dus eerder overtuigd zijn van een bepaald product. Ditzelfde geldt voor de seizoenen van het jaar. Het enige wat een webshop eigenaar hiermee zou kunnen doen is om het gevoel dat iemand bij de website krijgt aan te laten sluiten bij het gevoel van de klant. Zo hoeft de klant zich niet aan te passen en kan het handelen naar zijn gemoedstoestand. Dit is dan ook deels onderdeel van de bovenstaande ‘webdesign tip’!
Om de conversie te optimaliseren is het belangrijk dat je de webshop gaat testen. Werkt een blauwe call-to-action button of werkt een groene toch net wat beter voor de bezoekers? Ik weet het niet, waarschijnlijk niemand niet als je het nog niet test. Voer daarom regelmatig A/B testen uit!
De conversie is erg bepalend of een webshop / website winstgevend is. Ga hierom dan ook de website optimaliseren en haal het maximale uit de bezoekers.Heeft u wat aan dit artikel en zijn er nog zaken die ik vergeten ben? Laat gerust een reactie achter hieronder! Wilt u geholpen met dit gehele proces?
Thomas van Uunen
23 okt 2023
25 sep 2023
Bianca Bergshoeff
02 aug 2021