SEO Check voor je eigen website?

Auteur Ruben de Vries

Hoger gevonden worden in Google met jouw website of webshop? Tjah, wie wilt dat niet. Maar weet je ook hoe je hoger in Google kunt komen? Want ook je concurrentie probeert online beter gevonden te worden via Google. En de vele updates die Google uitvoert binnen het algoritme zorgen ervoor dat je constant bezig moet zijn met je website. En daar heb je als ondernemer niet altijd de tijd voor. Zou het niet handiger zijn als er een soort SEO check was waarmee je kunt achterhalen hoe je scoort met jouw website? Wellicht profiteert jouw website of webshop wel met dit artikel!

Wat is SEO?

Op het moment dat je een SEO scan gaat doen voor je website of webshop, moet je wel weten waar je naar moet kijken. Wat telt mee in de Google ranking? Hoe doe je aan SEO optimalisatie? Maar nog belangrijker: weet je wel wat SEO is?

SEO: Search Engine Optimization

Wikipedia omschrijft SEO als: ‘…het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine‘. Let op, hier staat: een zoekmachine. En niet dus alleen Google. Ook al is hoger komen in Google met je webshop voor velen het belangrijkste. Google is dan ook de grootste zoekmachine van het moment.

Vroeger was het heel makkelijk om de zoekresultaten van Google te manipuleren. Er bestonden bepaalde trucjes die ervoor zorgden dat je website hoog in de resultaten kwam. Google streeft er gelukkig naar om zo relevant mogelijk voor zijn gebruikers te zijn. Lees: de meest relevante resultaten laten zien. En niet de best gemanipuleerde resultaten. Daarom heeft Google regelmatig een aanpassing/update in het algoritme dat bepaalt hoe websites en webshops worden beoordeeld en gerangschikt.

SEO trucjes

De trucjes van vroeger worden door sommige bedrijven nog steeds toegepast. Helaas levert dit niet het juiste resultaat op. Ja, het klopt dat je met bepaalde trucjes snel omhoog komt in Google met je webshop. En ja, het klopt dat je met sommige trucjes ook gegarandeerd op nummer 1 komt in Google met je website. Maar op de langere termijn is het schadelijk voor je. Als je een gedegen SEO optimalisatie beleid hebt, probeer je die trucjes mis te houden. En focus je op de lange termijn. Het is echt nutteloos om doorzichtige tekst op je site te plaatsen puur voor Google. Net zoals het nutteloos is om overal je site aan te melden om maar zoveel mogelijk linkjes naar je site te krijgen (linkbuilding). Er moet een strategie zijn. Er moet een gedachte achter zitten. En besef vooral: SEO optimalisatie is er voor de langere termijn. En de aanhouder wint.

SEO optimalisatie: waar begin je?

Het begint allemaal bij het begin: wat ga je aanbieden? En wie is je doelgroep? Zodra dat bekend is, moet je dit verwoorden via een website. Uiteraard via een website die goed is geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Want wat heb je aan een goed gevulde website als niemand die website vindt?

Stap 1 van SEO optimalisatie: zoekwoord onderzoek

Je moet weten hoe vaak er op een bepaalde term wordt gezocht in de zoekmachines. Als we bijvoorbeeld naar deze pagina kijken: moet ik optimaliseren voor het zoekwoord ‘seo optimalisatie’ of is het beter om te optimaliseren voor het zoekwoord ‘seo scan’? Zodra je dat weet (en daar zijn verschillende tools voor), kun je gaan bepalen welke woorden op je website voorrang moeten krijgen. Het heeft tenslotte weinig nut om een pagina te optimaliseren voor een woord waar niet op wordt gezocht.

Stap 2 van SEO optimalisatie: associatie zoekwoorden

Laten we hetzelfde voorbeeld aanhouden: deze pagina optimaliseren we voor het zoekwoord ‘seo optimalisatie’. Is het dan handig om dat woord zoveel mogelijk terug te laten komen op deze pagina? Of zou dat door Google worden gezien als ‘keyword spamming’? Het is raadzaam om (voor je start met het schrijven van de teksten) eerst een aantal zoekwoorden te bepalen die verwant zijn aan het hoofdzoekwoord waarvoor je gaat schrijven. In dit voorbeeld kan dat zijn: seo scan, seo check, seo tips, etc. Door ook met die associatie zoekwoorden aan de slag te gaan, scoor je makkelijker in Google.

Stap 3 van SEO optimalisatie: content schrijven

Nu we weten naar welke woorden mensen zoeken en welke zoekwoorden daaraan verwant zijn, is het tijd om een goede tekst te schrijven. Zodat er pagina’s op je website komen die vol staan met nuttige informatie voor je sitebezoekers. Maar tegelijkertijd zijn geoptimaliseerd voor de zoekmachines.

Stap 4 van SEO optimalisatie: goede techniek van je website

Bij het schrijven van SEO content, is de juiste websitetechniek enorm belangrijk. Zorg dat de zoekmachines makkelijk door je site kunnen ‘crawlen’ zodat je content goed wordt beoordeeld en online komt. Een aantal tips hiervoor komt later in dit artikel naar voren in de SEO checklist.

Stap 5 van SEO optimalisatie: de aanhouder wint

Nadat je website is gevuld met goede SEO teksten, is het niet een kwestie van achterover zitten en afwachten. SEO is een continu proces waar je constant mee bezig moet zijn. Het is raadzaam om op regelmatige basis nieuwe (unieke!) content toe te voegen aan je website. Zodat Google ziet dat je voortdurend bezig bent je site up-to-date te houden. Het moet voor bezoekers leuk zijn om regelmatig terug te keren naar je website. Uiteindelijk ga je resultaat zien. Hieronder zie je een voorbeeld van wat er is gebeurd met de website statistieken toen de SEO strategie om hoger in Google te komen, ging werken. De blauwe lijn is de lijn van alle sitebezoekers. De oranje lijn is de lijn van sitebezoekers die via Google op de site zijn gekomen. Mooie stijging toch?

Een SEO plan die aanslaat: de sitebezoekers schieten omhoog

Doe een SEO scan voor jouw website

Hoe staat jouw website ervoor? Vraag SEO advies van Maatwerk Online aan en je ontvangt een uitgebreid rapport waarbij jouw website op meerdere SEO punten een beoordeling krijgt. Wil je liever zelf kijken hoe je ervoor staat qua SEO optimalisatie? Doorloop je website dan aan de hand van onderstaande SEO checklist:

SEO checklist: waar moet je naar kijken bij SEO optimalisatie?

Het is uiteraard een utopie om vanuit één zogenaamde SEO check of SEO checklist te achterhalen of jouw website voldoet aan SEO standaardeisen. Toch hebben we geprobeerd om een zo goed mogelijke SEO checklist samen te stellen. Probeer antwoord te geven op onderstaande vragen en bepaal aan de hand daarvan of je jezelf zorgen moet maken of niet. Mocht je meer willen weten over hoe je ervoor staat, of heb je vragen over dit artikel, dan is het raadzaam om contact op te nemen over de mogelijkheden om hoger te komen in Google.

SEO check:

  • Maken de linkjes op jouw website gebruik van een anchor tekst?

Een anchor tekst is het stuk tekst dat gelinkt is. Deze tekst informeert de gebruiker/zoekmachine over het doel van de link. Het is dus zonde om (wat we overigens heel vaak zien) ‘klik hier’ te linken. Veel beter is om ‘hoger in Google komen’ te linken.

  • Hetzelfde geldt voor externe links: maken die ook gebruik van anchor teksten?
  • Linken er alleen waardevolle (geen spam!) sites naar jou?
  • Een no-brainer: komen de zoekwoorden en de associatiewoorden veelvuldig terug in de titel, header tags en teksten op de site?
  • Vul je de website regelmatig bij met nieuwe en unieke content?
  • Geef je afbeeldingen een alt tag mee?

Een alt tag is een alternatieve naam die je in de meeste CMS systemen kan meegeven aan een afbeelding. Deze alt tag wordt door de zoekmachine gelezen.

  • Laad je website alle content snel in? Test het regelmatig met de Google Pagespeed Insights tool.
  • Is je website mobiel-vriendelijk? Test dit met de Google Mobile Friendly tool.
  • Gebruik je ‘schone’ URL’s zonder veel parameters en afleidingen?
  • Is het mogelijk om de content van je website snel te delen via bijvoorbeeld social media?
  • Gebruik je schone HTML en CSS code?
  • Heeft iedere pagina op je website een eigen, unieke titel?
Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL