De Domotica Store

Van 71 naar 6.068 organische bezoekers per maand

Wil je een smart home experience creëren? Dan moet je denken aan De Domoticastore, dé specialist op dit gebied! Domotica en toebehoren worden op dit moment door huiseigenaren nog niet gezien als prioriteit.

Toch gaan, volgens ING-econoom Maurice van Sante, gemak en comfort een steeds grotere rol innemen bij deze groep. Bij maar liefst 60 procent van de mensen is er belangstelling om in de toekomst te investeren in slimme apparatuur. Deze verwachting sluit mooi aan bij de vraag van de klant. Hoe kunnen we ons op een duurzame manier voorbereiden op de toekomst?

Ons advies: “Investeren in SEO! Dat is immers een marketingkanaal voor de langere termijn en sluit mooi aan op de verwachting van de markt.”

De 3 pijlers van SEO toepassen

Doordat er enorm veel mogelijkheden op het gebied van Smart Home Automation zijn, kan dit er tegelijkertijd voor zorgen dat de consument het lastig vindt om een goede keuze te maken. Een vraag die bijvoorbeeld gesteld kan worden is: “Wat is Home Automation?” Michael (eigenaar van De Domotica Store) heeft jarenlang ervaring in deze branche waardoor hij de markt en ook de producten erg goed kent. Deze ervaring en kennis wil hij graag delen via zijn website, maar ook ‘live laten zien’ in zijn showroom in Capelle aan den IJssel.

 

 

 

De uitdaging is dan hoe je gaat concurreren met grote, bekende webshops die al veel langer online actief zijn. Zowel wij als de klant zagen de grootste kansen om de organische vindbaarheid te verbeteren voor de lange termijn. Concurreren met de Nederlandse webshopgiganten gaat niet vanzelf, dus creëerden we een SEO strategie om de strijd mee aan te gaan.

 

 

 

Doordat de klant voordat we gestart zijn met het SEO traject nog zeer weinig met de organische vindbaarheid heeft gedaan lagen er op veel grote vlakken kansen. Hierdoor heeft de site via de organische resultaten slechts 71 bezoekers aangetrokken in de maand juli in 2019.

SEO organische groei

Groei in organische bezoekers juli 2019 t.o.v. juli 2020 (data: Google Analytics)

Een website zonder veel bezoekers, optimaliseren op basis van data uit het verleden is dus niet mogelijk. Waar begin je dan wel? Allereerst hebben we gekeken wat de status is van de website bij de start van het SEO-traject. Wij denken dan altijd aan de 3 SEO pijlers, genaamd: techniek, on-page en autoriteit.

 

 

 

Techniek

 

De technische kant van de website hebben we geanalyseerd. Hier kwamen enkele verbeterpunten uit, zoals op een juiste manier canonical tags gaan gebruiken, links naar 404-pagina’s beperken en een stukje veiligheid.

 

Met het oog op de aankomende Google Page Experience update zullen we op basis van snelheid en gebruikerservaring nog wel verbeteringen moeten gaan doorvoeren.

 

On-Page

 

We kwamen er al snel achter dat er nog veel winst te behalen viel bij de pijler: ‘on-page SEO’. Hiervoor hebben we een contentplan geschreven omdat we enorme kansen zagen binnen de categorie-pagina’s en content in de vorm van blogs.

 

Daarnaast gingen we aan de slag met een duidelijke silo-structuur, iets waar zoekmachines blij van worden. Uiteraard namen we ook andere on-page onderdelen mee.

 

 

 

Autoriteit

 

De totale website autoriteit was absoluut niet slecht om mee te beginnen. Wel zagen we voornamelijk alleen backlinks van startpagina’s naar de homepagina.

 

Als we willen concurreren met de grote webshops uit de markt dan zien we echter dat er nog veel meer unieke backlinks nodig zijn. Ook de diversiteit – nu enkel startpagina’s – is iets waar we mee aan de slag moesten.

DR rating juli 2019 de domotica store

Juli 2019 (data: Ahrefs)

Pillar- en cluster content

Om organische groei te realiseren hebben we drie topics geïdentificeerd die tevens moesten gaan dienen als pillar pages, namelijk: domotica, Philips Hue en verlichting. Met twee van deze topics zijn we direct aan de slag gegaan omdat we daar de beste kansen in zagen. Dit zijn Domotica en Philips Hue.

 

Op basis van deze topics hebben we het contentplan gemaakt. Mede dankzij informatie vanuit de klant, Ahrefs, Google Search Console en Google Trends.

 

Door een duidelijke silo-structuur te hanteren verwachten we de pillar- en cluster pages gezamenlijk te laten stijgen in de SERP’s om vervolgens meer organisch verkeer aan te trekken.

 

We lichten beide topics even kort toe.

 

Topic: Domotica

 

Vanwege de naam van de website is het exacte zoekwoord ‘domotica’ er eentje die voor de klant extra belangrijk is. Een concurrerende term, maar tegelijk ook weer een term waar veel vragen over zijn.

Domotica keyword

Zoekwoord Domotica (data: Ahrefs)

Wij stelden onszelf een aantal vragen: wat is nu precies de zoekintentie van mensen die zoeken op dit topic? En hoe kunnen we hier rekening mee houden met onze content omtrent dit thema? Is de term “domotica” al zo ingeburgerd dat iedereen direct weet wat dit is? Welke synoniemen zijn relevant? Na een kort onderzoek kwamen we erachter dat er nog veel onbekendheid heerst omtrent ‘domotica’.

 

 

 

We wilden dus gaan voldoen aan de zoekintentie, antwoord geven op prangende vragen en onduidelijkheden en zo uiteindelijk dus vindbaarheid en merkbekendheid genereren.

 

Dit pakten we voornamelijk op door het schrijven van informatieve blogs, ondersteunend aan de hoofdcategorie. Doordat we ons hiermee konden richten op informatieve zoektermen was de verwachting dat we hiermee wel bezoekers maar niet direct sales uit zouden halen.

 

Wel vullen deze bezoekers de marketingfunnel van De DomoticaStore waar we later gebruik van kunnen maken.

Topic: Philips Hue

 

Het andere topic – Philips Hue – zou ons meer bezoekers én sales op moeten gaan leveren. Philips hue is namelijk een product dat al veel meer bekendheid heeft. Bovendien zegt deze term al veel meer over het daadwerkelijke product waardoor iemand die hiernaar zoekt al verder in de customer journey zit.

Zoekwoord Philips Hue (data: Ahrefs)

Wel zagen we dat de concurrentie bestaat uit de bekendere en grotere webshops.

 

 

 

Voor dit topic gingen we aan de slag met zowel commerciële zoektermen als informatieve zoektermen. We merkten namelijk op dat er ondanks de bekendheid toch ook nog genoeg vragen waren omtrent Philips Hue. Veelal ook van mensen die het product al bezitten. Is dat dan interessant voor deze webshop? Jawel, want ook deze mensen kunnen we in de toekomst weer helpen wanneer er weer behoefte is naar de koop van een van deze producten.

 

 

 

Vervolgens konden we doorbouwen om op de lange termijn gevonden te worden op de producten en relevante termen. Mogelijkheden genoeg op basis van dit topic!

Keyword ideas Philips Hue

Zoekwoord ideeën Philips Hue (data: Ahrefs)

De optimalisatie slag maken

Voor de beste resultaten is optimalisatie van cruciaal belang. De zoekwoorden namen we daarom mee in onze rank-tracker om deze dagelijks te monitoren.

 

Daarnaast wilden we ons contentplan continu verbeteren dankzij de data vanuit Google Search Console. We moesten een optimalisatie slag maken op basis van een aantal onderdelen welke we hieronder toelichten.

 

De homepagina optimaliseren

 

De homepage is altijd een belangrijke pagina. We zagen in Google Search Console dat er een aantal zoekwoorden opties zijn waarmee we op redelijk korte termijn een (verbeterde) top-10 positie konden behalen.

 

Deze zoekwoorden hebben geen groot zoekvolume maar zijn wel handig om organisch op gevonden te worden omdat dit de shop goed omschrijft. De homepagina ontving al wat backlinks van startpagina’s en heeft een prima domain authority.

 

We hadden wel nog geoptimaliseerde content nodig waarbij we interne links gebruiken om de waarde van de homepagina door te sturen naar belangrijke hoofdcategorieën.

 

De huidige posities van deze zoekwoorden vergeleken met 1 jaar geleden:

Zoekwoorden homepagina De Domotica Store

Zoekwoordposities homepagina t.o.v. 1 jaar geleden

Informatieve blogs schrijven

 

Nadat we de homepagina hebben opgepakt konden we direct door. We begonnen in de eerste maanden met het schrijven of verbeteren van informatieve blogs die verband hebben met onze topics

 

Je kan bij deze zoekwoorden denken aan blogs die antwoord geven op vragen als:

  • Wat is ‘term’?
  • Wat betekent ‘term’?
  • Hoe installeer ik ‘product’?
  • Mijn ‘product’ werkt niet meer, wat nu?
  • Hoe reset ik ‘product?
  • Wat kan ik met ‘product’?
  • Hoe sluit ik ‘product’ aan op …?

We wilden dus niet direct focussen op het creëren van e-commerce waarde, maar juist eerst meer naamsbekendheid genereren. En uiteraard niet onbelangrijk service bieden door antwoord te geven op prangende vragen en problemen.

 

Bij het schrijven van deze onderwerpen namen we de volgende belangrijke onderdelen mee:

  • Aantal woorden (zien we een verband tussen de top-3 in Google?);
  • De zoekvraag goed beantwoorden (de lezer dus echt helpen);
  • Gebruik headers (leesbaarheid verbeteren / zoekwoord hierin verwerken);
  • URL-optimalisatie;
  • Intern linken (naar welke relevante blogs of categorieën kunnen we doorlinken?);
  • Meta-titels en omschrijvingen verbeteren;
  • Hoeveel backlinks hebben we nodig?

Vervolgens hadden deze blogs tijd nodig om te gaan ranken in de SERP’s. Waar nodig sturen we gedurende dat proces bij met data vanuit Google Search Console, de ranking-tool en Ahrefs.

 

Langzaam maar zeker zagen we het aantal vertoningen in 2019 via Google Search Console toenemen:

Stijging vertoningen van juli 2019 tot en met december 2019 (data: Google Search Console)

Categorie-pagina’s optimaliseren

 

We hebben voor het SEO-traject de topics geïdentificeerd. Hierdoor hebben we een duidelijke structuur kunnen gebruiken die ideaal is voor SEO. In deze structuur hebben we een heleboel categorieën die we gaan optimaliseren. Deze zullen ons e-commerce waarde gaan opleveren. De categorie-pagina’s gaan we optimaliseren o.b.v. 3 onderdelen:

  • Nieuwe content schrijven
  • Silo’s & waarde verdelen
  • Content uitbreiden

Nieuwe content schrijven

 

We hadden vanuit SEO-oogpunt wel uitdaging. Zowel wij als de klant vonden het belangrijk dat op de categorie-pagina’s de (onderliggende)pagina’s en/of producten nog wel boven de vouw zichtbaar bleven.

 

We vinden het belangrijk dat de bezoeker de producten direct ziet en niet helemaal naar beneden moet scrollen vanwege te lange content. Dit ook met het oog op een zo laag als mogelijk bouncepercentage.

 

Door beperkingen van de webshop konden we op dat moment alleen content boven de producten plaatsen. Om de eerste rij producten boven de bouw zichtbaar te houden, konden de teksten op de categorie-pagina’s niet te lang zijn.

 

De content die we schreven bestond uit maximaal 300-400 woorden. In de praktijk merken we zelf dat langere content vaak wel beter scoort vanuit SEO-oogpunt.

 

Het voordeel aan deze beperking was dat we sneller meerdere categorieën hebben opgepakt. We konden alleen niet zulke lange teksten schrijven als dat we in eerste instantie zelf hadden bedacht.

 

Door het toevoegen van content op de categorie-pagina’s bleef het aantal vertoningen stijgen.

Vertoningen de domotica store tm april

Stijging in vertoningen juli 2019 tot en met april 2020 (data: Google Search Console)

Silo’s & waarde verdelen

 

Doordat we moesten werken met teksten die niet langer zijn dan 400 woorden, was het extra belangrijk dat we een goede silo-structuur (interne linkstructuur) hanteerden. Dit kwam doordat de content boven de producten zou staan.

 

De hoofdcategorie wilden we vanwege het doorgeven van de linkwaarde intern laten linken naar de relevante subcategorieën. Deze subcategorieën lieten we vervolgens ook weer intern terug linken naar de hoofdcategorie. Dit herhaalden we tot aan nog dieper liggende pagina’s.

 

Uiteraard zorgden we er ook voor dat de informatieve blogs doorlinkten naar de pillar pages.

 

Uitbreiding content             

 

Sinds mei 2020 konden we, dankzij de klant, ook meer tekst kwijt op de categorie-pagina’s. Vanaf dat moment kregen we namelijk de mogelijkheid om content onder de producten toe te voegen.

 

We hebben dus nogmaals kritisch gekeken naar de content en de posities van de relevante zoekwoorden. Op basis hiervan zijn we de content op de categoriepagina’s gaan uitbreiden.

Linkbuilding

 

Doordat alleen de homepagina enige vorm van paginawaarde had, was het zaak om aan de slag te gaan met linkbuilding. Hoe zag de linkbuilding tactiek eruit? We onderzochten eerst voor iedere pagina wat het verschil qua waarde was en wat er voor nodig was om onze waarde te laten stijgen. Je kunt hierbij denken aan:

  • De waarde van de backlinks;
  • Het aantal backlinks;
  • Het gebruik van ankertekst(en);

Op basis hiervan hebben we constant de afweging gemaakt, met een oog op het budget, om de meest waardevolle verbeteringen te realiseren.

 

Uiteindelijk wil je het maximale halen uit de externe links die je weet te verkrijgen. Doordat we een duidelijke silo-structuur hadden gecreëerd, konden de pagina’s de waarde vervolgens verdelen aan de onderliggende pagina’s.

 

Het was voor ons heel belangrijk dat de term ‘Philips Hue’ over de lange termijn zou gaan stijgen in de SERP’s. Ook kent dit zoekwoord veel subcategorieën waardoor we deze mee kunnen laten profiteren van de backlinks die de hoofdcategorie verkrijgt.

 

Doordat we bij veel van deze subcategorieën te maken hadden met dezelfde zware concurrenten moesten we er voor zorgen dat we ook voor deze individuele pagina’s unieke backlinks zouden verkrijgen. Opnieuw zou de silo-structuur daarbij weer zorgen voor een goede verdeling van de waarde van deze pagina naar andere, onderliggende pagina’s.

 

Vanuit onze tool Ahrefs zien we, als we juli 2019 met juli 2020 vergelijken, een groei op deze belangrijke onderdelen:

DR rating juli 2019 de domotica store

Juli 2019 (data: Ahrefs)

DR rating juli 2020 de domotica store

Juli 2020 (data: Ahrefs)

Vanuit onze tool Ahrefs zien we, als we juli 2019 met juli 2020 vergelijken, een groei op deze belangrijke onderdelen:

  • Domain Rating: De DR-score is gestegen van 32 naar 37
  • Verwijzende domeinen: Aantal gestegen van 57 naar 159

Het SEO-resultaat voor De Domotica Store

Door de juiste zoekwoorden uit te kiezen vooraf en tijdens het proces wisten we mooie resultaten te behalen. Zo hebben we inmiddels een top-10 positie met de twee pillar pages weten te behalen.

Zoekwoordenposities hoofd topics t.o.v. 1 jaar geleden

De meeste organische bezoekers komen op dit moment nog binnen op de informatieve blogs. Dit zijn onderwerpen waarmee we niet direct nieuwe klanten mee zullen aantrekken. Bieden we hiermee wel de service aan die we willen? Ja! Ongeacht of je nu een klant bent van De Domotica Store of niet, je kan bij ons terecht met je vragen. We verzamelen vervolgens wel data en weten naamsbekendheid te creëren. Dit is ook wat waard.

 

 

 

Met betrekking tot algemene vindbaarheid is de website ontzettend gegroeid. Zeker na januari 2020 zien we een flinke stijging in het aantal zoekwoorden binnen de top-10 en top-3 van Google. Eind juli 2020 bezitten we met 126 zoekwoorden een positie tussen #4 – #10 en 54 posities van #1- #3.

Organische zoektermen

Stijging aantallen & posities organische zoektermen

Met welke zoekwoorden we hiermee precies ranken kunnen wij niet mededelen. Uiteraard ben je vrij om dit zelf uit te zoeken 😉.

 

De verbeterde posities en algemene vindbaarheid van de website laten zich ook zien in Google Search Console. Hierin zien we de vindbaarheid van de website iedere maand groeien. Dit is een mooie bevestiging van het werk dat verricht is.

Google Search Console vertoningen en klikken tm juli 2020

Stijging in vertoningen en klikken juli 2019 t/m juli 2020 (data: Google Search Console)

Uiteindelijk heeft dit SEO-traject voor een explosieve groei in organisch verkeer gezorgd. Vanuit Google Analytics zien we een stijging van 71 naar 6.068 waarin we juli 2019 en juli 2020 met elkaar vergelijken.

Organisch verkeer juli 2019

Organische bezoekers juli 2019

Ook aan de slag met succesvolle online campagnes?

Ben jij benieuwd wat wij voor jouw online marketing kunnen betekenen? Neem dan gewoon eens contact met ons op en we sparren samen over mogelijkheden!

Neem contact met ons op