SEO trends 2024

Na een golf van updates vanuit Google aan het eind van 2023, zou je bijna vergeten dat 2024 om de hoek staat te wachten. Het afgelopen jaar heeft Google ons wederom bewezen dat ons werk als SEO specialist nooit saai hoeft te zijn. Maar ondanks de hectiek van het afgelopen jaar, belooft ook 2024 weer een bijzonder jaar te gaan worden. Met de aanstaande introductie van SGE, groeiende AI mogelijkheden en EEAT, belooft 2024 misschien wel het uitdagendste jaar tot nu toe te gaan worden. In deze blog ga ik je meenemen in dé belangrijkste SEO trends voor 2024, zo ga je goed voorbereid het nieuwe jaar in!

Open deur: content blijft king

Net zoals ieder lijstje met SEO trends voor het nieuwe jaar, mag content niet ontbreken. Ook in 2024 blijft content ontzettend belangrijk. Waarom dit zo belangrijk gaat zijn zal ik later in de blog uitleggen. Maar een heads up kan nooit kwaad.

Trend 1: Search Generative Experience (SGE)

Wat is het en waarom is het belangrijk?

Begin dit jaar kondigde Google als respons op Bing aan dat het met een eigen AI integratie in de zoekmachine zou gaan komen. Onder de naam SGE (Search Generative Experience) kreeg de Verenigde Staten als eerste toegang tot de beta van Google. Al snel werd duidelijk dat dit er voor kan zorgen dat het zoeklandschap voor eeuwig gaat veranderen.

Al snel werd duidelijk dat SGE bovenaan de SERP zal komen en in de meeste gevallen het volledige scherm over gaat nemen. Iets wat er zomaar voor kan zorgen dat gebruikers van Google jouw resultaat in de top 10 helemaal niet meer te zien krijgen.

Toch lijkt de SGE (net zoals altijd) ervoor te zorgen dat er elders weer kansen gaan ontstaan. Voor veel websites zal het een gigantische drop in verkeer gaan veroorzaken, maar voor de website-eigenaren die hier nu al mee bezig zijn gaat SGE juist kansen opleveren om organisch verder te groeien.

In de geschiedenis van Google is er namelijk nog nooit een update zo ver van tevoren aangekondigd met zo veel data en mogelijkheden om er zelf mee te experimenteren. Op het internet is dan ook enorm veel informatie te vinden over SGE. Informatie die je als SEO specialist niet links mag laten liggen.

Hoe kun je nu op deze trend inspelen?

Als SEO specialist is het enorm belangrijk dat je op de hoogte bent van SGE en de veranderingen die mogelijk over een aantal maanden toegepast gaan worden in de zoekmachine. Het is dus belangrijk dat je jezelf vast gaat inlezen, om jezelf én je klanten hier alvast op voor te bereiden.

Er zijn namelijk, ondanks dat er nog niet gek veel bekend is over de impact, zeker dingen die je kunt gaan doen. Hieronder de drie zaken die je kunt doen:

  • Techniek op orde hebben: het inladen van de SGE in Google kost tijd, het is daarom belangrijk dat Google je website snel kan crawlen. Technisch moet je website gewoon top zijn om in de SGE te gaan verschijnen;
  • Hoogwaardige content aanbieden: als je wil dat jouw content gebruikt wordt voor het maken van het SGE antwoord, dan is het belangrijk dat de kwaliteit goed is. Dit kun je nu al testen door content te laten analyseren (lees: samenvatten) door AI tools om te achterhalen of alles duidelijk is uitgelegd;
  • Risicoanalyse: bepaalde keywords zullen harder geraakt worden dan andere. Zo lijkt e-commerce keywords een hoger risico te lopen. Er zijn verschillende partijen (zoals iPullRank) waar je een risicoanalyse uit kunt voeren rondom de komst van SGE. Dit is verstandig om te doen zodat je een idee krijgt van het risico wat je loopt.
De afbeelding toont een zoekresultaatpagina van Google met informatie over Bryce Canyon en Arches National Park, gericht op gezinnen met kinderen en honden. Er zijn afbeeldingen en links naar gidsen en artikelen over activiteiten in de parken.

Trend 2: EEAT

Wat is het en waarom is het belangrijk?

Het zo lekker over de mond rollende EAT veranderde in december 2022 naar EEAT toen Google een extra E toevoegde. Maar ondanks dat dit nu bijna een jaar geleden is, merken we in onze werkzaamheden dat EEAT een steeds belangrijkere rol begint te krijgen.

EEAT staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness en zijn richtlijnen voor Google om websites beter te beoordelen en de zoekresultaten zo kwalitatief als mogelijk te houden. Met de opkomst van AI gegenereerde content wordt dit steeds belangrijker.

Voor zoekmachines zoals Google wordt het steeds belangrijker om in te kunnen zien of iemand echt verstand heeft van een bepaald onderwerp. Het creëren van content kan tegenwoordig eenvoudig middels AI, waardoor mensen zonder specifiek verstand van een onderwerp content hierover kunnen publiceren.

Maar met de EEAT richtlijnen probeert Google te voorkomen dat de kwaliteit van de content die in de SERP getoond wordt achteruit gaat. De afgelopen core updates hebben niet voor niets een correlatie gehad met de EEAT richtlijnen. Mijn verwachting is dat dit het komende jaar alleen maar meer zal zijn.

Hoe kun je nu op deze trend inspelen?

Met de opkomst van AI gegenereerde content en het continu verbeterde algoritme van Google, is het belangrijk dat je met de EEAT richtlijnen aan de slag gaat. Dit om ervoor te zorgen dat Google jouw website vertrouwt en graag vertoond in de zoekresultaten. Ondanks dat wijzigingen niet direct voor veranderingen gaan zorgen, zul je merken dat je op de lange termijn wel degelijk beter gaat scoren in de zoekmachine.

Een aantal dingen die je nu kunt doen zijn:

  • Gezicht achter het bedrijf laten zien: laat zien dat er echte mensen achter het bedrijf zitten. Voeg foto’s toe, wees open over je auteurs en de personen die voor het bedrijf werken;
  • Kwalitatieve linkbuilding: linkbuilding is en blijft enorm belangrijk. Zorg voor goede links van kwalitatieve websites. Linkbuilding uitbesteden bij een erkende partij is zeker een goede optie;
  • Koppel je social media aan je website: social media geeft zoekmachines een goede indruk van de populariteit van je bedrijf. Zorg er daarom voor dat je op je website verwijst naar je social media profielen en je website aan deze profielen toe hebt gevoegd.

Trend 3: Topical Authority

Wat is het en waarom is het belangrijk?

Topical Authority is belangrijk voor zoekmachines om te begrijpen of je wel echt verstand hebt van een bepaald onderwerp. Door een zo uitgebreid mogelijke informatiebron te zijn voor je doelgroep, heb je niet alleen kans om breder te ranken, maar geef je zoekmachine ook een signaal dat jij dé expert bent op een bepaald gebied. Combineer je dit met EEAT, dan ga je merken dat je op zowel informatieve als converterende zoektermen beter zichtbaar gaat zijn.

Hoe kun je nu op deze trend inspelen?

Topical Authority is iets waar je als website eigenaar eenvoudig mee aan de slag kunt. Voordat je begint is het van belang dat je goed onderzoek doet naar waar je website nu staat en waar de behoefte van de doelgroep precies ligt.

In je onderzoek is het vooral belangrijk om onderwerpen te verzamelen die je nog niet behandeld hebt op je website. Deze onderwerpen zijn perfect om je website mee uit te breiden. Vervolgens is het van belang om hoogwaardige content te publiceren voor je doelgroep.

Trend 4: Structured data en rich snippets

Wat is het en waarom is het belangrijk?

Met de introductie van de ondersteuning van nieuwe schema-typen en het toevoegen van nieuwe functies in de SERP, geeft Google een duidelijk signaal af: structured data is en wordt steeds belangrijker.

Het afgelopen jaar zijn er weer verschillende typen rich snippets geïntroduceerd die enkel te verkrijgen zijn middels het implementeren van de juiste structured data. Niet geheel onterecht dat zoekmachines hier veel waarde aan geven want het helpt om een website beter te begrijpen.

Ondanks dat zoekmachines niet alle typen schema’s ondersteunen, geeft het wel meer context en uitleg over je website. Middels structured data kun je namelijk bijna de gehele website markeren. Denk bijvoorbeeld aan het ‘person’ structured data waarmee je auteurs van je website zou kunnen markeren. Dit geeft zoekmachines een duidelijk signaal van vertrouwen af.

Een zoekresultaatpagina over spinazie met recepten, voedingsinformatie en afbeeldingen van spinaziebladeren en gerechten. Rechts staat een beschrijving van spinazie en de bijbehorende voedingswaarde.

Hoe kun je nu op deze trend inspelen?

Ga jouw website(s) af en controleer welke structured data er momenteel op je webpagina’s staat. Maak je gebruik van een SEO plugin zoals Yoast of Rank Math? Dan is de kans groot dat de structured data in de basis goed zal staan. Toch raad ik je aan om ook dan op zoek te gaan naar een eventuele uitbreiding.

Daarnaast is het goed om in eerste instantie ook de richtlijnen van Google ernaast te houden. Het is namelijk een no brainer om de content op je pagina die in aanmerking komt voor een rich snippet te markeren.

Trend 5: Contentcreatie middels AI

Wat is het en waarom is het belangrijk?

De introductie van Chat GPT in oktober 2022 is denk ik niemand ontgaan. De mogelijkheden van AI werden ineens mogelijk voor het publiek en het zelf spelen met de modellen kwam binnen handbereik. De gigantische potentie die SEO specialisten zagen, stond gelijk aan de angst van copywriters om hun baan te gaan verliezen.

De introductie van Chat GPT betekende een invasie van AI gegenereerde content. LinkedIn werd overspoeld met AI-goeroes die claimde binnen een aantal minuten (zo leek het althans) honderden pagina’s aan content te kunnen vullen, om daarmee duizenden bezoekers binnen te halen. Zelf content schrijven leek verleden tijd.

In de praktijk bleek dit allemaal wel mee te vallen en leerde veel specialisten (waaronder ik) dat zo even snel content laten creëren door Chat GPT helemaal niet zo goed werkte. Maar ondanks dat kwaliteit niet altijd even goed bleek te zijn, was de kracht van AI wel degelijk zichtbaar.

Het maken van een content uitlijning, herschrijven van teksten in een bepaalde schrijfstijl en zelfs het volledig creëren van teksten is tegenwoordig zeer goed mogelijk met tools als Chat GPT en Jasper.

Zeker wanneer je met de juiste prompts werkt, het gesprek aangaat met de tool en zelf met waardevolle input komt, zijn de teksten van degelijke kwaliteit. Zeker goed genoeg om vindbaar te zijn in zoekmachines.

Hoe kun je nu op deze trend inspelen?

Het creëren van content middels AI blijft nog altijd een beetje een grijs gebied. Maar zolang het eindproduct wat eruit komt van een dusdanige kwaliteit is, gaat het je lukken om te ranken in zoekmachines.

In 2024 gaat het daarom des te belangrijker zijn om te blijven testen met het creëren van content middels AI. Of het nu gaat om het creëren van volledige teksten of met AI als helpende hand zelf de teksten schrijven, AI gaat je enorm veel tijd besparen en komt de kwaliteit van je content ten goede. Mits het op de juiste manier wordt ingezet 😉.

Trend 6: Veranderende zoekintentie

Wat is het en waarom is het belangrijk?

Waar je jarenlang op plek één hebt gestaan in de SERP met een productpagina, kan het zomaar zo zijn dat je de positie het afgelopen jaar kwijt bent geraakt aan een meer informatieve pagina zoals een blog.

Het afgelopen jaar is wel opgevallen dat de zoekintentie op veel zoekwoorden is veranderd. Soms van converterend naar informatief, maar ook andersom hebben we vaak genoeg voorbij zien komen. Onze verwachting is dat ook dit in 2024 een belangrijke rol zal gaan spelen in de wereld van SEO.

Hoe kun je nu op deze trend inspelen?

Het is belangrijk om goed in te spelen op de veranderende zoekintentie. Zorg dat je de SERP dagelijks monitort middels een rank tracker en een bericht ontvangt wanneer deze verandert. Op die manier ben je er direct bij wanneer zaken veranderen. Aan de hand van de veranderingen kun je analyseren wat er precies met de zoekintentie gebeurt en of jij met jouw webpagina wel aansluit bij deze zoekintentie.

Vervolgens is het van belang dat je in gaat spelen op de veranderende zoekmachine. Zie je dat de zoekintentie verandert, dan zul je er voor moeten zorgen dat jouw webpagina hieraan gaat voldoen. Uiteraard is dit goed te testen door twee pagina’s naast elkaar te laten indexeren en goed intern te linken. Houdt in dat geval wel in de gaten dat er geen interne concurrentie ontstaat.

Hoe ziet jouw SEO strategie eruit voor 2024

Ben jij al bezig met 2024 en jouw passende SEO strategie. Dit jaar gaan er weer flink wat veranderingen plaatsvinden in het zoeklandschap. Daarom des te belangrijk om op tijd voorbereidingen te treffen zodat je ook in 2024 weer kunt gaan knallen met je organische vindbaarheid.

Wil je weten hoe wij jouw SEO zouden verbeteren én ben je benieuwd wat dat dan gaat opleveren? Vraag vrijblijvend een SEO Audit aan waarin we jouw website gratis analyseren en een plan maken hoe dit beter kan!