Veel meer omzet met strategische e-mailmarketing

Bij Maatwerk Online geloven we erin dat e-mailmarketing echt onderdeel moet zijn van je marketing funnel. Deze case laat zien hoe we e-mail automation én campagnes inzetten voor onze klant De Kruidenbaron. Hiermee proberen we hun omzet een mooie boost te geven. En met succes! Je vindt onze aanpak en resultaten hieronder.

Eileen Jaquet Content Specialist & Projectmanager

De klant zat in eerste instantie nog in MailChimp en er werd geen lijstmanagement gedaan. Hierdoor waren er duizenden contacten, maar wisten we niet welke daarvan actief waren en wie niet. Dit betekent dat het lastig is om te zien wie openstaan voor nieuwsbrieven bijvoorbeeld. Bovendien is MailChimp niet te koppelen met het e-commerce systeem van de klant, waardoor automations vrijwel onmogelijk op te zetten waren en we nóg minder data verkregen. Vergelijkbaar met een soort ruwe diamant die nog gepolijst moet worden, was er dus genoeg winst te behalen.

Wat was het plan?

Om meer met de e-mailmarketing van De Kruidenbaron te doen was het nodig om hen over te hevelen naar ActiveCampaign, het e-mailsysteem waar we bij Maatwerk Online mee werken. Daarna konden we de lijsten op gaan schonen, automations bouwen en frissere nieuwsbrieven gaan sturen.

Optimaal gebruik maken van bestaande contacten

Met een reactivatiemail en een flinke opschoonactie waren de lijsten weer fris. Vervolgens konden automations worden gebouwd om de lijsten voortaan schoon te houden, maar ook automations die de omzet verhogen. We hebben in eerste instantie de volgende automations opgezet.

– Lijstmanagement

Hiermee houden we bij welke contacten actief zijn en welke al een tijdje geen interactie hebben met De Kruidenbaron. Zo houden we de lijsten schoon.

– Abandoned cart

Klikt iemand zijn winkelmandje weg, dan brengen we deze vanuit de abandoned cart automation opnieuw onder de aandacht.

– Verjaardagskorting

Wie jarig is krijgt een cadeautje in de vorm van een kortingscode.

– Welkomstflow

Last maar zeker not least. Met de welkomstflow heten we nieuwe klanten welkom én in aanvulling hierop creëren we campagnemails voor de actieve contacten van De Kruidenbaron. Dat bleek een bijzonder goed idee te zijn!

10.000 euro extra omzetwaarde door slechts één mail!

De automations van De Kruidenbaron vangen maandelijks mooie extra omzet af. Met continue aanpassingen en tests doen we er alles aan om deze uit te breiden en nog winstgevender te maken. Voeg hier de campagnemails met kortingsacties aan toe en het wordt al gauw druk in het magazijn van De Kruidenbaron. Zo druk zelfs, dat we soms even moeten wachten met een nieuwe actiemail totdat er voldoende personeel beschikbaar is om alle pakketten op tijd te versturen. Gemiddeld leveren dergelijke kortingsacties namelijk een heleboel bestellingen op met een extra omzetwaarde van minstens €10.000,- op slechts één mail.

Wat zegt ons maatje Jens over deze case?

Meer weten
over deze case?