Structured data handleiding

Auteur Frank van Dijk

Structured data blijft voor veel specialisten een vaag begrip. Het markeren van content middels een schematische opmaak is vaak iets wat onderaan het lijstje belandt van mogelijke optimalisaties. Dit terwijl het correct implementeren hiervan juist zoekmachines veel meer context geeft over jouw pagina. In deze handleiding ga ik je precies uitleggen wat structured data is en hoe jij het in kan zetten om de online vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Enjoy de wondere wereld van structured data!

Wat is structured data?

Structured data is een schematische opmaak die zoekmachines zoals Google context geeft over wat er precies op een pagina staat. Dit houdt in dat er in de code een markering aanwezig is die vertelt over wat bepaalde elementen inhouden en wat ze voor correlatie hebben op bijvoorbeeld de rest van de website.

Zo kun je zoekmachines bijvoorbeeld precies vertellen op welk adres je bedrijf zit, welke pagina’s producten bevatten en wat klanten middels reviews van je producten vinden. Super waardevol want zo kun je zoekmachines helpen jouw pagina’s beter te begrijpen.

Middels structured data die je opbouwt via de richtlijnen van Schema.org kun je zoekmachines meer context meegeven en vergroot je de kans om zichtbaar te zijn in één van de vele rich snippets die op de zoekresultatenpagina zichtbaar zijn.

Screenshot van Schema.org

Verschillende formats van structured data

Momenteel zijn er drie verschillende formats van structured data die worden ondersteund door de grootste zoekmachines zoals Google, dit zijn JSON-LD, Microdata en RDFa. Alle drie stellen je op hun eigen manier in staat om zaken op een pagina te markeren. Hier heb je als website eigenaar dan ook vrijheid om te kiezen.

Echter geeft Google in de officiële richtlijnen wel aan dat het aanraad om JSON-LD te gebruiken bij jouw implementatie.

Google adviseert JSON-LD voor structured data

De ervaring leert ons ook dat deze manier van implementeren het snelst, meest efficiënt is en voor de beste resultaten zorgt. Ons advies is daarom dus ook dat je voor JSON-LD kiest. Gelukkig voor jou vertel ik later in deze handleiding hoe je dit het beste kunt doen.

Waarom moet ik structured data implementeren

Waarom je structured data zou moeten implementeren is eigenlijk een no brainer. Structured data stelt je in staat om zoekmachines een handje te helpen in het begrijpen van je website. Door structured data te implementeren vertel je letterlijk aan zoekmachines hoe je website in elkaar zit en wat bepaalde verhoudingen van pagina’s hebben.

Daarnaast kom je middels structured data sneller in aanmerking voor rich snippets. Dit zijn elementen in de zoekresultatenpagina die zoekmachines en hierin vooral Google in staat stellen hun gebruikers sneller van dienst te zijn. Voorbeelden hiervan zijn nieuwsartikelen, vacatures (zie het onderstaande voorbeeld van onze SEO specialist vacature in het Google vacatureoverzicht) en recepten. Deze rich snippets stellen je in staat op meerdere plekken op de zoekresultatenpagina aanwezig te zijn. Iets wat voor meer websitebezoekers zorgt en ook je branding ten goede komt.

Screenshot vacature middels structured data in Google

Het implementeren van structured data is daarom aan te raden aan iedere website die organisch vindbaar wil zijn. Middels rich snippets kun je meer website bezoekers binnenhalen en ook menig SEO specialist (waaronder ik 😉) pleit ervoor dat structured data op zich een positief effect op je organische vindbaarheid heeft.

Is structured data een ranking factor?

Structured data is geen ranking factor voor Google. Echter heeft het implementeren van structured data wel degelijk een positief effect op je vindbaarheid in de zoekmachine. Middels structured data vergroot je de kans om in rich snippets vertoond te worden (voor sommige is structured data zelfs essentieel) maar je verbetert ook je algemene vindbaarheid.

Omdat je zoekmachines meer context meegeeft aan je pagina en ze helpt jouw pagina’s beter te begrijpen, zou het logisch moeten zijn dat dit een positief effect heeft. Datagedreven dit standpunt onderbouwen blijft lastig, maar veel specialisten durven deze conclusie wel te trekken.

Verschillende typen structured data

Wil je beginnen met structured data, dan is het belangrijk dat je weet welke typen structured data je wilt gaan gebruiken. Begin je namelijk je zoektocht op Schema.org, dan zal je snel verdrinken in de duizenden mogelijkheden die er zijn.

De documentatie en de typen schema’s die er bestaan zijn zo uitgebreid dat het mogelijk is om zaken als creditcards tot rivieren te markeren. Wellicht voor hele specifieke website interessant, maar voor het gros van de websites is dit zeker niet het geval.

Het is daarom fijn dat we terug kunnen vallen op de documentatie van Google. In de officiële guidelines citeert Google namelijk naar de volgende 32 typen structured data:

  • Article
  • Book
  • Breadcrumb
  • Carousel
  • Course
  • COVID-19 announcements
  • Dataset
  • Education Q&A
  • Employer Aggregate Rating
  • Estimated salary
  • Event
  • Fact Check
  • FAQ
  • Home Activities
  • How-to
  • Image metadata
  • Job Posting
  • Learning Video
  • Local Business
  • Logo
  • Math solver
  • Movie
  • Practice problem
  • Product
  • Q&A
  • Recipe
  • Review snippet
  • Sitelinks search box
  • Software App
  • Speakable
  • Subscription and paywalled content
  • Video

De reden dat Google naar deze typen citeert is omdat deze bijvoorbeeld in aanmerking komen voor rich snippets. Dit betekent niet dat dit de enige zijn en dat deze allemaal even belangrijk zijn, maar het vormt wel een mooie basis om kennis te maken met structured data. In de meeste gevallen zal je namelijk met deze typen schema’s aan de slag gaan.

Toch, om je pagina’s iets beter op te bouwen adviseren we je om ook aan de slag te gaan met de WebPage, Organization en Person schema’s. Dit zijn schema’s die ondanks dat Google ze niet opneemt in de documentatie, wel enorm waardevol kunnen zijn.

Dé 10 belangrijkste typen structured data

In onze ogen is de implementatie van structured data enorm waardevol. Maar zeker niet elk type structured data heeft evenveel waarde voor je website. De 10 belangrijkste typen structured data hebben we daarom voor je verzameld en lichten we kort toe hoe en wanneer je deze zou moeten gebruiken.

WebPage

Het meest logische is om je structured data altijd te beginnen met WebPage. In het overgrote gedeelte van de gevallen zal je de structured data namelijk op een webpagina plaatsen. Het is daarom logisch om jouw schema op te bouwen vanuit een WebPage schema.

In dit schema type kun je onder andere de titel, belangrijkste content en te volgen links markeren.

Organization

In veel gevallen zit er een organisatie achter een website. Het is daarom belangrijk dat je in je schema markeren aangeeft welk bedrijf er achter een website zit. Ook in dit geval zorgt dit weer voor vertrouwen bij zoekmachines.

Binnen het Organization schema type kunnen we onder andere markeren wat de naam is van het bedrijf, wat de contactgegevens zijn en waar het gevestigd is.

Person

Met de opkomst van AI gegenereerde content gaat dit schema een stuk belangrijker worden. Het is namelijk mogelijk een persoon te markeren. Dit is ideaal om aan te tonen dat de auteur van een blog of pagina een mens is. Maar ook kun je vertrouwen opbouwen door meer context te geven over de expertise van deze persoon.

In dit schema type kunnen we onder andere de naam van het persoon, andere vermeldingen op het internet (bijvoorbeeld social media profielen) en expertise markeren.

LocalBusiness

Ben je een lokaal bedrijf dan is naast een bedrijfsprofiel op Google het belangrijkste wat je kunt doen het toevoegen LocalBusiness. Dit schema type vertelt namelijk alles over de fysieke locatie van een bedrijf. Een best practice is dan ook dit naast je bedrijfsprofiel te leggen zodat zoekmachines vanuit twee kanten informatie krijgen over jouw fysieke locatie.

In dit schema kunnen we onder andere de adresgegevens, openingstijden en contactgegevens markeren.

Breadcrumb

Een logische interne linkstructuur is belangrijk voor je organische vindbaarheid. Naast fysieke breadcrumbs op de pagina kun je ook breadcrumbs markeren middels het breadcrumb schema. Dit helpt zoekmachines beter te begrijpen wat de correlatie is tussen pagina’s.

In dit schema kunnen we de breadcrumbs op een pagina markeren.

Article

Ben je aan het bloggen of publiceer je nieuwsartikelen dan is het belangrijk om je berichten te markeren met een Article schema. Dit is bijvoorbeeld essentieel om als nieuwsartikel weergeven te worden in de zoekmachine. Daarnaast kun je ook vertrouwen wekken bij zoekmachines door de belangrijkste zaken te markeren.

In dit schema kunnen we onder andere de auteur, publicatiedata en typen artikel markeren.

Product

No brainer voor een webshop natuurlijk. Wanneer je jouw producten aanbiedt op je website en op de zoekresultatenpagina wilt hebben als product zal je deze moeten markeren. Het voordeel is dat ook dan je producten als rich snippet getoond kunnen worden en zo op meerdere plekken in de SERP terug kunnen komen.

In dit schema kunnen we onder andere de productnaam, prijs en voorraad markeren.

JobPosting

Een vergelijkbaar schema met het product schema is JobPosting. Deze plaats je namelijk op vacatures en komt daardoor in aanmerking om in Google for Jobs vertoond te worden. Naast dat ook dit weer context aan Google geeft kom je in aanmerking voor rich snippets die voor meer kliks en naamsbekendheid kunnen zorgen.

In dit schema kunnen we onder andere de vacaturenaam, het salaris en de vacatureomschrijving markeren.

FAQ

Toon je een veelgestelde vragen sectie op je pagina dan is het zinvol om deze te markeren. Voor bekende websites en overheidswebsites kan dit er zelf voor zorgen dat deze weergegeven worden onder het organische resultaat. Daarnaast maak je ook meer kans op een vertoningen in de ‘people also ask’ sectie.

Middels dit schema kunnen we de vragen en antwoorden markeren.

Review

Heb je reviews op je website over bijvoorbeeld je diensten of je producten? Dan kan je deze markeren om deze zichtbaar te maken in de SERP. Dit zorgt er dan voor dat je extra ruimte in beslag neemt en op deze manier meer aandacht trekt in de zoekmachine.

Middels dit schema kunnen we de reviewer, review tekst en score markeren.

Structured data combineren

Hoe meer je met structured data aan de slag gaat, hoe meer je zal merken dat verschillende typen structured data correlatie met elkaar hebben. Zo zijn een pagina en website volledig verschillende dingen, maar hebben ze wel alles met elkaar te maken. Ook in structured data werkt dit zo.

Het is namelijk mogelijk om schema’s te combineren. Dit betekent dat je bepaalde schema-typen in een andere kan verwerken. Een aantal voorwaarden hiervan zijn:

  • WebPage schema onderdeel laten zijn van een WebSite schema;
  • FAQ vragen onderdeel laten zijn van een WebPage schema;
  • WebSite schema onderdeel te laten zijn van een Organization schema.

Door structured data te combineren kun je zoekmachines nog meer context geven over je website en meer duidelijkheid geven over het geheel. Wel is het combineren van structured data een complex iets met een hoge foutgevoeligheid.

Structured data implementeren

Het implementeren van structured data kent vier stappen:

  1. Structured data opbouwen
  2. Structured data code valideren
  3. Structured data op de pagina plaatsen
  4. Structured data op de pagina valideren

Deze stappen kun je handmatig doorlopen om zo de structured data op de pagina te krijgen. Echter, op het moment dat je met WordPress werkt kan het ook een optie zijn om hier een plugin voor te gebruiken.

Met de SEO plugin Rank Math (die wij ook intern binnen Maatwerk Online gebruiken) kunnen we eenvoudig structured data bouwen in WordPress zelf en hoef je niet in de code te rommelen. Meer over deze mogelijkheid vertel ik later in dit artikel.

Structured data opbouwen

Structured data implementeren begint bij het opbouwen van je code. Gelukkig zijn er enorm veel handige tools op de markt die je helpen jouw content om te zetten tot JSON-LD code. Deze code kun je dan gebruiken om op jouw pagina te plaatsen.

Twee handige tools die ik zelf bijna dagelijks gebruik zijn Schema creator van Merkle en Markup helper van Google. Beide tools klaren de klus en ontzien je in het feit van het zelf coderen van de JSON-LD. Naast dat dit voorkomt dat je fouten maakt is het ook gewoon een stuk efficiënter.

Structured data code valideren

Voordat je de structured data op de pagina plaatst is het belangrijk dat je deze valideert. Je wilt namelijk voorkomen dat er fouten in je code staan voordat je deze op de pagina plaatst.

Dit valideren kan eenvoudig via een officiële tool van Google zelf. Middels de Schema Markup Testing Tool kun je binnen no time testen of je structured data goed is en of deze in aanmerking komt voor een rich snippet. Je kunt binnen de tool eenvoudig de code plakken en bekijken wat de resultaten zijn.

Naast de tool van Google heeft Schema.org ook een tool. Zeker op het moment dat je structured data gaat combineren is dit enorm handig. Deze tool geeft echter geen feedback omtrent rich snippets.

Structured data op de pagina plaatsen

Nu je structured data gereed is, kan deze op de pagina geplaatst worden. Dit doe je door de code in de sectie van de pagina te plaatsen. Ben je zelf niet de bouwer van de website, dan kan de kans groot zijn dat je hier de website bouwer voor nodig hebt. Het is dan belangrijk dat je aangeeft dat de code in de sectie moet komen te staan.

Een alternatief kan Google Tag Manager zijn. Middels Google Tag Manager kun je eenvoudig schema’s plaatsen op je website. Het is dan zaak een trigger aan te maken die op de specifieke pagina afgaat en deze vervolgens te koppelen aan een tag waar de code in staat verwerkt.

Beide opties werken goed. Het grootste verschil zit hem vaak in het feit dat je voor het handmatig plaatsen in de een webdeveloper nodig hebt. Middels Google Tag Manager kan je zonder hulp de structured data op de pagina krijgen.

Structured data op de pagina valideren

Nu je de structured data op de pagina hebt staan is het belangrijk nogmaals te testen of de code goed werkt. Het kan namelijk zo zijn dat je een fout hebt gemaakt in het implementeren en alsnog de mist in gaat.

Ook hier kun je weer de tool van Google of Schema.org voor gebruiken. Een ander alternatief voor wanneer je op meerdere pagina’s structured data hebt geplakt is Screaming Frog. Deze tool zal namelijk de volledige website analyseren en van feedback voorzien. Screaming Frog heeft een integratie met de tools van Google en Schema.org waardoor je zeker weet dat de analyse van dezelfde kwaliteit is.

Structured data op een WordPress website plaatsen middels Rank Math

Werk je met een WordPress website dan is het niet nodig de bovenstaande stappen te doorlopen. De SEO plugin Rank Math stelt je namelijk in staat om eenvoudig in WordPress zelf structured data toe te voegen.

Dit kan op drie verschillende manieren:

  • Standaard schema’s van Rank Math gebruiken (meest populaire zijn aanwezig);
  • Schema direct van een andere pagina te importeren (bijvoorbeeld je concurrent);
  • Volledig zelf op te bouwen middels hun template.

Alle drie de mogelijkheden zijn eenvoudig in gebruik en stellen je in staat snel structured data toe te voegen. Per pagina geeft de gratis variant van de plugin de kans om één schema typen toe te voegen. Wil je aan de slag met meerdere schema’s dan zal je de pro versie moeten aanschaffen.

Structured data monitoren

Wanneer je structured data hebt geïmplementeerd op je website is het belangrijk dat je gaat monitoren wat dit doet met je organische vindbaarheid. Niet alleen wil je weten of de code op de pagina’s werkt, maar ook welke resultaten dit opleveren.

Gelukkig is er binnen Google Search Console een mogelijkheid om inzicht te krijgen in wat de impact van structured data precies is geweest. Maar ook als er fouten ontstaan zullen deze hier terug te zien zijn.

Zo kun je in het prestatierapport eenvoudig zien hoeveel kliks en vertoningen er precies uit rich snippets zijn ontstaan. Per rich snippet type is te zien wat precies de impact is geweest.

Daarnaast krijg je ook inzichtelijk welke pagina’s opgepakt zijn en welke fouten Google tegen is gekomen in het indexeren van je pagina. Meer over hoe je dit kunt monitoren in Google Search Console vind je in onze Google Search Console handleiding.

Verder raad ik je aan eens in de zoveel tijd je website te laten crawlen door Screaming Frog om te kijken of alles nog goed staat. Deze tool geeft in mijn ogen het meeste inzicht over de gehele gezondheid van je website.

Aan de slag

Na het lezen van dit artikel weet je precies wat structured data is en hoe je er zelf mee kunt beginnen. Toch blijft structured data een complex iets en kan het soms lastig zijn hier mee te starten. Heb je hulp nodig in het implementeren hiervan of wil je graag dat er specialist meekijkt? Neem dan altijd contact met mij of een van mijn collega’s op!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL