Weet je nog niet welke dienst het beste bij jou past? Vraag dan vrijblijvend een strategische brainstormsessie aan!
We geven om elkaar, om anderen, om de resultaten van klanten.
Verpackungswelt is één van onze Duitse klanten en is actief in de concurrerende markt van geschenkverpakkingen. De webshop biedt van alles aan, zoals cadeauverpakkingen, draagtassen en magneetdozen. Dit in standaard verpakkingen tot speciale verpakkingsoplossingen.
De doelgroep van Verpackungswelt is zowel B2C als B2B. De uitdaging is duidelijk: Alle doelgroepen bereiken en helpen met de best mogelijke landingspagina om van Verpackungswelt één van de autoriteiten op het gebied van verpakkingen in Duitsland te maken.
Wat weten we?
De website van Verpackungswelt heeft alles om een grote speler te worden in de verpakkingswereld. De SEO-resultaten blijven echter nog steeds achter. Uit de SEO-audit werd al snel duidelijk dat de meeste kansen op het gebied van content lagen. Zo stond er nog geen content op elke categoriepagina. Ook zagen we dat er bepaalde producten werden aangeboden waar nog geen categoriepagina voor was. Tot slot zagen we ook veel mogelijkheden voor de klant om nieuwe producten te gaan verkopen.
Daarnaast weten we, met het beschikbare budget, dat het een pittige kluif wordt om te concurreren met onder andere Amazon op het gebied van autoriteit. Vandaar dat we vooral inzetten op contentcreatie met daarbij de nodige technische optimalisaties om de zogeheten topical authority aanzienlijk te verhogen.
We weten van de klant dat het hoofdzoekwoord “geschenkboxen” is. Dit zoekwoord alleen al heeft gemiddeld 33.000 zoekvolume in Duitsland. En dan hebben we het alleen over dit specifieke zoekwoord zonder de variaties waarop gezocht wordt. Geschenkdoos als hoofdzoekwoord is veelomvattend. Hier vallen namelijk veel subcategorieën onder, zoals magneetdozen, kerstpakketten en vouwdozen, maar ook andere verpakkingsproducten zoals vloeipapier, draagtassen, noem maar op. Een breed scala aan productgroepen waarin we veel kansen zagen, maar ook veel ballen die we hoog moeten houden.
De aanpassingen
Na een uitgebreide contentgap-analyse en concreet contentplan, is de basis gelegd. We prioriteerde op basis van zoekwoordgroepen met de meeste potentie (hoge zoekvolumes, lage concurrentie, hoge posities en hoge CPC’s) In goed overleg met de klant creëerde we wekelijkse meerdere contentbriefings en teksten voor de bestaande pagina’s op de website. Met goede communicatie met de schrijfsters konden we direct aan de slag.
Maar naast de huidige pagina’s te optimaliseren en te voorzien van kwalitatieve content, zien we veel kansen voor nieuwe productgroepen die Verpackungswelt kan gaan verkopen. In diverse brainstormsessies met de klant hebben we een geheel nieuwe categorie op de markt gebracht voor Verpackungswelt, namelijk geschenksets. In totaal kwamen we uit op 5 hoofdcategorieën, met daaronder 17 subcategorieën. Allemaal voorzien van unieke landingspagina’s en kwalitatieve content. Ook werd duidelijk uit de analyses dat er veel vraag is naar specifieke boxen die gekoppeld zijn aan een gebeurtenis. Denk aan verjaardagsgeschenkdozen, liefdesgeschenkdozen met bijvoorbeeld Valentijnsdag, maar ook geschenkdozen voor pasgeboren baby’s. Hier creëerde we allemaal een aparte landingspagina voor.
Buiten het proces van continu nieuwe zoekwoordgroepen targetten, blijven we ons ook richten op de essentiële basis van zoekmachineoptimalisaties. Door de vele categorie- en productpagina’s die worden toegevoegd op de website, merken we dat interne linkanalyses (door middel van o.a. Screaming Frog) en aanpassingen de posities zoekwoorden voor deze nieuwe pagina’s flink bevorderden. Ook door linkbuilding, structured data toevoegen voor onder andere de Frequently Asked Questions en tot slot een goede vertaalmachine voor goede en snelle communicatie met de Duitse klant 😉. Deze werkzaamheden zien we dan ook echt als de basis van onderstaande resultaten.
Het resultaat?
Het hoofdzoekwoord “Geschenkboxen” stabiel op positie 1 met de kerstperiode op komst!
We zijn ervan overtuigd dat deze stabiele positie 1 vooral te danken is aan de toenemende thematische autoriteit. Dit zien we dan ook terug in de Visibility Index van Sistrix, waarin de zichtbaarheid meer dan verdubbeld is.
Doordat Verpackungswelt aanzienlijk beter zichtbaar is voor relevante zoekwoorden, is de gemiddelde organische verkeerswaarde ook verdubbelt.
Zoekwoorden die 3 maanden geleden nog geen top 10 posities hebben worden nu dagelijks op geklikt:
Dit alles heeft geleid tot een stijging van 72% in organische verkeer en bijna een verdubbeling in het aantal vertoningen in de SERP
Wil je ook deze resultaten voor jouw bedrijf?
Vraag een gratis SEO-audit aan waarin we echt kijken waar de meeste winst te behalen valt voor jouw bedrijf.
Dit te gekke project was een team effort! Maatje Jeroen en Christiaan hebben samen met Verpackungswelt gewerkt om deze resultaten neer te zetten.