605% meer conversies tegen lagere kosten binnen een krappe arbeidsmarkt

Er is al jaren een tekort aan personeel in de zorg. Met name door Corona en de algemene hoge werkdruk in deze branche, is het ziekteverzuim binnen de zorg flink gestegen. Samen met Interchange stonden we voor een uitdaging om meer zorgprofessionals te bereiken en te koppelen aan de juiste baan of opdracht.

Ender Ozcam Director SEA

Wij stonden voor de uitdaging om een nieuwe strategie te ontwikkelen die perfect inspeelt op deze problemen.

Door de krappe arbeidsmarkt binnen de zorg en de concurrentie was het een uitdaging om meer leads te genereren tegen lagere kosten. De kosten per lead waren te hoog en de hoeveelheid leads die daadwerkelijk gekoppeld konden worden aan een baan of opdracht waren te laag.

Door te kijken naar alternatieve kanalen waar klikprijzen lager zijn, hebben we meer leads kunnen realisteren tegen dezelfde kosten. De klikprijzen in Search zijn meestal hoger dan andere type campagnes waarmee je hoger in de funnel adverteert. Een voorbeeld hiervan is Discovery. Via Discovery kunnen we meer mensen bereiken tegen dezelfde kosten door de lagere klikprijzen.

Om dit te tackelen moesten we een nieuwe strategie loslaten op de targeting mogelijkheden, waarbij we proberen om alleen de meest relevante mensen uit de doelgroep te bereiken. Omdat we het volste vertrouwen hadden in de campagne, hebben we een deel van het budget vanuit Search gealloceerd naar Discovery.

Overigens brengen advertentietypes hoger in de funnel een andere uitdaging met zich mee. Namelijk de targeting mogelijkheden. Lager in de funnel kun je heel specifiek targeten en dit gaat hoger in de funnel een stuk lastiger.

Binnen een maand zagen we al positieve resultaten in de nieuwe campagne:

het aantal conversies was met 605% gestegen en de kosten per conversie was met 92% gedaald.

De Discovery campagne is een mooi voorbeeld van een upper funnel campagnetype die een grote bijdrage heeft geleverd aan de performance doelstellingen. Met behulp van onze eigen data en de input van onze klant Interchange, hebben wij een relevante doelgroep kunnen vormgeven van mensen met een hogere conversie intentie. Het is uiteindelijk gelukt om zonder de budgetten te verhogen, meer resultaten te behalen.

Dit is een voorbeeld van een Discovery advertentie op YouTube mobiel. De advertenties worden op de YouTube homepage vertoond en ook onder video’s die afspelen.
Dit is een voorbeeld van een Gmail advertentie. De doelgroep komt hier terecht nadat ze op de advertentie in hun mailbox hebben geklikt.
Google Discover is een feed van nieuwsberichten die vertoond worden op je mobiele telefoon. Hierboven zie je een voorbeeld van een Discovery advertentie op Google Discover.

Wat zegt ons maatje Ender over deze case?

Meer weten
over deze case?